Keresés ebben a blogban

2021. november 23., kedd

Fajtatiszta szarvasmarha az Alpokból

 

Steyr Daimler Puch Pinzgauer 716 M 4x4

Az osztrák Steyr-Puch Pinzgauer -t eredetileg katonai járműnek fejlesztették ki és szinte csak kizárólag - elsősorban az osztrák- hadseregben volt felellhető, leszerelését azaz kivonását követően egyre többször bukkan fel a civil életben is . A Pinzgauert az Steyr-Puch Haflinger utódjaként fejlesztették ki, és a legnehezebb terephez való gépjármúnek szánták a különböző haderők részére, amely két vagy három kapcsolható / hajtott (zárható) tengelyes kivitelben kapható volt.
Az elődmodell Haflingerhez hasonlóan ez a modell is egy tipikus osztrák mezőgazdasági állattól az Alpok vidékén őshonos Pinzgauer szarvasmarhától kapta a nevét, jellemzőjük a könnyű kezelhetőség (állattartói szempontból) jó hús és tejtartam és a hosszú életciklus :-)


A Pinzgauerben elődjével szemben már orrmotoros, erőművét az első tengely fölé szerelték.
Központi csővázas vázszerkezete sokféle kivitelt tesz lehetővé. Honnan ismerős ez a megoldás?  Mint a Haflinger, a Pinzgauer-t is Grazban fejlesztették ki, Erich Ledwinka vezetésével aki nem más mint korábban a Tatra és a Steyr művekben dolgozó Hans Ledwinka fia. Az öreg Hans volt ennek a csőváz megoldásnak a feltalálója, számos, híres  a háború előtti Tatra szülőatyja az áramvonalas karosszéria tervezés úttörője  és azt olvasni sokfelé hogy a a Vw bogár azaz a német népautó alapötlete is tőle származik. A Pinzgauer-t számos katonai szervezet használta vagy használja még ma is gyártási ciklusa alatt  az osztrák fegyveres erőknél, az Egyesült Királyságban, Svájcban, Szaúd-Arábiában, Jordániaában és még sok más nemzet fegyveres erőinél volt megtalálható. 
 
Az első sorozatot (710/712-es széria) 1971 és 1985 között építették, kizárólag léghűtéses négyhengeres soros motorral (Puch saját fejlesztése: 2,5 l, 62-66 kW, polgári változatban 2,7 liter, 76 kW). 1985-ben a jármű egy teljes körű frissítést kapott (716/718-as széria), itt jelent meg a Volkswagen LT-ből ismert 2,4 -es dízelmotor a kínálatban, 2003-tól ezt egy 2,5 literes, öthengeres szintén VW, de már  turbó dízel váltotta fel. A benzin modellek onnantól kezdve már egy ötfokozatú kézi sebességváltóval voltak felszerelve.
2000-ben az osztrákok a  termelést eladták Nagy-Britanniában a Automotive Technik nevű cégnek, miután Grazban több mint 30.000 példányt gyártottak a különféle verziókból.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése