Székely Mihály (1885-1959) magyar gépészmérnök, repülőgép tervező és pilóta, az Újság című napilap repülési rovatának vezetője, a magyar repülés egyik úttörője volt. Szenvedélye a repülés, élete és munkássága jelentős mértékben hozzájárult a hazai aviatika fejlődéséhez. Közel félétucat saját repülőgép megtervezése és megépítése köthető a nevéhez az 1910-es évekből.
A világháború befejezése után vesztes félként Magyarországon nem lehetett foglalkozni a hadi vagy repülőgépgyártással, így a mérnöki figyelme az autózás felé fordult, és feltett szándéka volt egy olyan könnyű, 2 személy szállítására alkalmas kisautó (népautó?) megalkotása, amely a középréteg számára is megfizethető lehet. Motorkerékpár származék, kétütemű vízhűtéses, 472 cm³-es Villiers gyártmányú kéthengeres motorblokk hajtotta kisautóját. vízhűtéses kéthengeres teljesítményéről nem sokat lehet tudni, Az erőforrás akkoriban olyan modernnek számító megoldásokkal rendelkezett mint pl. a nem különálló sebességváltó egység vagy az akkumulátor töltéséhez szükséges dinamó. Motorkerékpár származása révén ugyan még berúgókaros volt, de plusz pénzért rendelhető volt önindítóval is. Rugózását laprugóval oldották meg. Érdekességként emelhető még ki az autócska fékrendszere, dual - kétféle rendszerű volt. A lábfék belső expenziós, a kézifék pedig külső szalagfékes rendszerű volt és mindkét rendszer csak a hátsó kerekekre hatott. További érdekes megoldása volt - és itt az olcsó és egyszerű gyárthatóságot majd eladhatóságot tartva szem előtt - a hátsó kereket nem kardántengely hajtotta, hanem lánchajtású volt mint például egy motorkerékpár vagy bicikli. Az autó súlya mindössze csak 340 kg volt, de végsebessége így is (állítólag) elérte a 70 km/h sebességet.
(forrás:itthonrolhaza.hu)
|
A korabeli sajtó kiemelte hogy, „A kiskocsi a szó szoros értelmében automobil jelleget mutat. Könnyen kormányozható, a vezetővel és egy utassal nagyon szépen gyorsul, fékei hatékonyak, sebessége a városi használatban teljesen kielégítő. Hegybeírása megfelel a kívánalmaknak, miután Budapesten a legerősebb (circa 16%-os) emelkedésű utcákat is könnyen és biztosan veszi. Ülései elég kényelmesek.”
Sajnos a sorozatgyártásból nem lett semmi, Székely nem tudott megfelelő mennyiségű pénzt összegyűjteni a gyártás beindításához, így egyetlen példány készült csak belőle.
Napjainkban ezt az egyetlen példány élőben megtekinthető(!!!) egy magángyűjteményben amely látogatható. www.nevam.hu




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése