Keresés ebben a blogban

2024. május 12., vasárnap

Most őszintén, mikor láttál ilyet utoljára?


 

Aro azaz Automobil Românesc vagy Auto Romania, mint nevéből is adódik, egy  romániai autógyár volt Câmpulung városában. 

Elsősorban terepjáró gépkocsikat gyártott főleg katonai, de erdészeti/mezőgazdasági és civil felhasználásra is. Mint autógyár 1957-ben kezdte meg működését, kezdetben csak autóalkatrészeket (sebességváltókat és motoralkatrészeket) gyártottak, majd még abban az évben elkezdődött a terepjáró gépkocsik gyártása is. Az első modelljük az IMS 57 volt, amely a szovjet GAZ–69 terepjárón alapult. 2003-ban egy félresikerült privatizációs folyamat eredményeként a gyárban a termelés leállt, majd 2006-ban csődbe ment és bezárták.


 1972-ben jelent meg a cég teljesen új modellje, az ARO 24 járműcsalád első tagja, az ARO 240. Ez az IMS 57 család jelentősen továbbfejlesztett változata volt, amelyen rossz nyelvek szerint az olasz Fiat Campagnola terepjáró második generációjának hatása érződik. A modellt számos változatban gyártották. Az ARO 241 négyajtós karosszériával készült, az ARO 242 kétajtós pickup kivitelű volt ami a képeinken is látható. A nyolcvanas évek második felében meghatározó része volt az utcaképnek, főleg az akkor kibontakozó maszek - ma úgy mondanánk, vállalkozói réteg - használta. Kedvező mérete és az akkoriban modernnek mondható diesel motorja és kompakt mérete sikeressé tette, de minőségi és összeszerelési színvonaláról ez már kevésbé mondható el. Amilyen sikeres volt a rendszerváltás korában olyan gyorsan is tűnt el a kilencvenes évek végére, hogy alig egy évtizeddel később csak mutatóban maradt egy-egy leharcolt példány. Ezért is meglepő hogy még 2024-ben, ilyen autóval találkozzon valaki eredeti környezetében, egy vidéki zöldségpiacon, hétköznapi igáslónak befogva.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése