Keresés ebben a blogban

2010. október 29., péntek

Próbakör / Teszt : Gondolatok egy Riga moped nyergében

......magasröptű,mély gondolatok megfogalmazására senki ne számítson...arra egy ilyen moped,ezzel a műszaki-technikai szinttel nem adhat okot :-) 


Rigamoped drága kincs,jobb ha van,de jobb ha nincs. Rigamoped mocsárba,dobhatod a picsába" ( sorry )
Ezt az elcsépelt mondókát,ugye senkinek sem kell bemutatni (...)

Azoknak akik a (kis)motorozást,jó tizenöt-húsz éve kezdték és meghallják azt a szót hogy "Riga"........hááát, elsőre nem a Lett főváros fog eszükbe jutni (...) Nem, nem, nekik egy kicsi, csökönyös roppant makacs és megbízhatatlan jószág emlékképe ugrik be........persze ezek közt a mopedek közt is vannak kivételek,sőt vessetek rám követ, megbízható strapa darabok is születtek (csak kevesen).


Hazánkban '68 derekán jelentek meg az első hivatalosan árúsított rigák,a Riga 3 moped.19 coll-os kerekekkel,szoknyás szépen ívelt sárvédőkkel,pedálos blokkal. Ezt követte a 4-es modell 16-os kerékkel,enyhén módosított vázzal és hagyományos sárvédővel, 1970-ben. Lényegében ezt a géped javítgatták,fejlesztgették egészen '86-ig(12,16,22-es rigák)
A 22-es már "csúcstechnika" volt a maga berúgójával,lábváltóval és tirisztoros gyújtással.......ha lehet ne állítsuk egy '86-os nyugati kismotor közelébe.Ott,már divat volt a tárcsafék,az öntött csillag alufelni,a 4-5 sebesség és a japán gépeken kezdett megjelenni a "power" rezonátorszelep a karbi és a henger között......De térjünk vissza a Rigákhoz és próbáljunk ki egy példányt.
 



Ez egy 1971-es Riga 4 moped,mályva-krémszín fényezéssel,eredeti gyári állapotban.
49,8 köbcenti,2,2 lóerő 5200-600-es fordulaton.
 


Ideje kicsit lazábbra fogni a figurát ( mint a rigalánc ). Nem véletlen az a sok sztori,(rém)történet és miegymás ami ezeket a mopedeket övezi. Ezek a szerkezetek mai szemmel nézve, annyira szarok hogy az már jó :)))))
Kormányváltós : kuplung behúz és kéz kicsavar lefele,- ez az 1-es. Nagy gáz, kis lökés segítségképp az erőforrásnak hogy mozgásra bírjuk ( a pedálosokon tekerés is lehet ) éééés, elindulunk.....csőőgáz-üveghang két háztömbön keresztül, kuplung-kézfejcsavarás föl : 2-es és a döbbenet :)))) A fordulat erősen visszaesik a moped hörögve rimánkodik a kegyelemért, de győz az erős (motoros) akarat, tovább húzza neki, és láss csodát...egyre tempósabban haladunk.Direkt nem írtam hogy gyorsabban :))Kis türelem és hipp-hopp máris 30-40 km/h környékén "száguldozunk". Mire megszoknánk ezt a fílinget,jön a jobbkezes sarok.....váltás kézzel,vissza egy fokozatot,lassítás.Igen ám de,mivel összesen 2 sebességes a gép  ismét egyesbe vagyunk, tehát.......ismét csőgáz-üveghang két háztömbön át, mire megítélésünk szerint elértük azt a tempót amiben (talán) elbírja a kettest......és persze megint (halál)hörgés, iszonyat lassú és (nem)biztos sebességnövekedés és mire.......igen jön a sarok,fékezés a kontrafékkel :-)



Ja, ez egy aránylag megbízható, megkímélt darab (ez a moped szerepelt a VAM 2006/07-es lapszámában és több kiállításon is) tehát itt ez a "szertartás" a természetes folyamata a mopedelésnek.
És ez így volt természetes 30 évvel korábban is.....A megbízhatatlan ipari hulladékok már rég a MÉH telepeken végezték, amiket manapság találni, pincék-padlások fészerek mélyén, azok többnyire végighúztak 15-20 évet az utakon, igaz már lassan 15-20 éve ott pihennek, rozsdásodnak ahol rátaláltunk.
 Furcsa egy szerkezet ez, aki meglátja, meghallja hangját,széles vigyorgással adja tudtomra: igen én tudom mi ez a szerkezet, ez egy Riga.....jéé, és van olyan őrültek aki ilyennel közlekedik  a XXI. század elején ?????? - Ez már a második vigyor a képükön, de valahogy ez a mosoly már kicsit más.......:-))
És persze jönnek a sztorik : hogy nekem is volt, meg ezen kezdtem motorozni ( meg persze szerelni is ), meg menet közben eltörött a váz, vagy a hátsó teló rugója, esetleg kéthavonta főtengely-szimmeringes volt vagy csapágyas,  dőlt a benya a karbiból és 10-et evett 100-on, stb, stb. 

Tudom. Ez (is)a Riga,de én így szeretem, mert mint mondtam, -ez annyira rossz, hogy az már jó :)))) Főleg most, hogy a korai szériák már bőven elérték a veterán kort. És az igazsághoz hozzátartozik, hogy rengeteg példány volt amik nap mint nap becsülettel hordták a hátukon a gazdit, hosszú-hosszú kilométereken át......úgy mint most engem, ez a kis 4-es :))))


Ez a moped szerepelt a 2009-es OT Expo-n, képek : 

 



****************************************************************************

                         És a  végére, két korabeli sajtófotó  a Riga 4 -ről :

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése