Keresés ebben a blogban

2024. június 6., csütörtök

Budapesti látványosság

Mostanában talán kicsit eltűnt, de nem olyan régen még viszonylag rendszeresen lehetett összefutni egy igen érdekes járművel a fővárosban. Laikusoknak csak valami nagy fekete autó, hozzáértők talán azonnal rá is vágják, ez egy Szovjet időkből származó veterán autó, egy ZISZ 110.

A ZISZ-110-est a rossz nyelvek szerint egy 1942-es Packard Super Eight gépkocsi "lekoppintásával" fejlesztették ki a Szovjetek. Állítólag Sztálinnak egy külföldi útja során nagyon megtetszett a Packard 180-as amerikai négykerekű kényelme és tekintélyt parancsoló formavilága, így odahaza a mérnökeiknek kiadták, hogy mihamarabb el kell készíteniük egy hasonló szovjet autót, prezentációs célokra. Az első öt prototípus 1945 augusztusára készült el. Hatezer köbcentis, sor 8 hengeres motor hajtotta, amely 140 LE-t teljesített, végsebessége pedig meghaladja a 140 km/h-t . A típus készült szedán és kabrió változatban is. A Szovjetek ezeket az autókat gyakran ajándékozták elvtársi, külföldi kommunista vezetőknek, például Mao Ce-tung kínai vezetőnek és Kim Ir Szen észak-koreai miniszterelnöknek is, de került belőle néhány példány Magyarországra is.  

 A gyártás 1958-ban fejeződött be, összesen 2089 darabautó készült a típusból.

Azonban. ha jobban körüljárjuk az autót, igen érdekes részletek fedezhetők fel rajta, főleg ha azt a vonalat követjük hogy, ez egy veterán autó. Nos, amennyiben ha egy Zisz-110 a fotóalanyunk, akkor hogy kerülnek rá Alessio alufelnik és azokon feszülő Pirelli Scorpion ATR gumiabroncsok, a nagy műanyag házas külső tükrök, sötétített üvegek és a modern stílusú kipufogóvégek a dupla kipufogón? 

Tovább fokozva a kételyeket, az utastérbe betekintve pedig ordítva szemet szúr a Toyota emblémás légzsákos kormánykerék és igazából az egész műszerfal CD-lejátszós fejegységgel és légkondival, az ajtókon az elektromos ablakok kapcsológombjai és az ülések is fejtámlásak, modern szabásúak. 

Akkor hogy is van ez?

Nos, az ősrégi szovjet prezentációs és pártfunkcionáriusok egykori autójába úgy kerülhetett Toyota belső és japán technika, - mert egyébként a teljes motor-váló hajtáslánc, futóművek és az alváz is az - hogy egy orosz cég azzal foglalkozik, hogy általuk egyedileg épített és restaurált Zisz-110-es autókba modern kori Toyota, illetve Cadillac alkatrészeket és kényelmi berendezéseket épít be, luxus igényeket kielégítően. Az ily módon teljesen felújított és átalakított autók megfelelnek a modern kor által támasztott biztonsági kívánalmaknak és nem mellesleg tele vannak pakolva a legújabb technikai és luxusmegoldásokkal.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése