Keresés ebben a blogban

2023. augusztus 3., csütörtök

Bravo az esőben

 Cessna 550 Citation Bravo

 


A Cessna Citation II, más néven Citation Bravo egy  könnyű és gyors "business jet" amelyeket az amerikai Cessna gyár épített a Citation család részeként. Egy pillanatra álljunk is itt meg, mi is az a biznisz jet? Bizjet, Business jet, stb egy sugárhajtású repülőgép amelyet kis csoportok, jellemzően cégvezetők, üzletemberek és magas beosztású munkatársak szállítására terveztek de napjainkban már elengedhetetlen közlekedési eszközei film és popsztároknak és a profi, csúcskategóriás élspornak is . Az üzleti repülőgépeket általában gyorsabb légi utazásra és nagyobb személyes kényelemre, luxusra tervezték, mint a polgári, kereskedelmi repülőgépek. 

 A Citation I- ből fejlesztett 550-es modell először 1977. január 31-én repült, és 1978 márciusában kapott engedélyt és 1995-ben mutatták be a Citation Bravo-t az  S/II új avionikával (Honeywell Primus 1000 EFIS) és erősebb, csak ennek a típusnak szánt P&W PW530 -as hajtóművel amely egy közepes tolóerejű motorok sorozata, kifejezetten üzleti sugárhajtású gépek alkalmazásokhoz tervezték. A gyártás 2006-ban leállt, miután az összes változatból 1184 darabot a Bravoból pedig 336-ot leszállítottak a megrendelőknek. A Bravót a jobb, de már lényegesen drágább Citation CJ3 váltotta fel. Kategóriájának osztályában konkurens típusként még a  Beechjet 400 -at lehet megemlíteni ami ugyan tágasabb és gyorsabb, de több üzemanyagot és hosszabb kifutópályát igényel, míg a kompakt méretű Learjet 31 típus gyorsabb, de kisebb a hatótávolsága. A hajtóműről még néhány szót, a hatékonyabb PW530A felszálláskor 15%-kal, magasságban pedig 23%-kal nagyobb tolóerőt generált mint elődei. Az első órában 1100 font (500 kg) üzemanyagot éget el, a második órában pedig 750–830 fontra (340–380 kg) utazósebessége 667–676 km/h FL410-430 magasságban. A motor 4000 óránkénti nagyjavítása nagyságrendileg 1 millió dollárba kerül. A repgépes szabadpiacon egy 1997 eleji modell ára nagyságrendileg 800 000 dollárról indul, de a 2006-os évjáratú gépek esetében ez elérheti az 1,7 millió dollárt is. 

Szóval, a fenti összegeket is elnézve, nem véletlen hogy csak a felsőbb körök engedhetik meg maguknak egy-egy ilyen gép fenntartását, de még az egy-egy útra való bérlésük is tetemes összeg, ezért is nagy szó ha valakinek csak egy rövid kis időre, de szerencséje van hozzá közelről meglesni, körbeszimatolni egy ilyet, milyen is az a nagybetűs élet :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése