Keresés ebben a blogban

2025. március 3., hétfő

JAWA DT-500: az ismeretlen bajnok!



A JAWA motorkerékpárokat Frantisek Janecek alapította, akinek egy kis fegyvergyártó üzeme volt Prágában. Vállalkozását kézigránátok gyártásával kezdte az első világháború alatt, majd 1927-ben kezdett el német 500 köbcentis Wanderer motorkerékpárokat gyártani a céggel kötött licencszerződések alapján. 1929-ben történt a fordulat,termékeit innentől kezdve gyártotta és forgalmazta JAWA-nak néven. A fejlődés folyamatos volt, és a motorjaik olyan széles körben elterjedtek Csehszlovákiában és a környező országokban, hogy a JAWA 1933-ban leállította az 500 köbcentis Wanderer-alapú motortblokkjának gyártását amiket modernebb és több, kisebb köbcentis (pl.350 ccm) sorozatok váltottak fel. Érdekes színfolt, 1934-46 között a cég még személygépkocsikat is gyártott,igaz csak  korlátozott darabszámszámban. A JAWA céget a második világháború alatt a náci Németország vette át, és repülőgépmotorokat, generátorokat gyártottak, de Janecek a háború alatt tovább dolgozott egy új egyhengeres kétütemű motoron. A gyáralapító 1941-ben halt meg, majd fia, Karel Janecek vette át a társaság elnöki tisztét. A háború után 249 köbcentis kétütemű motorokkal debütáltak, amikor a gyár visszatért a háború utáni motorkerékpár-gyártásba. 1948-ban hamarosan egy 350 köbcentis kétütemű következett és nagyjából ez a két köbcenti kategória maradt a fő csapásvonal egészen a nyolcvanas évek végéig, hosszabb-rövidebb időszakokban kiegészülve 125,150 és 175 köbcentis gyártmányokkal melyeknek darabszámai mindig a két nagyobb hengerűrtartalom  alatt maradt.

A szocialista tervgazdálkodás az Ő motorjaikra is rányomta a bélyegét, nagy darabszámban, évtizedeken keresztül minimális változtatásokkal és csekély fejlesztésekkel ontották a 250, 350 köbcentis  motorkerékpárokat, oldalkocsis motorokat melyek mindig csak mellékszereplők maradtak a NDK gyártmányú MZ-k mellett. De volt nekik egy irányvonaluk a sportosztály egy kis cég beolvasztásával. Ezek a termékek a folyamatos fejlesztések mellett világszínvonalt képviseltek és volt olyan időszak ami évtizedes idősávon ívelt át és folyamatosan szállította a sikereket, vb címeket a  JAWA-CZ gyárnak. Ez pedig a salakmotoros szakág kiszolgálása, versenymotorok építése volt, mely nemcsak a szocialista országokba jutott el hanem a világ minden pontjára és mindenhol ahol megjelent, letarolt mindent a versenypályákon



Az ESO nevű kis csehországi cég 1949-ben kezdett speedway és dirt bike versenymotorkerékpárokat gyártani, és mindkettő kategriában számos versenysikert aratott Európa-szerte. Az ESO-t az 1960-as évek elején bekebelezte a JAWA, és az ESO nevet a JAWA 1966-os modellévének végére az ESO DT5 versenymodellből JAWA DT500 Speedway lett, de a nagyobb, tőkeerősebb cégnek köszönhetően a versenysiker folytatódott. A Speedway (salak)  motorkerékpárok egysebességes, fék nélküli egységek voltak, amelyeket úgy terveztek, hogy könnyűek és gyorsak legyenek.

A JAWA DT-500 Model (később 890 Speedway) léghűtéses, négyütemű, 493 köbcentis motorral és csővázra szerelt egysebességes sebességváltóval rendelkezik. Az elsődleges hajtás és a hátsó kerék egyaránt lánchajtású volt. Az első felfüggesztés teleszkópos villával rendelkezett, de a 890-es gépeken Speedway-eken nem volt hátsó felfüggesztés. A hosszú nyomtávú változatok elforgatható hátsó villás felfüggesztéssel rendelkeztek. A vázra szerelt benzintartály mindössze 2,5 literes volt. A gyújtás még a régi technikát képviselő mágnesgyújtás volt, az üzemanyagot pedig egyetlen 34 mm-es oldalhuzatú karburátoron át kapta a motor.

A képeken Ivan Mauger kilencszeres (!!!) világbajnok JAWA motorkerékpárja látható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése