Keresés ebben a blogban

2016. március 14., hétfő

Supermarine Spitfire Mk. IX

A Spitfire a legnagyobb darabszámban gyártott szövetséges vadászrepülőgép-típus volt, a kor színvonalának megfelelően kezdetben  nyitott pilótafülkés, egyfedelű, sirályszárnyas repülőgép, fix futóművel felszerelve. Az egyetlen szövetséges vadászrepülőgép-típus, ami a II. világháború kitörésekor már gyártás alatt állt és  amelyet még azt követően is gyártottak.





A típus gyártása kezdetben a dél-angliai területeken kezdték meg, de ezt a Luftwaffe 1940 szeptemberében bekövetkezett bombázásai alatt teljesen megsemmisültek, ezért az összes Spitfire gyártását  számos "árnyékgyárban" helyezték át. Az "árnyék gyárak" rendszerét a brit kormány 1935-ben fejlesztette ki melynek a lényege az volt hogy szükség esetén a hazai autóipar is betudjon száll repülőgépek és/vagy ezek részegységeinek gyártásába, ezzel növelve a repülőgépipar kapacitását. "Árnyék" nem volt titok, de védett környezetet biztosítottak azáltal hogy a sokkal több gyárépületek, gyáregységek fizikailag szétszórt rendszere csökkentette a kockázatot hogy egy esetleges bombázást követő teljesen összeomoljon egy-egy vadászgép típus gyártása. Munkatársai minden szinten képzett autóipar szakemberek voltak,  saját hasonló területéről a gépjárműiparnak.


A géptípuson ötféle szárnyat alkalmaztak, melyek variációit „A”-tól „E”-ig neveztek el. A szárnyak méretei és szerkezeti felépítései alapvetően megegyeztek, eltérés csak a belső fegyverzetben és az üzemanyag tartályok mennyiségében, befogadóképességében voltak.

.

A Mk. Ix sorozatot  V12-es Rolls-Royce Merlin motorokkal és kétfokozatú kompresszorral szerelték. Teljesítménye közel 1500 lóerő volt, csúcsebessége vízszintes repülés esetén elérhette a 560km/órát. A kétfokozatú feltöltővel rendelkező Merlin motorokhoz Rotol kúppal szerelt négylapátos egykoszorús légcsavarokat alkalmaztak.


.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése