Keresés ebben a blogban

2020. február 5., szerda

Az első blokkolásásgátló


1978. augusztus 22-én mutatta be a német Bosch jövőbemutató, forradalmi fejlesztését amely egy új biztonsági rendszert jelentett az autóiparban. Repülőgépeken és vasúti járműveken még a harmincas évek derekán megjelentek különféle blokkolást mérséklő szerkezetek, de az autóiparban csak ekkor jelent meg a későbbiekben pedig mindennapossá, kötelező részévé váltak az autóknak.  És amiről szó van a kissé hosszúra nyúlt bevezetőben az nem más, mint az elektronikus blokkolásgátló fékrendszer, röviden az ABS (Anti-lock Braking System). Ez tekinthető a mai járművekben már természetes, digitális vezetőasszisztensek ősének is.
Az esemény egy háromnapos bemutató keretein belül a Mercedes-Benz tesztpályáján, Untertürkheimben zajlott és a tesztalany természetesen egy Mercedes személygépkocsi volt, egy S-osztályú W116 -os. A sajtónak bemutatott jármű kerekei az ABS segítségével lassításkor nem blokkoltak, akár még nedves útfelületen sem, így minden körülmények között, még vészfékezés esetén is kormányozható és irányítható marad az autó.
Az 1978-as modellév végétől az S-osztály extralistáján már az ABS-t is ki lehetett választani és 1987-től pedig már az összes Mercedesben szériafelszereltség volt. Érdekes, de csak 2004-re értük el azt, hogy az EU-ban minden újonnan eladott autó kötelező tartozéka legyen a blokkolásgátló.
Talán a Bosch és a Daimler sem sejthette akkor még, hogy mennyire iránymutató az a technológia amit elérhetővé és mindennapjaink részévé tettek az autózásban, mára már rengeteg életet mentett meg a rendszer, ráadásul zászlóvivője és alapköve lett a jövő közlekedésbiztonsági fejlesztéseinek is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése