Keresés ebben a blogban

2022. március 18., péntek

Matra Jet 6 - motorblokk a sofőr hátában

 

szemtől szembe
 
Ha kapásból fel kellene sorolnod néhány francia sportautót (kétszemélyes, esetleg 2+2 személyes autóról beszélünk nem családi autók gt-gti variációjáról) gondban lennél. 
Talán eszedbe jutna a Rönóék ős Alpine sorozata, a jobban informáltak fel is sorolnák hogy a legendás Renault Alpine A110 és ezek utódainak sorozata (A310, V6, A610, Biturbó) viszont ez a név biztosan nem jönne a nyelvedre : René Bonett Djet!



Az ismeretlen autó azért ismeretlen mert nem ismered, nehezített esetben azért is mert kiismerhetetlen. Hogy miről beszélek ?
Hát tessék : René Bonnet Djet I, René Bonnet Djet II, René Bonnet Djet III / IV Djet, Mátra Bonnet Djet V / Mátra Sport Djet 5/5 Jet, Mátra Bonnet Djet VS / Mátra Sport Djet 5 S / 5 S Jet, Mátra Jet Sport 6


....és mindezen márkanevek egy külsőre gyakorlatilag alig eltérő, a motortérben is csak köbcenti méretben és mindösszesen 8 évig gyártott alig kétezer példányban készült autót takarnak !!!

egy '66-os Jet 6 -os modell


Az autó pályája indult, mint René Bonnet Djet 1962 júniusban 1108 köbcentis (Renault 8-as) motorral  és egy szintén Renault származék kisteherautó (!!!) váltóval szerelve, a Djet II már combosabb Renault 8 Gordini motort kapott amivel a  végsebessége elérte a 190 km/órát, - ezt tekinthetjük az alap kiinduló pontnak. Az acélvázra ragasztott üvegszálas test a Mátra műveknél készült. Remek kezdet volt ez és már szinte az űrtechnikát súrolta a hatvanas évek legelején :  volt egy modern design, lepkesúly kasztni, tárcsafék, független felfüggesztésű futómű, középmotor a világ első középmotoros közúti autója volt, - ezzel megelőzve a  De Tomaso-t és a Lamborghini-t is. 198 darab René Bonnet Djet I és II készült.
A Bonnet anyagi gondokba került, ezután a Matra vette át a gyártást '64-től. Úgy vélték, ez egy nagy lehetőség a Mátrának  hogy bővítse üzletét a piacon. Apró módosításokat végeztek az eredeti Bonnet Djet-en, az autó valamivel nagyobb lett. A termelést 1965 áprilisában kezdték,  két "új" verzióval az úgynevezett  Mátra Bonnet Djet V (alap modell) és Djet VS (Gordini motor) változattal indították el. Az autó most már hivatalosan  Mátra Sport Djet 5 néven szerepel.

jól látható hogy a motortakaró burkolatot levették, de azért ez  így  elég morcos :)

Jöttek szép sorban az apró módosítások, törekvés arra hogy az autó jobb, gyorsabb és erősebb legyen csak sajnos a vásárlók gondolták máshogy. Hiába volt extra modern a  kasztni anyaga/felépítése, hiába a sorozatos fejlesztések a modellciklus végére már 4 tárcsafék, 105 lóerő és kétszáz fölötti végsebesség a nagy konkurens, a mögötte álló Renault gyárral és annak pénzével nem hagyta kibontakozni a kistesót. A sikert sikerre halmozó (főleg az akkoriban szárnyait bontogató, népszerű rallyban) Alpine A110 típust nem tudta legyőzni a Mátra sem a versenypályákon, de főleg nem a vevőkért vívott harcban. Egzotikum maradt az autó akkor is és most is, ma már ennek ára van és nem is kevés. A piacon 7000 €  és több mint 25.000 € közötti árakon futnak a  Mátrák, tökéletes állapotban.


Gyártási darabszámok :
René Bonnet (1962-1964): 198 példányban, 159 Djet I.
Matra-Bonnet (1964-1965): 208 példányban
Mátra Sport (1965-1968): 1287 példányban
ÖSSZESEN: 1693 példányban (René Bonnet, és Bonnet Mátra Mátra Sport).   

 modellválaszték, kronológia :

René Bonnet Djet  (1962-től 1964-ig)

René Bonnet Djet I
1108 cc Renault 8 fő motorja (65 LE ), 165 km / h (103 mph).

René Bonnet Djet II 
1108 cc Renault 8 Gordini motor (80 LE), 190 km / h (118 mph).

René Bonnet Djet III / IV Djet 
998 cc motor (100 LE). Ezeket a modelleket dolgoztak ki a verseny használatra (versenypályán).

Matra Bonnet Djet / Mátra Sport Djet / Mátra Sport Jet  (1965-től  1967-ig)


Mátra Bonnet Djet V / Mátra Sport Djet 5/5 Jet 
1108 cc Renault 8 fő motor, 70 LE (52 kW), 170 km / h (106 mph)

Mátra Bonnet Djet VS / Mátra Sport Djet 5 S / 5 S Jet 
1108 cc Renault 8 Gordini motor, 90 LE (67 kW), 190 km / h (118 mph)

Mátra Jet Sport 6 
1255 cc Renault 8 Gordini motor, 105 LE (78 kW), 210 km / h (130 mph).

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése