A DS típuselnevezés a francia Déesse szóból ered amely Istennőt jelent, nem véletlen ...valóban az !
André Citroën 1902-ben alapította gyára, fogaskerekek gyártásával kezdte. A cég emblémájában ma is látható fordított V betű, az alapító fogaskerék szabadalmára utal.
Az első autó 1919-ben készült el, majd sorra következnek az autóipari mérföldkőnek is számító típusok : type A –az első európai futószalagon készült autó, 1923-ban Citroën lánctalpas fél-teherautói átkelnek a Szaharán, a Traction Avant 1934-ből mely az első önhordó kasztnis autó volt, 1948-ban a 2CV azaza a kacsa, 1956-ban a DS, ‘70-ben az SM és még hosszasan sorolhatnánk.
La Déesse - A francia nyelvben a DS betűszót \'déesse\'-ként ejtik, ami istennőt jelent, talán nem véletlen.
A gyártást 1957-től kezdték meg a típus bemutatása az 1956-os Párizsi
Autószalonon volt ahol egy nap alatt 12,000 megrendelés érkezett a
helyszínen az autóra…figyelembe véve hogy akkoriban még nem ismerték a
marketing a reklámhadjárat, de még a mai értelembe vett sajtóbemutatónak
még a fogalmát sem, ez az szám igen sokat mondó !
E rövid kis bemelegítést követően, nézzük
mit is tud egy negyven éves Istennő, mert ez az, aki csak egyszer is
próbálta ezt a típust, örökké a rabja marad.
Már az autót megközelítve is lenyűgöz
bennünket ahogy a földön lapít (a hidraulikának köszönhetően) és várja
hogy felszedjen minket és elvigyen egy körre, a szó szoros és átvitt
értelmében is.
Indítást követően néhány pillanatig a műszerfalon világít (ordít a képünkbe) egy nagy piros lámpa, jelzi néhány másodperc kell míg a hidraulika összeszedi magát, az autó felemelkedik az utazó szintre, magához tér a szervofék és kormány.
Várj, még ég a piros! |
2 liter / 100 lóerő |
A kormányváltó (amit egykori
Trabantos-Wartburgos élményeimből előkotorva, utálatos macerás dolognak
tartottam) 5 sebességes és élvezet vele minden kapcsolás, vaj puhán de
mégis határozottan kapcsolható, jó markolászni a váltókar végén a
hatalmas fekete bumszlit, ezen pihentetni a kezet.
ötsebességes, vajpuha kormányváltó |
A vékony tetőoszlopoknak köszönhetően a
kilátás körbe jó, de az autó formájának köszönhetően az elejét és főleg a
farát nem látni, megszokást igényel. Főleg akkor derül ez igazán ki
amikor szembesülünk a DS hosszával, - 4 méter 826 centiméter – csak
néhány centivel kisebb pl. egy S Merci (…)
sármos, index az ablak felső sarkaiban |
És ha már bent ülünk, azok az
ülések…hihetetlen…süpped, körül fog és óv mint az anyaméh, persze nem
valami mai biztonsági űrtechnikás cucc, hanem mint az angol királynő
süppedős kanapéja a hétvégi rezidencia legeldugottabb szobájából. Igaz
ez az elsőkre is , de a hátsó ülésekre meg főleg. És akkor még a
hidropneumatikus futómű áldásos munkáját még nem is említettem.
A kényelmi orgián kívül tartogat még nyalánkságokat a technika megszállottainak is, azt sem tudom hol kezdjem. A hidropneumatikus rendszerről, működéséről írok a cikk végén, most csak legyen elég annyi, erről megy a szintszabályzós futómű a szervofék és szervokormány és ez állítja az első-hátsó fékerő-egyensúlyt és a félautomatáknál a váltómű is (ugye, nem felejtettük el, ezt az autót 1956-ban mutatták be !!!)
1968-tól kanyarkövető fényszóró... |
Hidropneumatikus felfüggesztés :
A Citroen először a DS
modellben vezette be ezt a rendszert, mely működéséből fakadóan
hihetetlenűl kényelmessé ("hajószerűvé"), ugyanakkor stabillá teszi az
autót. A hidropneumatikus felfüggesztéssel szerelt modellekben a
klasszikus rugók hiányoznak, helyettük úgynevezett "gömbök" veszik át a
csillapítás szerepét. A minden egyes keréknél megtalálható gömbök felső
fele nagynyomású gázzal töltött, alsó fele pedig olajjal, a kettőt
gumimembrán választja el egymástól. A kerekekről érkező ütéseket az olaj
továbbítja a membránra és a fölötte lévő gáz "légpárnaként" működik,
így nyelve el az útegyenetlenség hatásait. Ezzel a módszerrel sokkal
finomabb és lágyabb rugózás érhető el a hagyományos acélrugós
megoldáshoz képest. A levegő összenyomhatóságából és "lágy"
visszarugózásából következik, hogy az autó sokkal lágyabb "ringatózó"
mozgást végez, ugyanakkor a rendszer progresszívvá válik, így minél
nagyobb az őt ért ütés, annál keményebben reagál, ezzel biztosítva, hogy
az útegyenetlenségek hatásait lágyan nyelje el, míg kanyarodáskor az
autó stabil maradjon. A rendszert olajjal egy szivattyú látja el, mely
különböző szelepeken és szintszabályzón keresztül gondoskodik az állandó
hasmagasságtól - terheléstől függetlenül.
Az olaj mennyiségének változásával így
változtatható az autó szabad hasmagassága is, terepviszonyoktól
függően.(szintszabályozás)
(forrás : Wikipedia)
*****************************************************************************
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése