Keresés ebben a blogban

2023. november 7., kedd

Honda Insight a "future classic"

 

Insight (ZE1) - a Honda első, sikeres hybrid modelje

 

Noha, mindenkinek a Toyota és a Prius ugrik be elsőre amikor a hybrid technológia úttörői kerülnek szóba, nem szabad megfeledkezni a másik nagy japán gyártóról sem, a Hondáról. Volt neki egy sokkal izgalmasabb és pofásabb próbálkozása a témában mint az akkor szárnyait bontogató és mondhatjuk - kicsit csúnyácska másik japán modell - a Prius. Az Insight egy kétüléses ferdehátú hibrid autónak született és ha kicsit hunyorítva is, de formavilágába bele lehetett látni a nyolcvanas-kilencvenes évek könnyfakasztó emlékeket idéző zsebrakétáját, a Civic CRX-et.

.

 A Honda Insight egy hibrid elektromos jármű, amelyet a Honda gyárt és forgalmaz immáron a harmadik generáció óta. Cikkünkben szereplő első generációja egy kétajtós, ferdehátú volt, amelyet  1999–től 2006-ig gyártottak. Ötletadója a futurisztikus megjelenésű HONDA J-VX tanulmányautó volt, ebből fejlesztették ki, és az 1999-es modellévre mutatták be. Ez volt az első sorozatgyártású hibrid autó, amelyet 1999-ben mutattak be az Egyesült Államokban. Az EPA szerint az Insight ötfokozatú kézi sebességváltós változata a leginkább üzemanyag-hatékony, sorozatgyártású autó volt az Egyesült Államokban, de nagy sikert aratott hazájában  japánban és az egyesült királyságban is ahol 2009 áprilisában jelent meg mint a legalacsonyabb árú hibrid a piacon, és sokáig a piac legkelendőbb hibridje lett.

Egy kis érdekesség, a modellnek voltak jelentős sport sikerei is! Egy Honda Insight öt futamot és bajnoki címet nyert a Formula 1000 Rally-n az Egyesült Királyságban 2006-ban és miután 2011-ig tönkreverte a mezőnyt és kiléptek a Formula 1000 Rally Championshipből, indították a Brightontól Londonig tartó RAC Future Car Challenge verseny hibrid elektromos jármű osztályában ahol szintén győzedelmeskedett.

Hogy milyen vezetni

Az Insight egy háromhengeres benzinmotort párosít egy villanymotorral, amely a főtengelyen található és az utasülés mögött helyezték el a 144 V-os NiMH akkumulátor. Erős gyorsítás esetén a villanymotor többletteljesítményt ad, azaz besegít a benzinesnek míg lassításkor a motor generátorként működik, és a regeneratív fékezésnek nevezett folyamat segítségével tölti fel vagy inkább vissza az akkumulátorokat. Egy számítógépes vezérlőmodul (integrált motorasszisztens) szabályozza, hogy mekkora teljesítmény érkezzen a belső égésű benzinmotorból és az elektromos motorból, hogy létrejöjjön az optimális teljesítmény. A műszerfalon megjelenik az akkumulátor aktuális töltöttsége, az elektromos motor pillanatnyi üzemanyag-hatékonysága és pillanatnyi állapota, akár segíti vagy akár éppen tölti az akkumulátorokat. Noha a hangsúly egyértelműen a gazdaságosságra helyeződött, a Honda mérnökeinek mégis sikerült kellemessé tenni az Insightot. Öde színfolt ebben a hybrid világban és némi sportautós nosztalgiázásnak hogy teret az 5 sebességes kézi váltó vagy az élénk kormányzás és a precíz „pattanj és kattints” sebességváltó kar. A keskeny, alacsony gördülési ellenállású P165/65 R14 78S abroncsok elősegítik a gazdaságossági cél elérését, miközben kiváló menetminőségi esetenként sportosra fogható jellemzőket is mutatnak. A végére jöjjön még az egész történet lényege, a fogyasztás. Ami bizony minden különösebb küzdelem nélkül is tartani tudja a 3,5-3,7 literes átlagot, de extrém körülmények közt produkált már a típus szenzációs 2,9 literes átlagot is!


 2022 áprilisában a Honda bejelentette, hogy a három generációt megélt Insight gyártását a '22-es modellév után leállítják, és egy új Civic Hybridre cserélik a modellpalettán. Igazából már most sokan vannak akik a típust a jövő klasszikusai azaz a "future clissics" kategóriába sorolják, azok közé a modellek közé amiknek az idő előrehaladtával előbb-utóbb felfelé indul meg az ára és gyűjtők célkeresztjébe kerülhetnek.
 
.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése