Van annak némi bája amikor azt látni hogy az egykori keleti és nyugati politikai-gazdasági blokk, vasfüggöny ide vagy oda, néha-néha összekacsintott.
Vagy mindezek a hasonlóságok csak a véletlennek lennéne köszönhetők ?
Adva van két nagyjából azonos időben és célcsoportnak gyártott moped (moped = motorrad+ pedal : pedállal indítható kismotor) nagyjából azonos megjelenéssel és műszaki tartalommal, két hasonlóan patinás és már a motorozás hajnalánál is ott lévő gyárral. Mégis két külön világ ez, és amikor megszülettek ezek a mopedek akkor volt csak igazán két arca/ fele ennek a kontinensnek.
Babetta 207 |
Puch Maxi |
Ránézésre mégis szembetűnő a hasonlóság a váz formája, felépítése, a lámpa a fekvőhengeres blokk.
Mindkét moped automata röpsúlyos kuplunggal van szerelve valamint mindkettőn megtalálhatók a pedálok és dekompresszor kar. De azért van némi különbség, a Puch tankot is magába foglaló préselt lemez váza akkoriban jóval modernebbnek számított a Babetta csővázas megoldásánál viszont a csehszlovák pedálosok egy dologban verik a teljes mezőnyt nem csak a Puchot, neki volt a világon elsőnek megszakító nélküli tranzisztoros gyújtása a Puch Maxin még megszakítós kondenzátoros gyújtás van.
A Babettát jól ismerjük évtizedekig árusították itthon is a különböző változatait. Ez volt az első ötven köbcentis motorja a Jawa gyárnak amivel a nyugati és az amerikai/kanadai piacon is sikereket értek el és ez volt az első olyan modell amin kezdetekben elhagyták a Jawa nevet, csak Babettaként került forgalmazásra.
A Maxik hozzánk a rendszerváltást követő években kerültek be egyre nagyobb számban (ikertestvérével a KTM Hobby II -vel) használtan viszonylag nagy mennyiségben. Ez olyan jól sikerült hogy szülőföldjükön Ausztriában mára gyakorlatilag alig maradt belőlük, jóformán mind kisöpörték az osztrákokhoz járó lomisok és használt moped kupecek
. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése