Keresés ebben a blogban

2024. május 17., péntek

25 éves a BMW X5 (E53)

 Furcsa az a sok csillag, és hogy ez egy amerikai zászló? Nem véletlen, az X5-öt Észak-Amerikában, a BMW Group Spartanburg-i üzemében kezdték el gyártani, immáron 25 éve. Bizony, repül az idő!

A BMW hivatalosan "Sports Activity Vehicle" (SAV) néven forgalmazta az X5-öt, nem pedig SUV-ként mint példáúl a Mercedes aki alig egy évvel korábban vezette be az ML típusát. A BMW ezzel a "SAV" elnevezéssel is akarta kiemelni és jelezni, hogy a nagy méretei ellenére is jól terelhető és kezelhető akár közúton is a típus. Azóta már tudjuk, hiábavaló volt ez az elkülönülés, ezt a kategóriát azóta már mindenki csak SUV-kategóriának nevezi. Az X5 1999-ben debütált E53- as modellként és ez volt a BMW első SUV-ja amivel addigi ismeretlen vizekre eveztek. Az induláskor összkerékhajtású és kézi vagy automata sebességváltóval is elérhető volt.

Az E53 X5-öt 1999 és 2006 között gyártották. Nem sokkal azután fejlesztették ki, hogy a BMW Group felvásárolta a brit Land Rover terepjárókat gyártó céget, így a BMW-k  jelentős előnyöket élveztek és vettek át a Land Rover technológiájából. Az első generációs X5 sok alkatrészen osztozik a Range Rover (L322) modellel. A motor és az elektronikus rendszerek viszont házon belül, a BMW E39-es  5-ös sorozattal voltak közösek. Soros hathengeres és V-8-as benzinmotorok sorozatát kínálták, valamint nyomatékos, nagy teljesítményű dízelmotorokat is. A motor lökettérfogatok 3,0 és 4,8 liter között változtak.

És hogy mennyire jött be a BMW-nek az új terep a SUV-ok világa? 2021 januárjában a What Car szaklap az immáron negyedik generációs (G05 gyári kódú) BMW X5 xDrive M Sportot választotta az Év luxusterepjárójának.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése