A címet olvasva a kedves látogató egy autóról szóló írást vár, - tegyük hozzá teljes joggal.
Nos, akkor tisztázzuk rögtön a legelején, ez egy motorkerékpár.....egy egyedi építésű egy ilyen ekkora motorblokkal (!!!)
V8 a bal oldalról |
A Tatra V8-as chopper !
A motor történetéről, építéséről sajnos nem sokat tudunk. Valamikor a '80-as évek végén építette egy lelkes (őrült?) motorszerető ezermester majd az ezredforduló magasságában került egy pest környéki motor-gyűjtőhöz aki a motort építő mester örököseitől vásárolta meg a gépet.
Nagyot ugorva az időben, nekem is volt hozzá némi kis közöm hogy 2013-ban kiállításra került az AMTS tuning show-n a budapesti Hungexpón az NTC Hungary standján. Itt láthatta először és utoljára is a nagyközönség és itt került először napfényre a több évtizednyi garázsba és olajos műhelyekbe zárását követően ez a remekmű.
Sajnos, még azon a nyáron a motor eladásra, illetve külföldre került.
az ökörszarv |
valami nyugati vasról levedlett hangtompító |
A motoron tökéletesen látható és tapintható volt a nyolcvanas évekre annyira jellemző hangulat és mentalitás amit persze sokszor a kényszer is szült. Abból főzünk amink van, a végén majd kisül belőle valami :-)
Csak néhányat említve ezek közül, - Simson lábtartó, MZ tárcsafék, átalakított Lada felni a hátsó kerék és a Szent Grál, a Tatra blokk. És persze még ott van az az utánozhatatlan stílus is amit ma már retrónak hívnánk, a Neolux-sárga szín, a motoron mindenhol megjelenő kékes alapszínű sasmadár és szárny ami nem matrica hanem kézzel festett grafika volt (!!!) és az első lámpa ökörszarva is. Ez utóbbi egyébként egy valódi ökörről származott, igazi csontszaru a már említett sárga neolux festékkel kezelve :-)
A motor sosem került forgalomba és gyakorlatilag csak garázsdíszként (porfogóként) funkcionált élete során. Szép lassan kiült rajta a rozsda és a kihasználatlansága ellenére is, vagy pont amiatt festésén is egyre több karc és horzsolás jelent meg. Az MZ első tárcsafék is beadta az unalmast valamikor az idő folyamán aminek kijavításába belekezdtek, de a befejezésre nem került sor. Mivel az említett tuning show előtti néhány napban került látóterembe, már nem volt idő erre és fék nélkül vittük ki oda is. Arra viszont volt idő hogy leellenőrzésre kerüljön a beépítésre került, közel 2500 köbcentis, léghűtéses V8-as TATRA 603 -as motorblokk indíthatósága.
Indult ;-)
És hogy milyen volt ? Az hogy mennydörgés, az enyhe megfogalmazás. Ordított, dübörgött és magas fordulatról gázelvételnél a rövid kipufogó 40-50 centis lángcsóvákat lőtt ki hatalmas ágyúlövés szerű durranásokkal aláfestve. Az alapjáratot követő apróbb gázadás sem volt a megszokott, rendesen megremegtette az ember lábaszárán a gatyát még az is. Ezeket az attrakciókat többször is bemutattuk a standot meglátogatók nagy örömére és nem utolsó sorban, saját szórakoztatásunkra.
üzemanyag tank a nyereg alatt, a motoros előtt műszerek és a légszűrő |
itt még lámpa nélkül |
a mindenhol fellelhető sas motívum |
kikeményedett, öreg gumi és behalt tárcsafék |
A kiállítást követően még ígéretet kaptam arra hogy amint kerül rá valami fék (ami képes megállítani a nem kis tömegét) kipróbálhatom a gépet. Lelkes Kamikaze-ként csaptam rá a lehetőségre ....ami sajnos elmaradt. Röviddel ezt követően a tulajdonos gondolt egy nagyot, kirakta a német használt autós-motoros hirdetési portálra és a gép hamarosan elhagyta az országot.
Nem végződhet minden sztori happy end -el ;-(
És hogy folytatódjon a szép magyarsággal megfogalmazott anti-happy end : én aki minden találkozót, minden kiállítást végigfényképezek látogatóként és résztvevőként meg főleg, nos most valahogy nem maradt egy képem se erről a motorról, arra hogy nem is készítettem (kizárt) vagy valami elkallódott adathordozón van-e már nem is emlékszem. Ezeket a garázsos képeket a kiállítást megelőző napokban kaptam, ezeket mutattuk meg az NTC Hungary-s srácoknak hogy érdekelné-e őket egy ilyen szörny?
Mindenki látja a képeket, nem kell részletezni hogy itt elég szörnyen néz ki a gép, "frissen kivakarva az évtizedes dzsuva alól" állapotban, helyenként még első lámpa nélkül. Mondanom sem kell, azonnal lecsaptak rá. Az utolsó képet is csak a neten találtam, az sem saját és az is csak a bepakolós napon lett megörökítve standépítés közben pillanatot megörökítve :
AMTS 2013 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése