Keresés ebben a blogban

2020. április 17., péntek

Hamis bajor: Bristol 401




Azok, akik első pillantásra valami régi BMW-nek nézik ezt az autót, nem is gondolnák mennyire közel járnak a megoldáshoz annak ellenére hogy ez természetesen nem egy BMW.
Hiába az áramvonalas forma a tipikus két vese az első lámpák közt, stb, stb. Aztán kicsit jobban beleásva magunkat az autó megszületésének a történetében, azt kell mondanunk,  -  nem is tévedtek nagyot azok a kik a bajor cég termékének gondolták. A Bristol 401 szalon és kabrió változata a a Bristol 402-es egy brit luxus sportautó(k) amelyeket 1948 és 1953 között a Bristol Cars gyártott Angliában. Mechanikusan a háború előtti sportkocsi legenda, a  BMW 328 fő hajtáselemeit és a 2 literes, soros hathengeres motorját kapta meg (jellegzetessége a a félgömb alakú égéstér és egymással szemben lévő szelepek) enyhén továbbfejlesztve immár Solex karburátorokkal.





 Karosszériájának vonalát a milánói tervezőműhely a  Carrozzeria Touring ihlette, és azon kívül hogy az egész forma roppant áramvonalas (cw 0.36) és lélegzet elállító, volt még egy apró figyelemreméltó trükkje, tulajdonsága. Az ajtókilincsek nem voltak kitéve a menetszél támadásának, rejtve maradtak a kasztnin belül és az ajtók kinyitásához a tulajdonosnak egy gombot kellett megnyomni a beszálláshoz....ne feledjük, 1948-at írtunk ekkor. Ami viszont szintén nem látszott a rendkívül előnyös és szép formán az a méretei, hiszen ez egy tágas, ötszemélyes és teljes értékű túraautóvolt. A felfüggesztés elöl független egy keresztirányú laprugóval és lengőkarokkal, a hátsó merev tengely torziós rudakat használ. A fékek Lockheed rendszerű hidraulikus tárcsafékek voltak (27 hüvelyk méretű tárcsaátmérővel).



A karosszéria is tágabb volt, mint az előd Bristol 400-as és az utód már teljes értékű ötüléses volt. Elődjével ellentétben a Superleggera elvét követve az alu héj acélcsövekből épített vázon nyugszik valamint szintén a felépítmény érdekessége még, hogy a  Bristol 401 volt az egyik első olyan brit autó, amelyen a gyártás megkezdése előtt teljes méretarányú 1:10 méretű szélcsatornában is tesztelték. A szerkezetnek volt még néhány szokatlan részletmegoldása. A kilincsek hiányát már említettük, de különlegesek voltak a lökhárítók is. Kezdetben krómozottak - később az autó színére festették őket - és gumi betéteket tartalmaztak, amelyeknek el kell nyelniük a könnyű koccanásokat. A hátsó lámpákat és az irányjelzőket is beépítették a lökhárítókba....ezek a részletmegoldások évtizedekkel később jelentek meg nagy sorozatban gyártott autókon. 



A Bristol 401-et 1948 októberében mutatták be, a Cabriolet 402-es verzióval együtt az Earls Court-i londoni autókiállításon. A termelés 1948 és 1952 között tartott. Összesen körülbelül 650 példány készült a Bristol 401-ből.


             

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése