Keresés ebben a blogban

2013. október 29., kedd

Curtiss OX-5


V8-as, sokliteres (8200 ccm) és mondani sem kell, amerikai. Viszont nem afféle amire sokan gondolnának ezeket az adatokat meghallva. Ez nem egy autót, teherautót hajtott anno a rock and roll idején, de még csak a nem is a nagy szeszcsempészet idején szolgált  valami közúti járműben.
Nem bizony, ez a motor egy repülőgépet hajtott méghozzá jóval korábban,  1915-ben !

Az OX-5  -ös volt az első amerikai tervezésű motor ami elérte a mai fogalmak szerinti  tömegtermelést, széles körben elterjedt,  számos korabeli légi jármű használata az első világháború idején. Ezek közül talán a leghíresebb a JN-4 "Jenny "  kétfedelű volt.
A motor legelső példányai 1910-re készültek el, a tervezőcsapatban olyan nevekkel mint pl.Charles Manley akinek korábbi alkotása a Manley-Blazer motor ami 16 évig tartotta a rekordot a legjobb fajlagos teljesítmény, teljesítmény-tömeg arány kategóriában.


Műszaki adatok (OX-5) : 
  • Típus: 8-hengeres vízhűtéses, 90 ° -os hengerelrendezés
  • Furat: 102 mm
  • Löket: 127 mm
  • Hengerűrtartalom: 503 in ³ (8,2 liter)
  • Hossz: 1441,5 mm
  • Szélesség:755,5 mm
  • Magasság: 933,5 mm
  • Száraz tömeg: 177 kg
  •  Üzemanyag-fogyasztás: 8.0 US gal / óra (30,8 l / óra) 75%-os teljesítmény leadásánál
  • Üzemanyag rendszer Duplex Zenith porlasztó
  • Olaj rendszer :  3 literes olajteknő
  • Hűtőrendszer :  Vízhűtéses 

 Teljesítmény:
  • 90 LE (67 kW) 1400 rpm 
  • 105 LE (78 kW) 1800 percenkénti fordulatszámmal rövid ideig

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése