Keresés ebben a blogban

2016. november 8., kedd

Ford Edsel


Edsel, azaz a 250 millió dolláros bukta

250 millió azért az nagy pénz még ma is, forintban is, és pláne a jó kis zöldhasúban, dollárban is. Az ötvenes években 8reál értékben) meg még nagyobb pénz volt ez, kevesen engedhették meg maguknak hogy ekkora összeget elbukjanak, főleg úgy hogy ezt a buktát sikerüljön is nekik túlélni. A Ford Motor Company ezek kevesek közé tartozott az Edsel név a jelképe a kereskedelmi kudarcnak az ötvenes-hatvanas évek Amerikájában. Talán már a névadáskor is látni kellet volna  a baljós fellegeket, az autó Henry Ford tragikus hirtelenséggel elhunyt fiáról kapta a nevét és nem Fordként árusították hanem ez lett volna az önálló Edsel márkanév első típusa, egy frissen bevezetett prémium márk a az amerikai középosztály részére. (a sors fintora, ennek ellenére ma már mindenki csak Ford Edselként említi). Valószínűleg az sem lökött a bevezetés szekerén sokat jó irányba, hogy '57-ben egy, az újságíróknak rendezett sajtóbemutatón az új modell egy példánya majdnem felborult és van még egy dolog, talán mindezeknél banálisabb ok amit még megszoktak említeni a bukás okát keresve,  - az autó orra....egyesek szerint női nemi szerv, mások szerint hatalmas karvaj-orr (...) Főleg a legelső  '57-es modellévű kocsikra mondták ezet, a későbbieken már némileg tompult az a tipikus orr-stílus elem, majd a '60-as modell évre szinte teljesen el is tűnt, mint ahogy maga a frissen bevezettet márka is.

Több mint fél évszázaddal a csúfos bukást követően, az Edsel ma egy viszonylag ritka és keresett márka  a klasszikus  amerikai autókat gyűjtők körében és a képeket elnézve,  -így kicsit megültetve, patinásan, de szép állapotban ...nos, még számomra is kívánatos. Akár van p...na az elején, akár nincs :-) 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése