Keresés ebben a blogban

2025. július 31., csütörtök

Brake disc

Régebben még hüledeztünk, ha egy sportosabb vagy sportautó féktárcsájának megláttuk az átlagostól eltérő, kicsivel nagyobb méretét. Ma meg már ott tarunk hogy pl. egy Tesla 320vagy 340 mm feletti tárcsájára már fel sem kapjuk a fejünket :-)




2025. július 25., péntek

Útszéli kép - a hősök Simsonnal járnak



                                                  Simsonosok a Grossglockneren. 

        Azt mondják, Sachsen-ből jöttek és eddig kb 1000 kilométernél tartanak :-)

                                                             Jó utat srácok!

                    Großglockner

A Großglockner (gyakran egyszerűen Glockner) Ausztria legmagasabb hegycsúcsa. 3798 méter magas, a Középső-Alpok kristályos zónájában elhelyezkedő Magas-Tauern hegység központi részén – Glockner-csoport – található. A hegycsoportról indul Ausztria leghosszabb gleccsere, a 8,3 km hosszú és helyenként 5 km széles Pasterze. Népszerű célpontja a hegymászóknak, évente átlagosan 5 ezren másszák meg, illetve a hegyláb közelében halad a Großglockner magashegyi-út, mely szintén népszerű turistacélpont valamint közkedvelt autós, motoros túraútvonal is.

2025. július 24., csütörtök

California dream (Vw T2 Bus)

A kaliforniai nyár fogalma egyet jelent a napsütéssel, a végtelen óceánparti utakkal, a szörfdeszkák zörgésével, és a szabadság mámorával. Ehhez a szabadsághoz pedig kevés jármű passzol annyira ikonikus módon, mint a Volkswagen T2 busz – az egykori hippi generáció mozgó otthona, szimbóluma és közlekedési eszköze egyben.

A T2 (vagyis a második generációs Vw Transporter) 1967-től 1979-ig készült, és minden, amiért szerették, egyszerűségében rejlett. Légkondicionáló? Felesleges. Kényelmes, dönthető hátsó ülések? Inkább matrac és pokróc. A T2 tulajdonképpen egy guruló nappali volt – gyakran festve élénk színekkel, virágmintákkal vagy pszichedelikus grafikákkal.

A strandok mellett parkolva ezek a buszok igazi életformává váltak. Bennük aludtak, főztek, zenéltek és beszélgettek a fiatalok – naplementében, szörfözés után, mezítláb, homokos hajjal és só ízével az ajkakon.



2025. június 21., szombat

Próbakör / teszt : Toyota Auris Hybrid


A Toyota Auris Hybrid változatának első generációja, amely 2010-ben debütált, egy megbízható, takarékos és városi használatra ideális kompakt autó. Jelenleg az autós használt piac egyik keresett favoritja és a Hybrid kategória kezdő, belépő szintje. A Toyota évtizedek óta híres a tartósságáról, és ez az Aurisra is igaz a mai napig is, használt autókén is. A hibrid hajtáslánc (1.8 HSD – Hybrid Synergy Drive) szintén nagyon megbízható és bevált rendszer, mivel ugyanaz mint ami a Prius 3-as generációjában is bizonyított már.
 
A 1,8 HSD Hybrid alapját az E150-es Auris / Corolla platform adja, amely 2006-2012 között forgalmaztak és a 2006 - os párizsi autószalonon mutatták be.  A külső formatervezést (ED² ) a Toyota európai formatervezési stúdiójában végezték el, Dél-Franciaországban. A típus ötcsillagos értékelést kapott az Euro NCAP-tól a felnőttek számára, de csak négy csillagot a gyermekek számára.



 

Gyakorlatban, a tapasztalatok azt mutatják, normál használatot alapul véve városi használat során 4–5 liter/100 km körüli fogyasztás is könnyedén elérhető vele, és ez még akkor is érvényes ha főleg a gyakori a rövid távú, lassabb közlekedés a jellemzőbb. Nem véletlen, a regeneratív fékrendszer és az EV (tisztán elektromos) üzemmód városi környezetben hasznos dolgok ám! Hideg időben rövid távokon viszont kicsit ez az adat megugrik, akár 6,5-7 liter is lehet.





Amit még előnyei közt szoktak említeni, a könnyű kormányzást, jó manőverezhetőséget és fordulékonyságot és ugye ismét a hibrid technológiának köszönhetően, a csendes működést, főleg az elektromos módban. Korábban, még a megjelenése idején volt még egy előnye,  - alacsony CO₂-kibocsátását sok országban adókedvezmények vagy behajtási előnyökkel járt - de ezt mára teljesen kikoptatták a full EV (elektromos) autós, igazából azok egyre nagyobb számú elterjedésével már azoktól is kezdik megvonni ezeket a kedvezményeket. Ehelyett inkább említsük a városban ideális kompakt méretét és utasterét, igaz az aksi pakknak köszönhetően csomagtere nem túl tágas. Apró negatívumként szokták még hogy autópályán feltűnően hangosabb, a szél- és menetzaj pl. 90–130 km/h között ~67–70 dB és a beltérben az anyagminőség többeknek csalódást okoznak a zörgő műanyagok és amit már a csomagtér kapcsán is említettünk, gyenge hátsó helykínálat.

Karbantartás, javaslatok használt autóként:
A hibrid rendszer jellemzően megbízható élettartamú, az akkumulátor akár 10–15 évig is gond nélkül működőképes maradhat, viszont évente érdemes karbantartani a ventilátorokat és a szűrőket, vízpumpát preventíven ~200‑250 e km körül érdemes cserélni. Ez gyakori tapasztalat a Prius/Auris hibrid rendszerekben. Van egy trükk is, állítólag az inverterhez kapcsolódó szoftverfrissítés hosszabbítja az alkatrészek élettartamát, a Toyota garancia akár 15 évig fenntartással rendelkezésre állhat.


 
Zárszóként a végére, akinek fontos a gazdaságos fenntartás, a megbízhatóság és leginkább városban tervezi majd a közlekedést, annak az Auris Hybrid egy nagyon jó választás lehet, főleg használtan. Ha viszont gyakran vezetsz autópályán, hosszú távon, és szereted az élvezetes (sportos) vezetést, lehet érdemes inkább más típust keresni.


 

 

2025. június 17., kedd

Rozsda marta öreg kacsa


 Egy régi kép néhány évvel ezelőttről, egy öreg Kacsáról. Ezen még nincs a hátsó utastérajtó mögötti kis ablak azaz viszonylag korai, 1969 előtti példány. Talán már meg sincs, a kis ház és a garázs is azóta eltűnt ami mellett ált, és a telek is teljesen átalakult. Vajon mi lehet vele, létezik talán még valahol vagy már rég elnyelte a vaskohó?

2025. június 16., hétfő

Porsche 718 Boxster

Amikor 2003-ban bemutatkozott a Porsche Boxter (986), erősen fanyalogtak a márka hívői. Először is nem nagyon akaródzott nekik elfogadni hogy a cég PR gépezet mindenképp azt akarja velük elhitetni, hogy ez az autón az egykori legendás 550 Spyder egyenesági leszármazottja és különben is. 

 Szegények, ha tudták volna hogy néhány éven belül miket látnak még - négyajtóst és terepjárót - a cég logója alatt. Teltek-múltak az évek és a kis Boxster mégis csak siker lett, amolyan belépő modell a Porschék, Porschések világába, de a hátracsapható vászontető és a kétüléses roadster kialakítás azért sokakban megbocsájtást ébresztett, sőt rajongást is a típus iránt. Az utódnak már jóval könnyebb dolga volt csak a kitaposott ösvényen kellett tovább haladnia a bevált recept szerint. Légy' kicsit erősebb, dögösebb és szebb mint az elődöd volt és garantált a siker! Ja, hogy itt már van négyhengeres turbómotor is??? Mit számít, hol van már az elődnél tapasztalható fanyalgás??? A Boxter már stabil oszlopa, mit oszlopa, pillére a márkának. Turbós, négyhengeres -továbbra is boxer elrendezésű- motorja egyedi hangzást adott a kis nyitott tetejűnek.  Oda a megszokott hathengeres bokszerhang, helyette érces, rekedtes üvöltéssel tépi fel az aszfaltot a megújult. Itt már nem a hathengeres boxermotorok mély komolysága sugárzik belőle, hanem valami fiatalosan pimasz, harapós vadság.


 Nincs ma jobb választás a piacon, nagy előnye a középmotoros elrendezés. Az oldalán trónoló óriási légbeömlők már az elődnél is karakteres megjelenést biztosítottak, de itt gondoskodnak az új turbós erőforrások tökéletes hűtéséről is. A képeken látható (egyébként vatta új) 718 S változat 2,5 literes, 350 lóerős, 420 Nm-es nyomatékú boxermotorja 4,2 másodperc alatt van 100-on és végsebessége 285 km/h, szóval nincs miért szégyenkeznie.

 
A Porsche a 718-as sorozattal próbált egy kompaktabb sportautót piacra dobni. A külső élesebb vonalakat kapott az elődhöz 986-hoz képest, ami jót tett neki. A beltér természetesen kellően sportos és könnyen átlátható. Kormányát a 918 Spyderből örökölte, amin négyféle mód közül választhatunk, köztük a Sport plusszal és a Sport Response-zal. A gombok versenyautókat idézőek, az ülések alcantara borításúak az anyósülés pedig Isofix-es hogy akár egy gyerekülést is rögzíthessünk benne (!!!)


A 718 Boxster egyébként két csomagtérrel rendelkezik, elöl és hátul is van egy-egy ami a középmotoros kialakításnak köszönhető. Tökéletes középút lehet azoknak a vásárlóknak, akik egy kisebb, ám mégis vad Porsche sportautóra vágynak. A menetdinamikai kapcsoló normál módjában hétköznapi vezetési élményt nyújt, sportban izgalmas és agilis, élvezhető és gazdaságos. 

Telitalálat. Már csak valami bankot kellene kirabolni hozzá :-)


              ..........még több Porsche, klikk  IDE!

 

2025. június 12., csütörtök

Corvette látomások

Valahol Magyarországon gyanútlanul beesel egy autószerelő műhelybe, amiről kiderül hogy egy restaurátor műhely és akkor meglátod azt a sok érdekes fehér autót (...) ...és amikor ráeszmélsz hogy, a csápos emelőkön kizárólag C3 Corvette-ek trónolnak, még nem is sejted mi vár a másik teremben közvetlenül az ajtó mögött.


 

Egy  hófehér, még így feltámadásra váró állapotában is csodálatos 1959-es azaz már a gyártási ciklus végéről érkező, igen ritka Corvette C1 sportkocsi fogadja a csarnokba belépőket.
 


 

 

Corvetteről itt olvashatsz a blogon, van több generáció is

https://car-tarsak.blogspot.com/Corvette 

 

.