Fiat X1/9 bertone
![]() |
| (első széria, keskeny lökhárítók és 1,3-as motor) |
Személyes érintettség okán is, szívesen emlékezünk meg a blogon a Fiat
egykori sikeres típusáról melynek számos beceneve volt. Itthon Bercinek
hívták - Bertone formatervezésének okán - nyugateuróapában zseb-vagy
baby-Ferrarinak, esetleg még szegény ember Ferrarijaként is emlegették.
Mindenhol népszerű kisautó volt mert a bombasztikus formája és a
nyitható tető adta élmény nagyon bejött a vásárlóknak, még a kissé
vérszegény menetteljesítményeket is hajlandóak voltak megbocsájtani a
kocsinak. Mert bizony a kritikusok gyakran emlegették az autó
megjelenéséhez és amit ez a megjelenés sugároz, nos az ehhez képest,
szerénynek mondható menetteljesítményt és a középmotoros elrendezés
hátrányának betudható motorhűtési problémákat. Ezek viszont gyakran
süket fülekre találtak a tulajdonosok körében, akik viszont egyenesen
rajongtak kisautójukért. Nem tagadom, én is imádtam!
A Fiat X1/9 egy olasz, kétüléses, középmotoros sportautó volt amelyet a Bertone stúdió tervezett, és a Fiat gyártott 1972 és 1982 között, majd a Gruppo Bertone részleg vette át a gyártást 1982 és 1989 között.
![]() |
| (második széria, "usa" lökhárítók és 1500-as motor) |
Az X1/9-et az 1969-es Autobianchi A112 Runabout koncepció alapján és annak stílusjegyeit átvéve fejlesztették ki, összetéveszthetetlen stílusát a Bertone stúdió jellegzetes vonalai adták. Annak ellenére, hogy a Runabout az Autobianchi A112- ről kapta a nevét, a vadonatúj Fiat 128 SOHC motor egyik változata hajtotta. A Runabout jellegzetes ék alakú volt, és számos stílusjegyet vett át a kortárs motorcsónak dizájnból.
Az eredetileg az 1972. novemberi Torinói Autószalonon debütált X1/9 és a típust a Fiat 850 Spider utódjának szánták (szintén Bertone dizájn) nem pedig a nagyobb és drágább 124 Sport Spider leváltása volt a vele a cél, amelynek gyártása egyébként az X1/9 élettartamának nagy részében is folytatódott. Az autó monocoque karosszériáját a torinói grugliascoi Bertone gyárban gyártották, majd a Fiat Lingotto gyárába szállították át végső összeszerelésre. Középre, keresztbe beépített - az utastér mögé, a hátsó csomagtér elé beépített - négyhengeres, 1290 köbcentiméteres motorja a Fiat 128-ból, konkrétan a 128 Coupé 1300-ból származik és a hátsó kerekeket hajtotta. Az első szériás 1,3 literes, 4 sebességes X1/9 változatokat a későbbiekben 1,5 literes és 5 sebességes váltóval szerelt frissített modellek követték, melyek külső ismertető jelei a nagyobb méretű és szögletes lökhárítóival valamint a sekélyebb motortér fedélekről lehet megkülönböztetni (ezek láthatók képeinken is). 1982-ben, röviddel az 1500-as modell bemutatása után, a teljes gyártást a Bertone vállalta magára, és a modelleket később "Bertone" X1/9-nek nevezték el. A Bertone modellek átdolgozott lábtereit újratervezték, hogy növeljék a lábteret és az üléskényelmet hogy a magasabb személyek számára is kényelmes lehessen.
![]() |
| (Dallara versenyváltozat) |

.jpg)


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése