Egy hazánkban ritka, nem forgalmazott típusú Riga segédmotor bemutatója. Pontos típusa Riga -11 és az igencsak szövevényes "bringa-rigák", más néven orosz dongók családjába tartozik.
Egy érdekes,hazánkban sosem forgalmazott Riga segédmotorra akadtam a napokban. A motorja sajnos a teljes gyújtásrész + dekni hiányának köszönhetően jelenleg még üzemképtelen valamint hiányzik egy pedálja és törött a hátsó lámpa-búra is, ez a két utóbbi alkatrész egyszerűen beszerezhető mivel csereszabatos az ismert és forgalmazott típuséval. A váznyaktábla tanúsága szerint a gép 1977-es évjáratú és bár kicsit kopottas,eredeti állapotú a fentebb leírt hiányoktól eltekintve jó restaurálási alap.
. |
Amit tudni lehet ezekről a "Bringa" vagy "Dongó" Rigáknak becézett gépekről azok a következők. Hazánkban anno hivatalosan,nagy tételben nem forgalmazták(csak egy-két darabbal próbálkozott a hazai kereskedelem, de próbálkozásaik érdeklődés hiányában kudarcba fulladt). Sok példányt az orosz laktanyákon belül használtak postás és különböző futármotorként a ruszkik és aki (mint jómagam is) olyan környéken lakott ahol volt hajdani Szovjet laktanya,annak bizony élénken él még emlékeiben a kertes házakhoz becsöngető-seftelő orosz kiskatonák képe, akik rendfokozatuk és/vagy hatalmuktól függően hol csak egy-egy darab rúzs, pirosító, borzalmas szagú parfümökkel vagy irtózatos konyhai és barkácsgépek eladásával riogatták a helyi lakosokat, de a tisztek már nem voltak "kispályások" kitolták a laktanyából a nagyobb dolgokat is.....Vetyerok csónakmotor, fridzsider, színes TV, benzin vagy gázolaj hordószámra és bizony ilyenkor kerültek elő a kis futármotorok is. Hoztak / loptak azok mindent csak ellehessen adni a helyieknek :)
De vissza a motorokra. Felépítésük szerint két főcsoportba oszthatók:
I.Segéd vagy talán jobb szó rá, hajtómotorként árult motorok (mint a magyar Dongó, de nem dörzshajtásos), amik rendszerint orosz kerékpárokba/kerékpárokra kerültek beépítésre-felépítésre, szettben volt kapható apró kis benzintankkal, gázkarral, stb, esetleg erősített bringavázba is megtalálható. Voltak korai „zsákhengeres”, -hengerfej nélküli típusok is.
II.A (Riga ?)gyárban készített (Pl.: Riga 7, Riga13,Riga 11) szintén ilyen jellegű de kicsivel erősebb és modernizált formájú segédmotorok. Itt már talán jobban motor formátuma van a dolognak: évjárattól függően Riga 3 vagy Mini riga benzintank esetleg a hajtómotor szettjével árult csepp formájú tank, de van csomagtartó alatti hosszúkás benzintank is (e két utóbbi speciális nem nagy sorozatban gyártott és Rigákra felszerelt alkatrész) a szokásos Riga benzincsapokkal, elöl komplett Riga teleszkóp, de még mindig kerékpárhoz hasonló egyszerű váz és a kerékpároknál jóval nagyobb kerék/fékagyak a kerekekben (19 coll-os és 16 coll-os Riga kerekekkel) valamint a korai szériáknál Riga 4 és 12-es a későbbieknél Riga 16-22 típusokról származó hátsólámpák. Mindkét csoportba tartozó gépekből hazánkban kevés található.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése