Keresés ebben a blogban

2024. június 12., szerda

Orient Express (VSOE)

 

Amikor csendben, magányosan és gondolataidba beletemetkezve sétálgatsz a pályaudvaron , és egyszer csak ott van veled szemben az Orient Expressz legendás szerelvénye, szakáccsal, cigányzenésszel, turistákkal, stb, stb  :-)



 Az Orient expressz Nyugat-Európát Kelet-Európával összekötő vasútvonalakon közlekedő luxusvonat volt a 19–20. században. A vonat manapság nosztalgiajáratként közlekedik a London-Velence, illetve az eredeti, Párizs-Isztambul útvonalon. Az Orient expressz története tulajdonképpen a 19. és 20. század Európájának története. A nyugat- és kelet-európai országok közötti vasúti kapcsolat létrejöttét az európai nagyhatalmak politikája határozta meg. A 19. század második felében a nyugat-európai országok érdeklődése kelet felé fordult és a meggyengült Oszmán Birodalom által még megszállt balkáni országok függetlenségi törekvései felerősödtek. A krími és balkáni háború után az érdekelt nagyhatalmak tevőleges szerepet játszottak a kelet-európai vasúthálózat kiépítésében, valamint a nyugat-európai vasúti összeköttetés megteremtésében.

Az első világháborúig favázas, tíkfaburkolatos kocsikat használt a társaság. A kocsit sokan Európa egyik legszebb vasúti kocsijának tartják. Az első világháború után acélvázas, sötétkék kocsikat használtak. a CIWL. Az Orient expressz luxusvonat volt, csak I. osztályú jegyet lehet rá váltani és a  „Roi des Trains, Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata) elnevezéssel méltán illették. Az első vonatok összeállítása általában öt kocsi: a vonat elején és végén poggyászkocsi, közepén két hálókocsi és egy étkezőkocsi. Kevesen tudják, de az Orient expressz járat létrejöttét nagymértékben köszönheti a következetes XIX. század végi magyar vasútpolitikának, melyben nagy figyelmet fordítottak a balkáni államokkal való vasúti kapcsolat kialakításának. A magyar vasúthálózat akkori kiépítésével párhuzamosan Magyarország pontosan betartotta a balkáni vasúti csatlakozások kiépítésére a nemzetközi szerződésekben vállalt kötelezettségeit, sőt az egyik mozgatórugója volt az egyezségek létrejöttének és támogatta a balkáni országokban a csatlakozó vonalak megépítését.További magyar vonatkozás, a legismertebb anekdotái közül csak egy, az érsekújvári vasútállomás cigányzenekarának története. Egy gróf az állomás restijében a kellemes cigányzenét hallgatva lemaradt a később balesetet szenvedett vonatról. A kocsi, amelyikben a grófnak utaznia kellett volna, összezúzódott. A gróf hálából alapítványt hozott létre a cigányzenekar támogatására. A támogatás fejében viszont arra kötelezte őket, hogy minden gyorsvonatnál, így az Orient expressznél is zenéjükkel szórakoztassák az utasokat, amíg a szerelvény vízvételezés miatt állt. Így vált hagyománnyá az érsekújvári cigányzenekar. Állítólag Trianon után nem játszottak tovább. Ma a nosztalgia Orient expressz utasainak néha játszik egy fizetett zenekar. Az Orient expressz Magyarországra érkező vendégeit Budapesten éveken át a Lugosi-zenekar fogadta

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése