Keresés ebben a blogban

2010. október 29., péntek

2 kerék-6 henger : HONDA CBX 1000

Márpedig ilyen állat nincs is - mondat az egyszeri székelyember mikor meglátta a zsiráfot.....valami hasonlót érezhetünk a hathengeres CBX esetében is.   



...azaz mégsem. Szerencsére van ilyen "állat",esetünkben motor.
Talán csak a japcsik voltak kicsit azok, amikor ezt a hengerelrendezést kitalálták a '60 évek Honda versenygépein.
A szériagyártás (csak)1978-ban indult meg a HONDA CBX  1000 motorkerékpárnál és '82-ben ért véget.



 A blokkot,ami 1047 köbcentis volt, keresztben építették be a vázba és pont +2 hengerrel volt több, mint az eddig megszokott négyhengeres erőművek. Ez a hengerszám még autóba sem kevés, nemhogy egy kétkerekűben. Az egész egy nagy technikai gyönyör és extázis volt : DOCH vezérlés,6 henger,6 karburátor (Mikuni), 24 szelep, 252 km/óra végsebesség és több mint 100 lóerő. Gyönyörű,nem ?



A motorblokk trükkje hogy a közvetlenül meghajtott generátort a forgattyúsház mögé, nem mellé rakták, így a blokk alig 5 cm-rel volt szélesebb egy átlagos 750-es négyhengeres blokkjánál, így maradt a jó kezelhetőség és súlypont, viszont a 6 hengeres erőmű utcai rakétává tette a gépet annak ellenére hogy igen impozáns méretűre sikerült ez a gép(száraz tömege:270 kg. A korai darabok szépségét még a mai naked bike-ok is megirigyelhetik.

.
Főleg irigykedhetnének ha látnák a 6 hengerből lefutó 6 kipufogókönyököt amik egy oldalanként 3-3 osztású tripla kipufogóban végződnek. Ez a kipuff megoldás később hagyományosabb dobra módosult és további néhány apró módosítás történt a motoron. Az igazán látványos változás a 1980-as kivitelektől volt látható, nagy, túramotor jellegű fejidom és front-spoiler formájában valamint az extraként rendelhető oldaldobozok is ezt a sport-túra kinézetet erősítették.


A gyártást 1982 végén fejezték be,anyagilag nagy sikert nem hozott a gyártónak,igen drága gép volt és sokan féltek a rengeteg technikai újdonságától.A motoros szaklapok,szakírók viszont pont ezért szerették és nemcsak a firkászok hanem jó-néhány motoros is akik megvették.Mára ritka és féltett darabja a motorok világának és tulajdonosaik féltve óvják őket.



Ezért is örültem nagyon,mikor még 2005-ben a fóti találkozón sikerült a képeken látható gépet lencsevégre kapnom, apropó, nem tudja valaki vajon mi lehet most ezzel a géppel ?
                                                                                                     

1 megjegyzés: