Keresés ebben a blogban

2018. szeptember 30., vasárnap

Próbakör / Teszt : Citroen DS 20 (1971)





Varázslatos és magával ragadó. 


A DS típuselnevezés a francia Déesse szóból ered amely Istennőt jelent, nem véletlen ...valóban az !



André Citroën 1902-ben alapította gyára, fogaskerekek gyártásával kezdte. A cég emblémájában ma is látható fordított V betű, az alapító fogaskerék szabadalmára utal.
Az első autó 1919-ben készült el, majd sorra következnek az autóipari mérföldkőnek is számító típusok  : type A –az első európai futószalagon készült autó, 1923-ban  Citroën lánctalpas fél-teherautói átkelnek a Szaharán,  a Traction Avant 1934-ből mely az első önhordó kasztnis autó volt, 1948-ban a 2CV azaza a kacsa, 1956-ban a DS, ‘70-ben az SM és még hosszasan sorolhatnánk.

La Déesse -  A francia nyelvben a DS betűszót \'déesse\'-ként ejtik, ami istennőt jelent, talán nem véletlen. A gyártást 1957-től kezdték meg a típus bemutatása az 1956-os Párizsi Autószalonon volt ahol egy nap alatt 12,000 megrendelés érkezett a helyszínen az autóra…figyelembe véve hogy akkoriban még nem ismerték a marketing a reklámhadjárat, de még a mai értelembe vett sajtóbemutatónak még a fogalmát sem, ez az szám igen sokat mondó !

 
E rövid kis bemelegítést követően, nézzük mit is tud egy negyven éves Istennő, mert ez az, aki csak egyszer is próbálta ezt a típust, örökké a rabja marad.

Már az autót megközelítve  is lenyűgöz bennünket ahogy a földön lapít (a hidraulikának köszönhetően) és várja hogy felszedjen minket és elvigyen egy körre, a szó szoros és átvitt értelmében is. 

Indítást követően néhány pillanatig a műszerfalon világít (ordít a képünkbe) egy nagy piros lámpa, jelzi néhány másodperc kell míg a hidraulika összeszedi magát, az autó felemelkedik az utazó szintre, magához tér a szervofék és kormány.

Várj, még ég a piros!

2 liter / 100 lóerő
 A kormányváltó (amit egykori Trabantos-Wartburgos élményeimből előkotorva, utálatos macerás dolognak tartottam) 5 sebességes és élvezet vele minden kapcsolás, vaj puhán de mégis határozottan kapcsolható, jó markolászni a váltókar végén a hatalmas fekete bumszlit, ezen pihentetni a kezet.

ötsebességes, vajpuha kormányváltó
A vékony tetőoszlopoknak köszönhetően a kilátás körbe jó, de az autó formájának köszönhetően az elejét és főleg a farát nem látni, megszokást igényel. Főleg akkor derül ez igazán ki amikor szembesülünk a DS hosszával, - 4 méter 826 centiméter – csak néhány centivel kisebb pl. egy S Merci (…)

sármos, index az ablak felső sarkaiban
 És ha már bent ülünk, azok az ülések…hihetetlen…süpped, körül fog és óv mint az anyaméh, persze nem valami mai biztonsági űrtechnikás cucc, hanem mint az angol királynő süppedős kanapéja a hétvégi rezidencia legeldugottabb szobájából. Igaz ez az elsőkre is , de a hátsó ülésekre meg főleg. És akkor még a hidropneumatikus futómű  áldásos munkáját még nem is említettem.




A kényelmi orgián kívül tartogat még nyalánkságokat a technika megszállottainak is, azt sem tudom hol kezdjem. A hidropneumatikus rendszerről, működéséről írok a cikk végén, most csak legyen elég annyi, erről megy a szintszabályzós futómű a szervofék és szervokormány és ez állítja az első-hátsó fékerő-egyensúlyt és a félautomatáknál a váltómű is (ugye, nem felejtettük el, ezt az autót 1956-ban mutatták be !!!)

1968-tól kanyarkövető fényszóró... 
...amely az auto fékezéskor-gyorsításkor fellépő billegést is kiküszöböli, elöl tárcsafék amire a kézifék is hat, a tárcsa a féltengely belső végén, közvetlen a motorblokkhoz közel van ami így jobb a  kissebb rugózatlan tömegek  szempontjából, a gépháztető alu az utastértető műanyag az ajtók keret nélküliek, a  karosszéria négy sarkába kitolt kerekek miatt óriási, 3125 mm-es tengelytávval bír valamint a műszerfalon a km/h órában olvasható az adott, pillanatnyi sebességhez tartozó fékút is (!!!) 

Hidropneumatikus felfüggesztés :

A Citroen először a DS modellben vezette be ezt a rendszert, mely működéséből fakadóan hihetetlenűl kényelmessé ("hajószerűvé"), ugyanakkor stabillá teszi az autót. A hidropneumatikus felfüggesztéssel szerelt modellekben a klasszikus rugók hiányoznak, helyettük úgynevezett "gömbök" veszik át a csillapítás szerepét. A minden egyes keréknél megtalálható gömbök felső fele nagynyomású gázzal töltött, alsó fele pedig olajjal, a kettőt gumimembrán választja el egymástól. A kerekekről érkező ütéseket az olaj továbbítja a membránra és a fölötte lévő gáz "légpárnaként" működik, így nyelve el az útegyenetlenség hatásait. Ezzel a módszerrel sokkal finomabb és lágyabb rugózás érhető el a hagyományos acélrugós megoldáshoz képest. A levegő összenyomhatóságából és "lágy" visszarugózásából következik, hogy az autó sokkal lágyabb "ringatózó" mozgást végez, ugyanakkor a rendszer progresszívvá válik, így minél nagyobb az őt ért ütés, annál keményebben reagál, ezzel biztosítva, hogy az útegyenetlenségek hatásait lágyan nyelje el, míg kanyarodáskor az autó stabil maradjon. A rendszert olajjal egy szivattyú látja el, mely különböző szelepeken és szintszabályzón keresztül gondoskodik az állandó hasmagasságtól - terheléstől függetlenül. 
Az olaj mennyiségének változásával így változtatható az autó szabad hasmagassága is, terepviszonyoktól függően.(szintszabályozás)
  
(forrás : Wikipedia)

*****************************************************************************

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése