Keresés ebben a blogban

2024. február 8., csütörtök

Rút kiskacsa - Nobel 200

 


 II. világháború után Európa gépkocsi állománya romokban hevert. Lassanként kibontakozott az igény valami kicsi, olcsó, a tömegek számára is elérhető közlekedési eszközre.

Nem csak  Európa, a gyárak is romokban voltak, szenvedtek a nyersanyag hiánytól és a kibontakozó kínálat zömét még a háború előtti típusok, modellek adták. Ekkor született meg a törpeautók (microcar) mint új kategória. A szükség diktálta lehetőség találkozott a kereslettel.
Az emberek már kezdték kiheverni a háború okozta sokkot, az élet ismét normális kerékvágásba futott, igény mutatkozott ezekre a megfizethető olcsó kisautókra, "igazi" gépkocsira viszont még csak keveseknek futotta az '50-es évek elején.
Ebből  az időből legismertebb ilyen típusok a BMW Isetta, Messerschmitt Kabinroller, stb,  de sok ország gyártott törpeautót (hazánkban is voltak kísérletek rá, de hamvában holt mind).


A képen látható Nobel 200 -as (1959-1962) a kevésbé ismertebb törpeautók közé tartozik, angol gyártmány, de ötletadója a német Fuldamobil volt, motorja 191 köbcentis kétütemű Sachs, dinasterrel és 4 sebességes váltóval szerelve, kasztnija üvegszálas és a Bristol Repülőgépgyár cégnél készült, kerekei alig robogónyi, 8 colosak voltak. Végsebessége 50-55 mph.

A '60 -as évek tartós fellendülése a (nyugati) emberek életszínvonal emelkedését is hozta magával, így egyre többen váltottak át "valódi" autókra, a törpeautók kikoptak a forgalomból, gyűjtőkhöz, múzeumokba kerültek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése