Keresés ebben a blogban

2023. március 23., csütörtök

Frissen készült veterán

 

 

  Toyota Land Cruiser J79 Single Cabin Pick-Up 

                                                          (トヨタ・ランドクルーザー ) 


Ismerős forma. A Land Cruiser név a japán Toyota autógyártó által gyártott négykerék-meghajtású járművek sorozatát fedi le. Ez a Toyota leghosszabb ideig futó modellsorozata, 2019-ig a Land Cruiserből összesen több mint 10 millió példányt értékesítettek, világszerte. Habár az első generációjának gyártása még 1951-ben kezdődött és napjainkra már túl vannak számtalan nyitott, keménytetős, dobozos, kombi valamint fülkés / duplafülkés  karosszéria kivitelen is, ez a J70- es sorozat képe égett be mindenki retinájába ha a Land Cruiser nevet meghallja. 

 



 

 Évtizedeken keresztül a típuscsalád megbízhatósága és hosszú élettartama óriási népszerűséghez vezetett, Ausztráliában nagyon sokáig ez volt a legkelendőbb, alvázas, négykerék-meghajtású jármű, Afrikában és Arábiában már rég nem a Land-Roverek az uralkodók. A Land Cruiser rendkívül népszerű a Közel-Keleten, Oroszországban és Ausztráliában, valamint Afrikában, ahol gazdálkodók, civil szervezetek, ENSZ és humanitárius szervezetek, nemzeti hadseregek (gyakran pickup változat), valamint irreguláris fegyveres csoportok használják, sokszor géppuskát a platóra szerelve látjuk viszont a Híradókban. Európában, hivatalosan már nem forgalmazzák, leszámítva azt az egy-egy szürke importon alapuló céget, kereskedést ahol néha felbukkan néhány, null kilométeres eladó példány. Egy időben kellemetlen témaként keringett a cég körüli botrány,  átlag feletti tartósságának és megbízhatóságának köszönhetően a Land Cruiser a kisebb Toyota Hilux modellek népszerűvé váltak a  háború sújtotta régiókban élő militáns csoportok köreiben is. Amerikai terrorelhárító tisztviselők érdeklődtek a Toyotától, hogy az Iszlám Állam szélsőséges csoport hogyan szerzett nagyszámú Toyota Land Cruisert és Hiluxot magának? Egy nyilatkozatban Mark Wallace a Counter Extremism Project vezérigazgatója azt mondta: "Sajnos a Toyota Land Cruiser és a Hilux gyakorlatilag az ISIS "céges flottájának" kedvenc típusának részévé vált."

 

Történelem

  • 1984 –ben  A J70-est puha tetővel, keménytetővel és üvegszálas műanyag tetővel, fülkés alvázzal és katonai csapatszállítóként mutatták be (ez utóbbi, a befelé néző hátsó üléseikről ismerhető fel). A benzinmotorja 4,0 literes  3F kódú sorozat volt, de létezett 2,4 literes benzin és dízelmotorral és 2 literes és 2L-T turbófeltöltőssel is. A 70 Light-ot egyes piacokon Bundera vagy Landcruiser II néven árulták, később 70 Prado néven jelent meg a latin piacokon. Bevezették az automata sebességváltót (A440F) így ez volt az első automata sebességváltóval rendelkező négykerék-meghajtású japán jármű.
  • 1990 -ben a Land Cruiserben bemutatták a dízelmotorok új generációját, beleértve a 3,4 literes öthengeres SOHC szívómotort (1PZ) és a 4,2 literes hathengeres SOHC szívómotort ( 1 HZ- nek jelölve ).
  • 1993-1996 között a KZ 3,0 literes turbófeltöltős dízelmotor váltotta fel az LJ-t a 70-es sorozatban az európai piacokon, ahol ez a modell KZJ70 néven volt ismert.
  • 1993 -ban bemutatták a fejlett 24 szelepes, 4,5 literes hathengeres benzinmotort, az 1FZ-FE-t .
  • 1999 -ben a Toyota többféleképpen frissítette a 70-es sorozatot. A merev első tengely tekercsrugós felfüggesztést kapott, a hátsó laprugókat meghosszabbították a nagyobb menetkényelem és a nagyobb rugóút érdekében. A hatcsavaros kerekeket ötcsavaros felnikre cserélték. A hajtáslánc több kisebb módosítása nagyobb tartósságot biztosított. A hosszú tengelytávú modellek új jelöléseket kaptak: 78 a csapatszállító, 79 a pickup (képeken).
  • 2002  Bemutatták HDJ79 pickup-ot Ausztráliában az 1HD-FTE 4,2 literes hathengeres, 24 szelepes turbódízel EFI motorral.
  • 2007  Megjelent a Toyota első V8-as turbódízel motorja 1VD-FTV kódnéven,de csak  néhány országban. A további módosítások közé tartozik a 4 ajtós, közepes tengelytávú modell (a 76-os) és az összes modell frissített eleje.
  • 2012-ben a 79 Double Cab pickup bemutatásra került a dél-afrikai piacokon (4,2 literes dízel vagy 4,0 literes benzinmotorokkal) és az ausztrál piacon (4,5 literes V8-as dízelmotorral).
  • 2014-től 2015-ig – a 30. évfordulós 70-es sorozatot Japánban 4 ajtós kombiként vagy 4 ajtós pickupként értékesítik, 1GR-FE V6-os benzinmotorral és 5 sebességes kézi sebességváltóval. 

A Land Cruiser hatodik és hetedik generációját még mindig gyártják és értékesítik afrikai és latin-amerikai régiókban. A Land Cruiser gyártása Venezuelában 2008-ban fejeződött be. A 70-es sorozatot Ausztráliában továbbra is 4 ajtós kombi, 2 ajtós „Troop Carrier”, 2 ajtós fülke-alváz és 4 ajtós fülke-alváz néven forgalmazzák. Jelenleg is forgalmazzák a Közel-Keleten 2- és 4-ajtós változatban SUV-ként, 2- és 4-ajtós változatban pedig pickup-ként.

 

  .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése