Keresés ebben a blogban

2022. november 8., kedd

Vegyél Trabantot, most!

Tudtad? 

Az első Trabant pontosan 65 éve,  1957 november hetedikén hagyta el a Zwickaui gyártósort.

Akinek nosztalgikus hangulata némi benzingőzzel is át van itatva, esetleg még 1990 előtt is született, azokra kell hogy valami hatással legyen ez a típus. Tucatjával volt része az utcaképnek a hetvenes évektől egészen a kilencvenes évek legelejéig. Anno. Mára azonban szinte teljesen kikoptak az utakról a kétütemű Trabik, a későbbi négyütemű példányokból még csak-csak felfedezhető pár darab a forgalomban, de 2T már nincs. És ha már nincs tucatszám az utcákon, nincs szem előtt, akkor kezd el az áruk felfelé kúszni. Érdekes adalék, Németország jelenlegi útjain még mindig több kétütemű Trabant fut, mint amennyi a modern Teslából – adta hírül idén tavasszal a Die Welt.

 

Szóval fogynak és ha szeretnél magadnak egyet, nem árt a következőkre figyelni vásárláskor. Mint minden ilyen idős 30+ -os autónál, a vásárláskori állapot határozza meg, hogy a későbbiekben milyen mértékű költségekre kell még számítani. Mondják, talán szerencsésebb - az egyszeri nagyobb kiadás ellenére is amit vásárláskor adunk ki - egy megőrzött, jó állapotú autót keresni mint egy projekt állapotú felújítandót. Amennyiben mégis csak a hosszabb, rögösebb utat választja valaki és egy restaurálási objektumot keres, a kiszemelt példánynál a legfontosabb a karosszéria állapota. Mennyire rozsdás a vázszerkezet a műanyag azaz a Duroplast karosszériaelemek alatt, kritikus pont a "hattyúnyak" és a padlólemez. Érdemes alaposan átvizsgálni ezeket mert a lakatosmunka és fényezés irreálisan sok pénzt emészthet fel a későbbiekben. Motorja is lehet kényes pont, mert a kenéséról az olajjal kevert kétütemű benzin gondoskodik, ha pedig nincs üzemanyag-ellátás - nem nyomjuk a gázt, gurulunk - akkor kenés sincsen és éppen ezért motorféküzemben fokozott kopás jelentkezhet. Ezért is  szerelték szabadonfutóval a negyedik fokozatot, hogy legalább országúton megszűnjön ez a káros jelensége, de érdemes odafigyelni a motor állapotára. Ezekből is adódik a Trabantok sosem voltak túlzott tartósságukról híresek, sem a felhasznált anyagok, sem a mechanika nem bizonyult elnyűhetetlennek. Ha a kiszemelt példány sokat állt, de a karosszériája jó, a motorjára, a gumi alkatrészeire, tömítéseire bizonyára akkor is költeni kell majd. Az idő vasfoga a műszerfalat és kárpitokat sem szokta kímélni és a kormány is szeret megrepedni, eltöredezni.


Szóval ha kétütemű Trabantot akarsz, akkor ne halogasd mert fogynak és hónapról-hónapra emelkedik az eladási áruk. Válaszd inkább a drágább, de hibátlan és megőrzött állapotút olyat mint ez is itt a képeken! 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése