Keresés ebben a blogban
2012. november 26., hétfő
Hajtóműindítás - MALvinka felpörög
1991-ben megnyitja kapuit a Repülőgép Emlékpark a ferihegyi kettes terminál szomszédságában. A kezdeti látnivalókat egy Il-14-es, Il–18-ast valamint egy Tu–134-es jelentette és kiállítottak még egy Tesla leszállítóradart és vezérlőkonténerét. A kiállított repülőgépek és eszközök a Közlekedési Múzeum tulajdonába kerültek, az állagmegóvást valamint a bemutatást pedig az LRI vállalta. A múzeum fejlesztésére azonban sem az LRI ( Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) sem a később abból a cégből létrejött Budapest Airport Zrt. nem tudott kellő gondot fordítani, így a tevékenység lényegében az állagmegóvásra korlátozódott. 2003-ban a BA (Budapest Airport) Zrt. megvált múzeumtól is, de lelkes hobbisták és a cég egykori dolgozói 2004 nyarán létrehozták a Ferihegyi Repülőgép Emlékpark Kulturális Alapítványt és jelenleg is ők üzemeltetik az emlékparkot.
Malvinka története kacifántos és egészen a Szovjet Hadsereg Déli Hadseregcsoportjáig vezethető vissza...és Németországig.
A gép ugyanis a Szovjet Légierő 226-os önálló vegyes repülőezredének kötelékében teljesített szolgálatot, a németországi Sperengerben 04-es oldalszámot viselve. 1981-ben kivonták a szolgálatból majd Ukrajnában álldogált egy reptéren és 1987-ben érkezett hazánkba, a tököli reptérre, ugyanebben az évben, december 8-án Ferihegyre repülték, és az „ős-skanzenben” (reptéri belterület) tárolták. Innen került jelenlegi helyére '91-ben. Ebből a pár sorból is tisztán kiderül, ez a konkrét IL-14 -es sosem volt Malév gép, de mint oly sok minden hazánkban, az egykori IL-14 -es gépek is úgy koptak ki a forgalomból hogy még hírmondójuk sem maradt, ezért volt szükség erre a kis kurflira bár sokáig a Szovjetek által használt állapota és kinézete volt a gépnek. Ez a 2009 év-végi, civil szerveződésként indult felújítási munkák köszönhetően változott meg !
Kezdeti cél a repülőgép korhű Malév színekbe (HA-MAL) öltöztetése volt, de a felújító csapat látva az akkor már 25 éve leállított repülőgép viszonylag jó műszaki állapotát nem állt meg, a munkák folytatása mellett döntött. Rengeteg (önkéntes!) munkát követően 2011. áprilisában sikeresen beindult a repülőgép jobb oldali, kettes hajtóműve, majd 2012. március 25-én a bal oldali hajtómű is. Napjainkban a repülőgéppel rendszeresen tartanak indítási bemutatókat.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése