Egy ikonikus II. világháborús vadászrepülőgép kerül bemutatásra most a blogon. A North American Aviation által tervezett és gyártott Mustang nagy 
hatótávolságú kísérő-vadászrepülőgép volt, amelyet a második 
világháborúban fejlesztettek ki és vetettek be a szövetséges légierők. 
Az amerikai légierő a hadrendbe állításával a vadász feladatkörök 
ellátására is és  alacsonyan támadó szerepkörben alkalmazták. A 
repülőgép a nevét annak a tulajdonságának köszönheti, hogy felszállás 
közben nehezen volt irányítható, hajlamos volt az oldalirányú kitörésre 
betöretlen, durva volt mint egy vadló. A tervezése idején rendkívül 
modern konstrukció volt félhéj szerkezetű törzzsel, lamináris 
szárnyprofillal (íves kialakítású felső szárnykialakítás), de eleinte 
még  rengeteg gyermekbetegséggel. Több altípusát fejlesztették ki, 
amelyeket a a világ számos hadszínterén rendszeresítettek.
A cég egy 1940-es angol rendelésre kezdett dolgozni és 117 napos rekordidő alatt fejlesztette ki és gyártotta le a legendás gép első prototípusát. A Mustang legfontosabb feladata a második világháborúban az volt, hogy a 8. Légiflotta kötelékében a mélyen fekvő németországi célpontok fölé kísérje az amerikai bombázókat és az út folyamán azokat védj az esetleges légitámadásoktól.
A II. v.h után a gép 55 országban futott be karriert, kéttörzsű változatát („Twin Mustang”) még a koreai háborúban is bevetették. Napjainkban az Oldtimer repülőbemutatók és kiállítások nagy sztárja ma is világszerte, sőt 1968 és 1975 között műgyűjtők és más magánszemélyek számára újragyártották.
A motor 12 hengeres 60 fokos döntésű Packard Merlin gyártmány volt, furata 137mm, lökete 152mm és a kompresszióviszony 6:1.
Mivel korabeli repülőgépmotorokról beszélünk van
 még néhány adat ami mai szemmel elég megdöbbentő lehet : pl. a hűtővíz 
mennyisége 63 liter, motorolaj  pedig 79,5 
liter volt :-)
 A törzs alumínium  építésű félhéj szerkezetű négy hossztartóval, a 
szárny lamináris profillal, két főtartóval épült. A kormányok 
fém szerkezetűek, az oldalkormány és a magassági kormány a korai 
típusoknál vászonborítású majd a későbbiekben  
fémborítást kaptak. A motor önindítója, a fegyverek
 működtetése, a hidraulika-szivattyúk elektromos energiával működtek. A 
rádió-navigációs rendszer 100-150 MHz tartományban működött. A 
pilótafülke körbepáncélozott volt, azaz a pilótát  37 mm vastag 
páncélüveg szélvédő, 8 mm-es hátpáncél, 
11 mm-es fejpáncél és 6 mm vastag tűzfal védte.
Technikai adatok:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése