Keresés ebben a blogban

2020. szeptember 2., szerda

Barn find - Mercedes 220S / W180 (1956)

Barn find azaz a "pajta lelet" fogalom az autós köznyelvbe egy olyan klasszikus autó vagy motorkerékpár esetében használatos, amelyet hosszas tárolás, már-már elfeledés után gyakran elhagyott állapotban újra felfedeztek, megtalálnak. A kifejezés abból adódik, hogy gyakran istállók, fészerek, mezőgazdasági vagy egyéb csarnokok és melléképületek esetleg kertes házak eldugott, roskadozó garázsából kerülnek elő, több évtizednyi érintetlenség után, koszosan, vastag porréteg alatt. És még egy fontos részlet, a hiánytalan és mókolás mentes állapot is fontos ennél a fogalomnál. Eredetileg a kifejezés olyan járművekre vonatkozott amik ritkák és az átlagosnál értékesebbek, és amelyek ezért rossz állapotuk ellenére nagy érdeklődést mutatnak a gyűjtők és rajongók számára. Mára azért ez a tendencia megváltozott, hiszen nem mindenki olyan szerencsés hogy Ferrarit vagy Cadillacet találjon ilyen körülmények közt, ma már minden barn find lelet amit a fent leírt körülmények közt bukkan fel.
A eleinte ezeket a járműveket jellemzően teljes körű helyreállításnak vetették alá, hogy olyan állapotba hozzák vissza őket ahogy a gyárból kijöttek. A jelenlegi tendencia azonban az, hogy amennyiben a jármű állapota megengedi ezt, igyekeznek elkerüljék a teljes restaurálást, helyreállítást amely megszünteti az autó történetét és patináját. Inkább csak a leg szükségesebb és a forgalomba való részvételhez szükséges műszaki (biztonsági) állapot visszaállítása a cél. Bizonyos esetekben az intenzív helyreállítás valóban csökkentheti az autó értékét.
A Mercedes-Benz W180 egy hathengeres modell volt amelyet 1954 és 1959 között gyártottak szedán, kupé és kabrió kivitelben. A W180 alvázkódhoz tartozó modellek a 220a és a 220S típusok voltak. Ez a modell volt az ami karosszéria kialakítása, felépítése alapján kapta meg a "Ponton" becenevet, pontosabban ez volt a nagy-Ponton. Ez az unibody típusú, ponton alakú külső stílusra vonatkozott, amelyet a kisöcs W120-astól egészen a és későbbi W128 -ig tartott.
A képeken látható példány, egy kertes ház pincegarázsából előkerült "ősmagyar" példány volt, feltehetőleg a '80-as évek közepétől kezdődően már ott pihent várva sorsa jobbra fordulását.
Jó néhány munkaóra ráment mire ismét önállóan mozgásképessé vált. ismét járt a motor, világítottak a lámpák és fogott a fék, stb, stb. Hosszú évtizedek elteltével újra menetkész legyen az autó egy rövid próbakörök erejéig, hogy aztán következzen egy újabb szünet, de annak végén remélhetőleg már régi fényében az utolsó porcikájáig megújulva léphessen napfényre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése