Keresés ebben a blogban

2023. május 16., kedd

Micsoda? Egy robogó a H-D -től?

Harley-Davidson Topper

 


A Harley-Davidson világszerte a  legendás motorkerékpárjainak gyártásáról ismert és elismert. Éppen ezért meglepő hogy a márka egy robogót próbált piacra dobni abban az időben amikor az európai robogópiac kezdett már telítődni, és az ágazatnak olyan óriásai voltak mint például a Vespa. Az 1950-es évek végén a robogók népszerűségét próbálta meglovagolni a Harley-Davidson is, természetesen elsősorban az amerikai kontinens piacában gondolkodva, ezért is meglepő ez a lépésük hogy úgy döntöttek, reagál, és belevág a robogós piacba...az usában.... ahol a robogózás eddig soha nem járt igazán sikerrel. És akkor arról még nem is beszéltünk hogy az eredmény egy meglehetősen furcsa formájú kétkerekű volt.

1960-ban bemutatták a Toppert, egy 165 köbcentis kétütemű blokkos, változtatható áttételű automata sebességváltóval (Scootaway Drive, amit ma CVT-nek hívnánk) ellátott kismotor és az indítását egy fűnyíróhoz hasonlóan berántózsinórra bízták. Elöl egy egyszerű vezetőkaros lengővilla volt, és mindkét kereket kis méretű dobfékek lasssították. A zsanéros ülés alatt nagy tárolóhely található, de ha ez nem lenne elég hogy csak két embert és kis poggyászt tud a kismotor szállítani, azoknak a vásárló jelölteknek egy oldalkocsit ajánlottak fel – bár teljesen megrakva, a szerelvény kínosan lassúnak bizonyult. Amennyiben mindez még nem lenne elég furcsa és szokatlan a tradicionális Harley-Davidson-tól, akkor még itt van a képeken látható rendőségi változat is :-)


 
Ahogy mondani szokás, "lakva ismerszik meg az ember" és a gyakorlatban kiderült, a Topper-tulajdonosok fő panasza a „Scootaway Drive” fokozatmentes sebességváltóra vonatkozott. Amikor a  kosz, szennyeződés és az út pora ha a sebességváltóba került az az ékszíj megcsúszását okozta.  1961-ben ezért a gyártó egy új sebességváltót vezetett be, amely olajfürdős volt, valamint új hengerfejet, amely 8,0:1-re növelt kompresszió arányú volt. A sorozatgyártást 1959-ben indították el, de soha nem volt igazán sikeres. Az első évben 4000 gépet adtak el, ez a szám 1965-ben, a gyártás utolsó évében is mindössze csak 500 darabra esett vissza.


 .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése