Keresés ebben a blogban

2025. május 28., szerda

Nagypapa hagyatéka



...akár az is lehetne. Pont ilyesmi, garázsokból, pajtákból, vidéki fészerekből frissel előszedett autók fotói szokták borzolni az arra fogékony autórajongók szívét. 

A verda még kicsit - gyakran nagyon - poros és koszos, itt-ott apró horzsolások, horpadások virítanak az oldalán és rajta / benne van valami régi, nosztalgikus részlet ami a régi időkre, a régi tulajdonosára emlékeztet. Lehet ez egy tetőcsomagtartó, egy demizsonos üveg a csomagtartóban amikről egyből emlékkép ugrik be a nagypapáról aki a présházhoz, a hétvégi telekre járt vele fel a szőlőhegyre. Vagy egy megsárgult, évtizedes Európa térkép, Palma gumimatraccal, emlékeztetve az autó néhai nagy nyaralós körutazásait az öreg kontinens városaiba, tengerpartjaira vagy csak akár a Tihanyi strandra. Az öregkor kezdeteire - mármint az autóé, nem feltétlen a gazdáé - pedig a megkeményedett bőrtokban, táskában tartott szerszámkészlet emlékeztet. Szóval, szép és nosztalgikus dolgok ezek :-)

.

.

Lada 1200S

A VAZ–2101 (ismertebb nevén Lada 1200 illetve Zsiguli 1200) a szovjet (később orosz) AvtoVAZ autógyár 1970 és 1988 között gyártott első modellje, illetve a Fiat 124 műszaki alapjain kifejlesztett és közel 42 éven át gyártott hátsókerék-meghajtású Lada „classic” gépkocsicsalád első tagja. A Szovjetunió vezetősége az 1960-as évekre egyre súlyosbodó gépkocsihiányra és technológiai lemaradásra megoldást keresve arra a döntésre jutott, hogy egy új, nagy termelőkapacitású autógyár építésébe fog, melyben egy külföldi (elsősorban nyugati) autógyár egyik korszerű modelljét fogja licenc alapján nagy tömegekben gyártani, az adott autógyár már bevált technológiáját alkalmazva. A gyártott személygépkocsinak alkalmasnak kellett lennie többek között a szélsőséges időjárás tolerálására, valamint az akkori rossz útviszonyokon való megbízható közlekedésre. Ennek következtében a szovjet vezetés 1966-ban licencmegállapodást kötött a Fiat autógyárral, melynek értelmében a Fiat felszerszámozta a Togliatti mellé felépített Volgai Autógyárat, valamint átadta a megfelelő technológiai szaktudást illetve a Fiat 124R típusú gépjármű műszaki és gyártási dokumentációit. Érdekesség, a Fiattal kötött licencszerződés értelmében a VAZ-nak megtiltották az autó Olaszországban történő értékesítését, hogy megvédjék a Fiat jövedelmező hazai piacát, és nem engedélyezték számára a Szovjet változat forgalmazását.,

A sorozatgyártás 1970-ben kezdődött meg, eleinte az olasz Fiat mérnökök közvetlen irányítása alatt, illetve az olasz autógyár folyamatos technológiai támogatásával. Ezzel egyidőben a szovjet mérnökök megkezdték a 2101-es modellen alapuló további típusváltozatok kifejlesztését, továbbra is erősen hagyatkozva olasz kollégáik szakmai támogatására. A 2101-es alapmodell és az abból kifejlesztett első modellvariánsok sorozatgyártása az 1980-as évek közepéig tartott. Az autó főbb elemeinek legyártása és a gépkocsik végszerelése Togliattiban zajlott, azonban több alkatrészt a Szovjetunió egyéb területein, illetve a KGST keretein belül más országok gyáraiban állítottak elő. Többek között az ajtó- és csomagtartózárak (Elzett), a gyújtáselosztó egyes alkatrészei (Bakony Művek) valamint az autórádió (Videoton RD–3603, RD–3603R és RD–3614) Magyarországról kerültek beszállításra.






 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése