Keresés ebben a blogban

2012. május 15., kedd

Oltcit - ilyet sem láttál még

...mármint, hogy ezeket az autókat  valaki  gyűjtögeti, betárolja ...méghozzá tucatszám !







Nincs mit szépíteni a dolgon, ezek a gépjárművek botrányosan sz@r autók hírében álltak, a románoknak sikerült ezzel a verdával az egyébként sem rózsás hírnévnek örvendő (klasszik) Daciát is alulmúlni, ami valljuk meg nagy tehetségre utal. És akkor a XXI. században belebotlassz  egy kupacnyi Oltcitba a Velencei tó partján, szürreális egy élmény, de tényleg :-)
Van amin még rajta a rendszám, van amin már nem, van fehér alapváltozat és van met.kék farok-szpojleres RL (L-mint Luxus) változat is. Rozsdás és fakó mind, jól láthatóan több éve mozdulatlanok.

Meglátni, az első sokk...
 Az Oltcit neve a Romániai Olt megye (ahol gyártották) és a Citroën nevének elejéből származik

Azok akik a kilencvenes évek legelején már nem az anyatejet szívták magukba hanem esetleg már túl voltak az első kamaszkori pattanáson és/vagy egy Samantha Fox poszter okozta örömökön, talán emlékeznek még a nyolcvanas évek új autó vásárlási mizériájára, a sorszámos rendszerre,  a Merkur telep szövevényes-belterjes működési kulisszáira, stb, stb.
Nos, ebből a korból kinőve a rendszerváltást ép csak túllépve jött a CÉL motors kft 1990 környékén és forgalmazni kezdte az Oltcitokat :  készpénzre, sorban állás és sorszám mentesen azonnal elvihető vasak voltak ezek az új autóra áhítozók számára közel 250,000 ft-ért ami akkoriban azért nem volt kis pénz. Rebesgették, ez egy Citroen (Visa -Axel) már majdnem NYUGATI autó 1,1 literes citroen (eredetű) boxer motor hajtja és mint már írtam ha te nem az anyatejet szívtad még mondjuk 1990-ben, akkor tudnod kell mekkora varázsszó volt az akkoriban hogy nyugati autója van valakinek.

ezüstök egymás közt

a lámpa nem a mai divatnak megfelelően fehér, ezt az idő tette:)

 

És akkor jöjjön a feketeleves, a korabeli érintettek elbeszéléséből :
- A Romániából érkező autók vasúton jöttek, mivel egy kis, kezdő kft-ről szól a mi kis mesénk, bevett szokás volt  (tréler akkoriban mint a fehér holló) lábon a szervizbe/szalonba vinni a nullkilométeres autókat.
Egy jó napon ötven autóból harminc képes volt saját önerejéből megtenni ezt a néhány km-es utat, a többi lerobbant amit vagy otthagytak az útszélen vagy a hadra fogható autókkal vontatták be a telephelyre őket, de volt ami a vasúti vagonról sem tudott lejönni mert nem volt indítható.
- Kezdetekben csak fehér színben jöttek az Oltcitok (Oltcit club 11R) de a vadi új autók mattok voltak esetenként itt-ott rozsdásak is...ne feledjük, új nullkilométeres autókról beszélünk (...)
- a forgalmazónál átlagosan szorgos 3-5 napnyi munka szükségeltetett ahhoz hogy az autó szalon-kész állapotú legyen, azaz az alkalmazottaknak legyen képük kitolni a verdákat az eladótérbe a kedves vevők elé (mert vevők voltak, ínséges időkben minden szart ellehet adni, erre a legjobb példa az Oltcit)
- Általános használat közben felmerült hibák, tapasztalatok : indítómotor szétrobbanás, sorozatos féltengely és rugótörés, elfüstölő biztosíték táblák (esetenként autók is), beállíthatatlan karbi és fogyasztás, lassan de biztosan mindent ellepő rozsdásodás, -akár egy-két éves autók esetében is.
Az autók utóélete : a kilencvenes évek közepén jött  a román  új vámrendelet miszerint Romániában készült gépjárműveket vámmentesen vihetnek (vissza) az országukba és ezzel a lendülettel mind kisöpörték hazánkból az Oltcitokat, Daciákat. Alig maradt mára dácsia útjainkon, Oltcit meg pláne nem.

az extrás és a fapados
Személyes emlék a típusról :
Nekünk volt Oltcitunk és semmi gond nem volt vele, de tényleg !
Piros volt és pár évvel korábbi mint ahogy a hazai forgalmazás indult. És ez a piros szín esetünkben fontos, a hazai eladású autók kezdetben fehér (Club11 R) majd ezüst és metálkék (Club 11RL) színekben kerültek forgalomban, az RL már kicsivel igényesebb kivitelben, de még így is az akkori átlag alatt. A mi kis pirosunkat valamikor '89 környékén vettük meg, akkor már 2-3 éves volt egy erdélyi zenész embertől, aki az autó vételárából fedezte a tovább útját Belgium irányába, elmondása szerint az autó "exportról visszamaradt" példány. Úgy látszik, ez a varázsmondat nem csak a hazai motorkerékpár gyártásra volt jellemző :-)
 A "Piroska" talán egy évet volt családunkban és csak egyszer cseszett ki velünk Kaposvár határában, de egy órába sem telt már robogtunk is tovább. Ja és az autót úgy kivásárolták a fenekünk alól hogy szinte könyörögtek hogy adjuk el....mondom, más idők voltak azok.

-----------------------------------------------------------------------------------------

UPDATE

Azóta  már megmenekültek az autók, de előtte azért sajnos jól lerombolták őket. Feltehetőleg egy csapatnyi szórakozóhelyről hazatérő fiatal alaposan helybenhagyott pár autót :-(

Viszont egy lelkes gyűjtő is felfigyelt a kupac Olcitra, kinyomozta a tulajdonost és felvásárolta az autókat!

Lehet, talán pont ennek a cikknek is volt egy kis köze hogy jóra fordultak a dolgok ? Reméljük :-) 



.

9 megjegyzés:

  1. Üdv!
    Merre vannak ezek az autók?

    VálaszTörlés
  2. Hogy jutottál be? Minek vannak ott, nem tudod?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ....nem kell bejutni, gyakorlatilag az utcafronton vannak egy épület parkolójába.

      Törlés
  3. Sziasztok!Ilyen Oltcit van meg Magyarorszagon valahol?

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok!Ilyen Oltcit van meg Magyarorszagon valahol?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van egy pár darab igen, amik itt vannak a cikkben azokból meg néhány hozzám került.

      Törlés
  5. Szia, esetleg képeket is kaphatunk róla? Köszi

    VálaszTörlés
  6. Persze, majd csinálok egy google galériát! Amiket sikerült elhozni, 3 db kivételével megvannak, egyik kint van velem Angliában, felújítottam és találkozókra járok vele meg mindenfelé az országban. Egy másik pedig a 2026os Budapest-Bamakon fog indulni.

    VálaszTörlés