Keresés ebben a blogban

2016. szeptember 3., szombat

Ismét Ferihegyen a Li-2

 Ferihegyen, ma reggel erre a látványra kelt a nap:


Magáról a  (Liszunov) Li-2-ről sok újdonságot már nem is tudnánk mondani. A világ egyik legsikeresebb repülőgéptípusának, a Douglas DC-3-nak licence alapján gyártották a  Szovjetunióban, azon kevés dolgok egyike volt amit a Szovjet mérnökök nem lekoppintottak, elloptak, hazahurcoltak, stb hanem valóban licencdíj fejében, 1936-ban megvásárolták a gyártási jogot :-)
Több helyen módosították az eredeti terveket, mielőtt hozzákezdtek volna a gyártáshoz. Más, kicsit gyengébb  lett a motor is, ezért csökkent az emelkedőképessége és kisebb volt a végsebessége a Szovjet típusnak. A Li-2 volt a II. világháború utáni magyar polgári légi közlekedés első repülőgépe a MALÉV elődjénél a MASZOVLET-nél (Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság) 1946-ban ezzel a típussal indultak be előbb belföldi és nemzetközi járatok. A MALÉV ezt követően 1964-ig üzemeltette a Li-2-eseket, melyek a forgalomból kivonás után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHSz). A honvédség 1975-benvonta ki végleg hadrendből a típust.



.
.
A GOLDTIMER alapítvány által talpra állított és üzemeltetett példány  a világ jelenlegi egyetlen repülőképes Li-2 repülője, ezért is nagy öröm minden olyan pillanat amikor a repülés szerelmesei találkozhatnak vele, főleg itt és most Ferihegyen az egykori "törzshelyén". Budaörsön rendszeresen látható és repülőnapokon, rendezvényeken akár még kipróbálható is, de ez most más. Ismét a ferihegyi betonon, ismét az 1-es Terminál tornyainak árnyékában. 


.
.


Az idén nyári Múzeumok éjszakája rendezvénysorozat keretein belül a Goldtimer Alapítvány és a ferihegyi repülőgépes-skanzent üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft összefogásából született az ötlet hogy jöjjön az öreg madár ismét vissza Ferihegyre, ott öreg, korabeli Ikarus buszok szállítsák rá a kedves fizetős utasokat és lehessen vele menni egy sétarepülést Budapest fölött. Mondanom sem kell, hatalmas volt a siker, a limitált darabszámú jegyek pillanatok alatt elfogytak. Tulajdonképpen ennek volt ma és holnap is a folytatása,  - ahogy mondai szokták - a nagy sikerre való tekintettel, újra a magasban!

Az indulás és az indítás pillanatai: 










...és röptében



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése