Keresés ebben a blogban

2023. február 9., csütörtök

Sárga, taxis fólia eltávolítása

 

Leszerelés. Na de nem úgy mint a katonáknál, ez egy kicsit más sztori. Cikkünkben azzal már nem szeretnénk foglalkozni miből áll egy taxi autó "leszerelése" azaz amikor leadja a hivatalos személyszállítói státusát. Túl van már a lepapírozáson, átminősítésen a taxióra és egyeben kiépítésén az átrendszámozáson civilbe, stb, stb. Egy fontos dolog még hátramaradt, a köznyelvben csak sárga matricaként emlegetett budapesti taxik esetében kötelező autófólia eltávolítása. Ez utóbbiról írnánk most néhány szót.

Jellemzően két kategóriában szoktak megjelenni a használt autó piacon az ex-taxik, a már drága pénzért elvégzett fólialeszedést követően, - ebből a halmazból magasabb árkategóriás autók - és az olcsó árú, minden esetben a tizedik életévét átlépett ex-taxik, sárga fóliával az karosszériájukon.

Hogy kezdjünk neki, nekiessünk ??? 

Mondani sem kell a legegyszerűbb megoldás ha bevisszük egy erre szakosodott Autófóliás céghez, többségében nem csak a felrakást, de a szakszerű leszedést is vállalják. Természetesen ennek ára van és figyelembe véve egy-egy ilyen műveletre fordított időt és azt hogy ez mennyire pepecselős és macerás feladat is lehet, érthető módon gyakran ez nem is olyan kevés összeg. 

Amennyiben úgy döntünk magunk szedjük le, mindenek előtt tisztában kell lenni három alapfogalommal,  - hagyományos öntapadós matrica alapú fóliák, - folyékony fóliák, - hybrid taxifóliák. Ezzel a három típussal találkozunk és csak a legelső fajtánál azaz a öntapadós matrica alapú fóliák esetében érdemes otthoni körülmények közt próbálkozni. Szerencsére  ez a leggyakrabban alkalmazott technológia, jó eséllyel ezzel fogsz találkozni. 

Kezdj hozzá, tedd ki a napra!

Nem vicc, a legideálisabb ha a nyári időszakban kezdesz neki és előtte jó pár órára kiteszed az autót a tűző napra. Ilyenkor az autó lemezei átmelegednek a matrica anyaga fellazul, nyúlóssá válik. Ez azért jó mert az anyag nem lesz merev, nem szakad és töredezik be centinként mint hűvösebb hőmérsékleten. Nagyon nem mindegy egy több négyzetméteres tető, de akár csak egy ajtó esetében, hogy jön le az a fólia, viszonylag egyben esetleg maximum két-három darabban vagy körömszakadtáig (szó szerint!!!)  vakargatod ugyanezt, két-három centis cafatokban. Minden esetben a matrica szélénél kezd a megbontást, valami nem karcoló vékony tárgy segítségével próbálj alányúlni a fóliának hogy az elváljon a felülettől. Még az erősen "megnapoztatott" autónál is használj hőlégfújót a nagyobb felületeknél, teljes szélességben. Nem, hajszárító nem elég! Elvileg vegyszeres, hígítós kezelést, előkezelést nem kér a dolog, nem kell beáztatni, fújogatni semmivel sem. Esetleg csak annyi, miután az autó teljes felülete meglett szabadítva a fóliától, nem árt áttörölni (ablaktisztítós, matrica eltávolító folyadékos vagy nagyon finoman féktisztító folyadékos) ronggyal az esetleges ragasztómaradékok amit maga után hátrahagyott helyenként a fólia. De mint írtuk, ezt is csak óvatosan!

Amire vigyázni kell és ami a zsákbamacska, buktatók:

Sajnos nem tudhatod mi van a sárga fólia alatt. Jellemző  hogy egy korábban sérült elemet más színűvel cseréltek és mivel úgy is fólia lesz rajta, nem fényezték a többi elem színére. Amit kasztnielemet esetleg csak itt-ott bejavítottak és ez nem megfelelő, szakszerű minőségben történt azt jó eséllyel sajnos le fogja hozni magával a fólia. A műanyag elemeknél (kilincsek, lökhárítók) esetében nem árt a fokozott óvatosság. Mivel Itt nincs meg az a jótékony hatása a napsütésnek és a hőnek hogy átmelegítse az anyagot mint a fám elemeknél, nem is lazul fel annyira a fólia, itt ajánlott fokozottan rásegíteni hőlégfújóval viszont ez meg a fényezés szempontjából veszélyes. Gyakran a műanyag részeknél a legnagyobb óvatosság ellenére is hozza magával a festéket a fólia. Azokban az esetekben amikor a fólia már nagyon öreg, idősebb fóliával állunk szemben amik már az éveken át tartó UV-hatásnak köszönhetően sokat vesztettek eredeti rugalmasságukból, többszöröződhet a ráfordított idő és energia. Ezeket talán jobb inkább szakműhelyre bízni és nem otthon szenvedni vele.

.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése