Több mint száz évvel ezelőtt, nagyon más dimenzióban mozgott ám az autózás és a mobilitás fogalma.
A híres The Times folyóirat motoros szakírója 1922 októberében kelt beszámolójában arról tudósított, hogy az autó közúti viselkedése kellemes meglepetés volt számára az ülőhelyek kényelmesek voltak és hogy sebességmérője nem volt a kocsinak, de egy vízszintes úton a maximális tempó körülbelül 64 km/h-nak tűnt. Hátrányként említette még hogy, a vezetőoldali ajtó kimaradt az oldalra felszerelt pótkeréknek köszönhetően és elképesztő volt, hogy teljesítmény szempontjából a kiskocsinak mennyire hiányzik még másik két henger is. Végezetül hozzátette, egy kicsi, olcsó és összességében remek ár-érték arányú autó a Rover 8 -as típusa.
A típust 1919-ben mutatták be, és a birminghami Tyseley-ben frissen felépült új gyárban készítette a Rover cég a guruló alvázakat (rolling chassis), hogy aztán ezt követően átszállíthassák őket Coventrybe, hogy felszereljék a karosszériát. A képeken bemutatott autó 1925-ös, három évvel későbbi a fent idézett cikknél, de ugyan az a modell. Valóban elképesztő a jármű felépítésének légiessége és a léghűtéses, "vízszintesen ellentétes ikerblokk" elrendezésű oldalszelepelt motorja, amit ma leginkább boxermotoros elrendezésnek mondanánk. Ez 1134 köbcentis űrtartalmú, 85 mm-es furattal és 88 mm-es lökettel rendelkezett, teljesítménye mindösszesen csak 13 lóerő volt (!!!)
Ahogy az a képeken is jól kivehető, volt az autó orrán hűtőrács de ez csak a motortérbe engedte be a friss levegőt, léghűtéses motor elrendezése és henger kialakítása miatt nem volt neki vízhűtő rendszere. Az a hír járta akkoriban, hogy egy tempósabb éjszakai vagy nyáresti vezetés után a hengerfejek vörösen izzottak a blokkon :-) Apropó, éjszaka! Rendelkezett dinamóval amit egy szíjhajtással hajtottak a kardántengelyről és 6 voltos világítótest készletet - első lámpát - biztosítottak az autóhoz, de elektromos önindítót már nem. Az csak 1923-tól volt rendelhető, azaz még akkor sem tartozott az alap felszereléshez csak extra tartozék volt.
Mondom, több mint száz évvel ezelőtt nagyon más dimenzióban mozgott ám az autózás :-)
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése