Keresés ebben a blogban
2018. augusztus 27., hétfő
Mohásodó szervdonor - Chevrolet Citation Hatchback 2,8 V6
"Rozsda marja" rovatunkban szerepelt már minden, mindenféle megközelítésből.
Autó és motor, kicsit romantikusabb vagy kicsit szárazabb és tárgyszerűbb tálalásban. Sokukban viszont sajnos ma már közös, - a képek már csak a múltnak adnak emléket, a járművek már nincsenek ott a képeken rögzített helyen, rég elnyelte őket a vastelepek vagy vaskohók feneketlen gyomra. Mai főszereplőnk is ilyen sorsra jutott, talán annyival előnyösebb helyzetben a többiekkel szemben hogy néhány hasznos fődarabja még tovább él egy másik autóban.
A Chevrolet Citation egy kompakt méretű autó volt, amelyet a General Motors Chevrolet divíziója hozott létre egyetlen generációra (1980-tól 1985-ös modellévig).
A Chevrolet Nova-t leváltó Citation volt az első Chevrolet, amelyet elsőkerék-hajtással értékesítettek. Háromféle (keresztbe beépített és az első kerekeket hajtó) motort kínáltak a típushoz ami valljuk be, Amerikában a V8-ok hazájában nem számított nagy presztízs értéknek. Viszonylag modern formájú ötajtós hatchbackt, négyajtós limuzin egy kétajtós lépcsőshátú-kupé változatokban is forgalmazták. A Chevrolet Citation bevezetése jelentette a GM második generációs X platformjának drasztikus lépését, ami válasz volt az olajválságra (négy és hathengeres, 3000 köbcenti alatti motorok) és utat próbált magának törni az addigra egyre agresszívabban terjeszkedő japán és európai modellek által uralt kompakt méretű autók piacán. Igazából az elgondolás jó volt, de mint azt az idő később bizonyította, nem igazán jött be és bukás lett a dologból a General Motorsnak.
Míg a Citation váltotta fel a régóta futó Nova-t a Chevrolet-nél, addig a konszern-társak is megosztoztak az X-platformon. A Pontiac Phoenix -ként a Buick Skylark néven az Oldsmobile pedig Omega-ként használta az alap bázist számos apró, de jól felismerhető különbségekkel.
A 1980-as kezdeti modellévben a Chevrolet több mint 800.000 darabot értékesített a Citation-ból, így a General Motors történelem egyik legsikeresebb termékbemutatójává vált, de 1980-ban az Egyesült Államokban is a legjobban eladott autótípus volt. Aztán az olajválság és annak negatív hatása elmúlt, volt egy kis botrány, konstrukciós hiba és visszahívási akció is a hátsó fékekkel és azok indokolatlan blokkolási hajlamáról elhíresült perek és kártérítésekről nem is beszélve amit a '83-as modellévben bevezetett frissítés sem tudott elfeledtetni. Az amerikai autós társadalom pedig gyorsan lerúgta magáról a típust és hamarosan a ciki kategória zászlóhordozója lett a GM egykori újító szándékából, ötletéből.
Olvasnál egyéb Chevrolet-ről is itt a blogon?
Ha esetleg szívesen látnál olyat is amin nem lyukas és mohás ITT most megteheted, csak klikkelj ;-)
.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése