Korábban már érintettük ezt a Puch Maxi témát, megfűszerezve egy kis Kelet-Európai szállal is (itt olvashatod: ikrek: puch maxi / babetta 207 ) de most sok évet követően ismét felvesszük az akkor elhagyott szálat.
A Puch Maxi mopedeket még itthon sem kell bemutatni, kis hazánkban is számtalan példány fellelhető, de rekord-magas gyártási ciklusának és darabszámának köszönhetően, -több mint 3 millió példány 1965-től 1987-ig - a világ minden pontjára eljutott. És akkor most jön a csavar, a képeket látva aki kicsit is ismeri a típust az kapásból rávágja hogy mi ez. Csakhogy ha alaposabban szemügyre vesszük feltűnhet néhány apróság ami nem stimmel a megszokottakhoz képest. A tankon nincs Puch és/vagy Maxi felírat sem márpedig ez végig ott szerepelt a gyártósororról lefutó mopedeken, több évtizeden keresztül. Na jó, egy kicsi Puch jelzés van a az oldalsó idomokon, de ennyi, se több, se kevesebb. Viszont az adattábla a megszokott helyen, bal oldalt középen, kicsivel a karbi fölött van. Viszont sz sem stimmel, nagyon nem mert azt írja - Piaggio Maxi.
Mi van, Piaggio ??????
Nos igen. A konkrét moped gyártási éve 1987 és ez az évszám bizony nem túl fényesen vonult be Johann Puch által, 1899-ben alapított patinás cég életében. A Maxi volt az utolsó motorkerékpár típus amit gyártottak és a '87-es év volt az az év amikor az olaszok rátették a kezüket a motorgyártó részlegre. 1987-ben a cég masszív szerkezetátalakítása véget vetett Grazban a kétkerekűek gyártásnak. A vállalat technikai know-howja mindig jobb volt, mint a marketingje és a kereskedelmi sikeri ami ekkorra már véglegesen rányomta bélyegét a cég jövőjére. Hiába volt technikailag kiváló a termék ha nem volt megfelelő reklám, ergo kereslet. Szóval, a Puch motorkerékpár részlegét eladták a Piaggionak, de az akkor még mindig termelő kerékpárok részleg sem húzta túl sokáig. Voltak még próbálkozások, utódok (Hero Puch India a mopedeknél és Cycleurope a bringáknál) de ezek sosem érthették el a Puch név ragyogását, inkább csak rontottak rajta.
A képeken látható Europa modellt mindössze nem egész két évig gyártották kizárólag a Holland piac számára. Csak fehér színben, kétféle, de nagyon hasonló matricázással. Alapját a Maxi S adta, néhány extrával amit külön-külön más modelleken már megjelent, hátsó teleszkópig felfutó oldalmerevítő ami tetején kis műanyag trepni trónol, ez utóbbi elég ritka. Az km/h óra nélküli elsőlámpa test magában nem ritkaság, de hogy anyagában színezett fehér pont úgy mint az oldalsó "láncvédő-karbitakaró" idomok, az már igen. És ott az a kis sárga műanyag izé is az első sárvédő elején. Nos, az még a háború előtti időkből származó koponyavágó gúnynevet is megkapó rendszámtartó, modernebb műanyag csökevénye ami ekkor még, a nyolcvanas években kötelező volt a holland piacon kerékpárokra és segédmotoros kerékpárokon is egyaránt. Egy szónak is száz az vége, ez a példány egy ritka és különleges példánya a világ legnagyobb darabszámban legyártott mopedmárkájának és egyben a hattyúdalai is volt egy egykor szebb napokat látott cégóriásnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése