Keresés ebben a blogban

2016. szeptember 29., csütörtök

Földön-vizen : Kacsahajók


 Háborúkban  rendszeresítették ezeket a járműveket melyek napjainkra már békés batárrá szelídültek, tarkán és vidáman, fizetős turistákat szórakoztatnak.





DUKW (USA -1942) :
A General Motors (GM) fejlesztette ki ezt az egyedülálló járművet 1942-ben. Annak ellenére, hogy akkoriban szkepticizmussal fogadták az új járművet,  létfontosságú eszköz lett amelyek fontos katonai műveletekben kaptak szerepet a második világháború idején. Mint kétéltű járművek - képesek működni mind a szárazföldön és a vízen - a Kacsa szállította az amerikai csapatokat és kellékeiket a nehezen hozzáférhető helyekre. A Dukw leghíresebb katonai alkalmazása a történelmi D-Day invázió volt 1944 június 6-án  Normandiában, (Franciaország) ahol 2000 db ilyen járművet használtak a partraszálló csapatok.

utasokat vár egy DUKW

 És hogy hogy lett kacsa ?
Hát így : A jármű korabeli és hivatalos műszaki megnevezése DUKW, amely a szokásos katonai felszerelések, eszközök funkciós kódbetűinek sorából állt össze.
D = 1942 (a fejlesztés éve)
U = kétéltű,
K = elsőkerék-meghajtás,
W = a hátsó kerék hajtás.
Azonban amerikai katonák szeretettel becézték a járművet Duck-nak, ami rajta is maradt és mára már az összes többi ilyen jellegű kétéltű járműveket is ezen a becenéven illetik.

LARC-V  (USA-1963) : 
 Szintén amerikai, szintén kétéltű csapatszállító jármű. A prototípust 1959-ben készült el, a sorozatgyártás 1963-ban indult. A típus részt vett a vietnami háborúban, de 1982-ben az Argentin tengerészgyalogság is ezt használta a Falkland-szigeteknél. A LARC-V hajóteste alumínium, meghajtásról egy 375 lóerős John Deere turbódízel motor gondoskodik a végsebessége 22 mérföld óránként szárazföldön (4x4) és a nyolc és fél csomó a tengeren, hajócsavar segítségével. Terhelési kapacitása öt tonna volt.

LARC-V


Napjainkban használatos LARC-V kacsahajók testközelből :  




szemtől szemben













 
a flotta várja a csapatokat : nem, nem katonákat, turistákat






itt jól megfigyelhető a 375 lóerős John Deere motor









.....kis kacsa úúúúszik....






*********************************************************

Amennyiben felkeltette a cikk az érdeklődésedet ebben a témában  ITT  olvashatsz egy német boxermotoros kétéltűről is, ami szintén egy technikatörténeti ikon ! 


*********************************************************************

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése