Keresés ebben a blogban

2022. november 24., csütörtök

Nash Metropolitan - egy kisautó nagy buktája


Nash (Austin) Metropolitan (1957)


 

 A Nash Motors-t 1916-ban alapította Charles W. Nash aki ezt megelőzően a General Motors elnöke is volt, tehát volt némi rálátása a dolgokra és nem zöldfülűként ugrott neki a dolgoknak. Az 1917-es Modell 671 volt az első olyan jármű ami már a Nash nevet viselte és az ötvenes évekig a szokott mederben mentek a cégnél a dolgok, ontották a nagy batár amerikai méretű és igényekhez szabott autóikat. Aztán '51-ben együttműködést kötöttek az angol Healey sportkocsi gyártó céggel és innentől kezdve kezdtek kifordulni az amerikai ízlésvilágból.


Nash (Austin) Metropolitan (1958)

1954-ben felvásárolták a Hudson Motor Car company-t és megalapították az American Motors Corporation (AMC) nevű céget, - ami egyébként túlélte az anyacéget köszönhető néhány sikeres modelljüknek. Tovább bonyolítva a katyvaszt, új modelljük a Metropolitan már a brit BMC céggel közösen jött létre és (végre) el is értünk bejegyzésünk főszereplőjéhez.


A kis járgány  két  járműosztályt próbált egybe gyúrni, a gazdaságos és a kisautó kategóriát, mindezt abban a korban amikor az átlag amerikai autók is többliteres 6-8 hengeres motorral, hatalmas uszonyokkal és mázsányi krómdíszítésekkel gurultak le a gyártósorokról öt méter körüli hosszúságban. Bátor vagy botor lépés volt ez ??? ....nos igen, így visszatekintve már tudjuk a választ.



A Metropoliten kisebb volt mint egy Volkswagen bogár, motorja négyhengeres, 55 lóerős volt (az angol Austin A55 Cambridge blokkja) és az ára 1672 (Hardtop) valamint 1696 (Cabrio) dollár volt. Egy darabig még tartotta magát az akkoriban az amerikai piacon kibontakozó Vw bogár mögött,. de aztán szép lassan lemaradt és a nyomába sem ért az eladási listákon. A termelés 1961-ben megszűnt, az értékesítés '62-ig tartott, a készletek erejéig.



Körülbelül 95000 Metropolitant adtak el az Egyesült Államokban és Kanadában, de ezen a két piacon kívül elenyésző darabszámban (kb. 9400 darab) az Austin is forgalmazta a típust saját nevük alatt.
A Metropolitan ma perverz gyűjtők féltett kincse, mementó az amerikai autóipar kevés olyan próbálkozására amikor egy kicsi, gazdaságos olcsó tömegterméket próbáltak előállítani....
mint ma már tudjuk, nem jött be nekik.

 

.

Nash (Austin) Metropolitan (1957)


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése