Keresés ebben a blogban

2018. február 4., vasárnap

OT vizsga, azaz a Múzeális minősítés

Jöjjön hát az a rettegett, az a kétbetűs mumus, az OT
Kell-e tőle félni, mik a követelmények, mire kell figyelni és hogy is zajlik le.


 A procedúra hivatalos neve Muzeális minősítés, de hát mindenki csak OT  vizsgaként emlegeti. Mivel már bő évtizede működő dologról beszélünk, elmondhatjuk viszonylag jól és olajozottan  működik a történet. 



Vannak különböző hivatalos webhelyek (Magyar Autóklub, MAVAMSZ) ahol pontos és precízen megfogalmazott leírások, szabályzatok és feltételek és rendeletek vannak leírva, - de ebben most mi nem mennénk bele nagyon. Akit érdekel az az említett két weblapon megtalálja e kívánt infókat, csak győzze magát átrágni rajtuk. Ez inkább most egy szubjektív (élmény)beszámoló.


Az első, sokakban felmerülő kérdés, kell-e rettegni, megfelel-e az autóm vagy kivágnak onnan mint macskát sz.....ni.  Mert hát ugye, főleg az elején hallani lehetett ilyen olyan pletykákat, sztorikat és/vagy rémtörténeteket hogy  kit hogyan szorongattak meg, esetleg buktattak meg.

.
 Nos igen, ha sz@rt, koszos-rozsdapöttyös vagy mókolt verdát viszünk oda ne csodálkozzunk ha nem fognak örömükben tapsikolni és megdicsérni minket....és igen, lehet hogy ki is vágnak onnan! Ma már azért mindkét térfélén ismerik a játékszabályokat, úgy mint az autók tulajdonosai is és a vizsgáztatók is. Tudni lehet mi az ami belefér, mi az ami nem, minek hogy kell kinéznie és persze az alapvető felállás is ismert,  - kiállítási állapot, eredeti vagy annak megfelelő esztétikai műszaki megjelenés.



Minden év elején kihirdetik a muzeális minősítések helyszíneit és időpontjait. Bejelentkezünk és elvisszük (trélerezzük) az autót. Két estben is így kell eljárnunk, ha frissen restaurált és elkészült veteránunkat szeretnénk forgalomba helyeztetni vagy ha már meglévő OT-rendszámos autót vettünk, azaz tulajdonosváltásnál is kell a friss minősítés, ugyanis az nem átruházható!  Szóval bejelentkeztünk, ott vagyunk. Kivárjuk a sorunkat, közben beszélgetésbe elegyedünk  a többi veterán autós-motoros kollégákkal akik szintén várják a sorukat.

.
Kis dumálás egymás járműveinek mustrálgatása, nyálcsorgatás, stb, stb és már sorra is kerülünk. Mehetünk be járművünkkel a félelmetes és baljósan nyikorogva felnyíló nagy műhelykapu mögötti világba, kék-köpenyes, overallos öreg szakik közé akik már talán karmaikat élezve várnak ránk. Nos, ki kell hogy ábrándítsak mindenkit, szó sincs ilyenről.

 
 Korrekt hozzáállás, érdeklődés és szinte tapinthatóan érezhető szakmai (veterános)  hozzáértés fogad minket odabent. Átvizsgálják a járművet alulról-felülről, kívülről és belülről, leellenőrzik az azonosító számokat (motor, alváz) hosszas dokumentálás és rövid fényképezkedés a járgányról, és már tolathatunk is ki. Nem szedték le a fejünket, nem koncoltak fel, csak  tették a dolgukat profi módon. Kérdeztek, válaszoltunk, elégedetten bólogattak, bebújtak, kocogtattak, hümmögtek és kész. Ennyi. Aztán kis időt és még további dokumentációt követően kész is vagyunk, műszaki vizsga itt nincs,  - az majd a következő etap. 

 

Alig alszunk párat és azon kapjuk magunkat hogy elérkezett a műszaki vizsga időpontja is, egy kis központi okmányiroda látogatás és kezünkben is az áhított rendszám és hozzá tartozó forgalmi engedély. Fontos változás, a IV. számú mellékletet most már magunkkal kell hordani a forgalmival.

Széles utat mindenkinek, és jó veteránozást! 
 
 
 
FRISSÍTÉS, cikkünk frissült  : OT-Minősítés 2022 junuár elseje után !!!  
 
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése