Nemzeti
valutánk a béka s..g..e alatt, az euró és az összes többi kemény valuta
az egekben a hazai bankokban / betétekben egyre kevesebb a bizalom, szuper államkötvény ide vagy oda. A
tőzsdei dolgok pedig az átlag földi halandóknak rizikósabb kaland mint
egy thaiföldi kuplerájozás részegen, gumi nélkül. És akkor - fanyar szójátékkal élve - korunk pestiséről, erről az új vírusról és az azt követő gazdasági következményekről még nem is szóltunk
...mit tegyél a nehezen összekuporgatott zsebpénzeddel ?
Vegyél valami szép öreg vasat :)
Külföldi,
a hazainál nagyobb veterános kultúrával rendelkező vidékeken ez már nem
újdonság a festmények, műtárgyak és régiségek világpiacainak befektetői
rég felfedezték maguknak az autómatuzsálemekben rejlő befektetési
lehetőséget is. A 2008-as gazdasági válság volt rá a bizonyíték, az összes befektetési forma a földbe állt, egy dolog élt virult, majd szárnyalt - a befektetési célú, klasszikus gépjárművek kereskedelme. Aki ért hozzá, és ügyesen választ, vagyonokat kereshet néhány év alatt
egy-egy klasszikus autóval, de persze ehhez már eleve nagy tőke és sokszor még nagyobb szerencse is
kell. Természetesen működhet kicsiben is a dolog, ami akkor a
legszerencsésebb, ha a befektetés egyben az ember hobbija, kedvence is. Az utóbbi évek egyre szaporodó oldtimer eladási hírei mégis
reményt adhatnak arra, hogy a restaurálási, fenntartási költségek egyszer busásan
megtérülnek....jó esetben. Mint sok minden másban, itt is a divat és a trendek diktálnak, egy-egy hirtelen felkapott modellel és a gyorsan lecsengő divathullámmal hatalmas összegeket is el lehet akár bukni.
|
Egy "nagyágyú" : Mercedes 300 SL.Az ilyen egzotikus autókat nem egy egyszerű közlekedési eszközként, hanem műtárgyként kezelik a piacok |
Számos amerikai és Nyugat-európai árverési licit
hozható fel példának, egy-egy autó ikon százezrekért, milliókért cserél
gazdát ...persze dollárban és euróban, stb. A 2008-as válság után egy Ferrari
250 Testarossa versenyautó 16,5 millió dollárért kelt el egy
kaliforniai árverésen majd alig pár évre rá, ennek az árnak a másfélszereséjért, de inkább duplájáért. A piac szupersztárja a Ferrari 250 GTO, a kevés legyártott darabszámú kocsi egyik példánya
35 millió dollárért (7,6 milliárd forintért !!!) talált gazdára, majd kicsivel később egy másikért pedig már 52 millió dollárt (11,3 milliárd forintot) fizettek ki. Egy angliai árverésen nemrégiben egy, a Le Mans-t
is megjárt Austin-Healey 983 ezer eurónak megfelelő összegért talált új
gazdára.
|
Austin Seven a '20-as évek derekáról, inkább csak dísztárgy mint valódi használati eszköz |
"Válságos időkben az a tudat, hogy pénzünk egy részét valami konkrét dologba fektetjük, megnyugtatónak tűnik" - jegyezte meg Matthieu Lamoure, az Artcurial Motorcars auction cég igazgatója.
|
egy Morris a 1920-as évekből, a háború előtti autóknál körültekintőnek kell lenni |
De nem muszáj ennyire a fellegekbe járni. Kis
pénz, kis foci - tartja a közmondás. Nem kell feltétlen akkora
összegekben és ritkaságokban gondolkodni mint amik a fentiekben
olvasható azoknak akik esetleg ilyesféle dologra adnák a fejüket. Akár még hazánkban is vannak elérhető árú veteránok amik éles, szakértő szemmel
és körültekintően körbejárva jó választás lehet akár befektetési célra
is.
|
egy egyre drágább ikon : Citron DS |
A veteránozás az elmúlt időben egy szűk réteg hobbijából iparággá
nőtte ki magát, ami felújító műhelyek, alkatrészgyártók, kereskedések
és újságok ezreinek jelent megélhetést. Laikusként azonban könnyen
elveszhet az ember a hatalmas kínálatban és az apróhirdetések hihetetlen
forgatagában. Erősen típus, technika-történeti,
gyártási darabszám függő mikor és miből lesz felkapott és keresett veterán autó és akkor még nem is beszéltünk az eredetiségről
a restaurálás minőségéről, stb, stb. Bőséges a felhozatal azokból a
járgányokból amik még restaurálásra várnak, gyakorlatilag roncsok. Ezt a
formáját a befektetésnek csak hozzáértőknek javasolt mert nagy pofára
esés lehet a történetből (a témáról
ITT és
ITT olvasható bővebben).
|
a német márkák hagyományosan jó értéktartó, és értéknövelő befektetések |
|
amerikai klasszikusok a szesztilalom idejéből, itthon szinte elenyésző a darabszámuk |
Azt mondják, a negyvenes éveikben járó már befutott és jó egzisztenciával rendelkező férfiak egy erős vásárlói potenciál, de jellemzően azokat a modelleket, korszakokat keresik amiket tudnak kötni emlékeikben valamihez. Ilyen volt édesapám autója, ez volt gyerekkorom szuper-sportkocsilya és éveken át néztem a poszterét a szobám falán, ilyet szerettem volna friss jogsis kezdő koromban vagy ilyen típusú volt ez első autóm, stb, stb.
|
a néhai KGST termékek árai erősen feljövőben vannak, de csak a makulátlan, átlag feletti állapotot értékeli igazán a piac |
Szóval, ha valaki mégis eljut arra a pontra hogy megvan a kiszemelt példány és konkrétan már bent is parkol a garázsban,
akkor jön az örök kérdés, használni vagy világtól elzárva őrizgetni ? ...mert az asszony hipp-hopp kérdőre vonja a büszke, újdonsült veterán autó tulajdonost, most akkor ezt befektetésnek vagy élvezkedni vetted drágám ???
|
klasszikus angol roadster - ez most bizonytalan, a brexit pont úgy betehet ezek árának mint ahogy az egekbe is lökheti |
|
Bugatti - ez már az a kategória ami földi halandó számára megfizethetetlen |
****************************
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése