Keresés ebben a blogban

2020. május 25., hétfő

Goliath Express 900 (1956)

Jelentem van, létezik, megtaláltuk!
Szóval, létezik rondább és bambább pofájú kisbusz még az általunk jól ismert Barkas-nál is!
És hogy kicsit gonoszkodjunk, német gyártmány!
BMW,  Merci és egyéb germán-fetisiszták, szevasztok ;-) 


Kezdjük azzal hogy mi a fene ez?  
Carl FW Borgward és Wilhelm Tecklenburg alapította cég 1928-ban született Brémában, Goliat-Werke Borgward & Co néven. Ennek a cégcsoportnak egy része/autómárkája volt a Goliath. Az első modellek még a II. vh-t megelőző időkből származtak. Tempo nevű  furcsa és ormótlan, nagy teherbírású   háromkerekű teherautóik (Blitzkarren)  melyeket olcsón fenntartható jó ár-érték arányú tehergépkocsiként ismertek és hamar népszerűvé váltak Németországban. Az első személygépkocsijuk a Goliat Pionier 1931-ben jelent meg, szintén három kerékkel (az olcsó és egyszerű gyárthatóság érdekében) és egyhengeres motorral. Ebből 1934-ig 4000 darabot adtak el mivel ezt már nem nyelte be, fogadta el úgy a német közönség mint a sikeres teherautót. Viszont ezt a  Pionier-t tekintették előfutárának a sikeres, háború utáni  Hansa modelleknek,  de azok már nem Goliath hanem Borgward néven jelentek meg az ötvenes évek elején. A Goliath nevet fenntartották a cég kisteherautónak és kis/törpeautóinak a Borgward-ot megtartották a közép és felső kategóriás személyautóik számára. Ezekről ITT bővebben is olvashatsz.  A Borgward csoport 1961-ben omlott össze. 

.

.

Az Express, a cég korábbi kétütemű és/vagy háromkerekű termékeihez képest űrtechnika volt a maga négykerekű mivoltában :-) 
1955-ben mutatták be  900 köbcentivel és 38 lóerővel, de ha az előbb említettük az űrtechnikát, - minden vicc és élcelődés mentesen ki kell jelenteni, ilyet is tudott 1956-tól - üzemanyag befecskendezéses (!!!) kétütemű és  40 lóerős motorja volt (900E motorkóddal). Mindösszesen 3 évig gyártották, majd jött az Express 1100-as, négyütemű, szintén befecskendezéssel motorral, immár 1100 köbcentivel.

 (képek: Carsten )

 És akkor a végére néhány sor a csúnyaságáról.  Ízlésről mint olyan, - vitatkozni kár. Személy szerint én rút kiskacsának tartom, de ha őszintére vesszük a figurát, az agyonsztárolt és ikonná emelt Volkswagen T1 Transporter sem a szépsége miatt lépet az autó-halhatatlanok szűk tagú táborának tagjai közé. Olyan kis cuki, bamba képű meg minden...de hogy szép-e, azt mindenki döntse el maga.
 És még egy mondat erejéig térjünk vissza a Vw T1/T2 Transporterekhez, - itt a bizonyíték hogy vészesen kezdenek fogyni! Amikor már ilyen példányokat húznak elő pajták mélyéről mint ez is, itt a képeken, hogy hódoljanak az oly' divatos veterán-kisbuszos hóbortnak akkor már sejthető, itt a vég. A Wolfsburgi dobozosok fogyóban vannak és ami felbukkan az is csillagászati összegért, erre itt ez a Goliath....ez is német, ez is bamba képű ez is kisbusz. Ha ló nincs jó a szamár is :-)



(kép : internet)

Zsolt: "Ízlések és pofonok különbözőek. Ahogy sokaknak tetszik a VW T1 és T2, vagy a Citroen Kacsa, mások szerint rondák. De mégis drágák, aki akar magának, megadja az árát. Mivel a Goliath cég rég bezárt, igen kevés modellje létezik már. És a ritkaság is értéket képez."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése