2025. június 21., szombat

Próbakör / teszt : Toyota Auris Hybrid


A Toyota Auris Hybrid változatának első generációja, amely 2010-ben debütált, egy megbízható, takarékos és városi használatra ideális kompakt autó. Jelenleg az autós használt piac egyik keresett favoritja és a Hybrid kategória kezdő, belépő szintje. A Toyota évtizedek óta híres a tartósságáról, és ez az Aurisra is igaz a mai napig is, használt autókén is. A hibrid hajtáslánc (1.8 HSD – Hybrid Synergy Drive) szintén nagyon megbízható és bevált rendszer, mivel ugyanaz mint ami a Prius 3-as generációjában is bizonyított már.
 
A 1,8 HSD Hybrid alapját az E150-es Auris / Corolla platform adja, amely 2006-2012 között forgalmaztak és a 2006 - os párizsi autószalonon mutatták be.  A külső formatervezést (ED² ) a Toyota európai formatervezési stúdiójában végezték el, Dél-Franciaországban. A típus ötcsillagos értékelést kapott az Euro NCAP-tól a felnőttek számára, de csak négy csillagot a gyermekek számára.



 

Gyakorlatban, a tapasztalatok azt mutatják, normál használatot alapul véve városi használat során 4–5 liter/100 km körüli fogyasztás is könnyedén elérhető vele, és ez még akkor is érvényes ha főleg a gyakori a rövid távú, lassabb közlekedés a jellemzőbb. Nem véletlen, a regeneratív fékrendszer és az EV (tisztán elektromos) üzemmód városi környezetben hasznos dolgok ám! Hideg időben rövid távokon viszont kicsit ez az adat megugrik, akár 6,5-7 liter is lehet.





Amit még előnyei közt szoktak említeni, a könnyű kormányzást, jó manőverezhetőséget és fordulékonyságot és ugye ismét a hibrid technológiának köszönhetően, a csendes működést, főleg az elektromos módban. Korábban, még a megjelenése idején volt még egy előnye,  - alacsony CO₂-kibocsátását sok országban adókedvezmények vagy behajtási előnyökkel járt - de ezt mára teljesen kikoptatták a full EV (elektromos) autós, igazából azok egyre nagyobb számú elterjedésével már azoktól is kezdik megvonni ezeket a kedvezményeket. Ehelyett inkább említsük a városban ideális kompakt méretét és utasterét, igaz az aksi pakknak köszönhetően csomagtere nem túl tágas. Apró negatívumként szokták még hogy autópályán feltűnően hangosabb, a szél- és menetzaj pl. 90–130 km/h között ~67–70 dB és a beltérben az anyagminőség többeknek csalódást okoznak a zörgő műanyagok és amit már a csomagtér kapcsán is említettünk, gyenge hátsó helykínálat.

Karbantartás, javaslatok használt autóként:
A hibrid rendszer jellemzően megbízható élettartamú, az akkumulátor akár 10–15 évig is gond nélkül működőképes maradhat, viszont évente érdemes karbantartani a ventilátorokat és a szűrőket, vízpumpát preventíven ~200‑250 e km körül érdemes cserélni. Ez gyakori tapasztalat a Prius/Auris hibrid rendszerekben. Van egy trükk is, állítólag az inverterhez kapcsolódó szoftverfrissítés hosszabbítja az alkatrészek élettartamát, a Toyota garancia akár 15 évig fenntartással rendelkezésre állhat.


 
Zárszóként a végére, akinek fontos a gazdaságos fenntartás, a megbízhatóság és leginkább városban tervezi majd a közlekedést, annak az Auris Hybrid egy nagyon jó választás lehet, főleg használtan. Ha viszont gyakran vezetsz autópályán, hosszú távon, és szereted az élvezetes (sportos) vezetést, lehet érdemes inkább más típust keresni.


 

 

2025. június 17., kedd

Rozsda marta öreg kacsa


 Egy régi kép néhány évvel ezelőttről, egy öreg Kacsáról. Ezen még nincs a hátsó utastérajtó mögötti kis ablak azaz viszonylag korai, 1969 előtti példány. Talán már meg sincs, a kis ház és a garázs is azóta eltűnt ami mellett ált, és a telek is teljesen átalakult. Vajon mi lehet vele, létezik talán még valahol vagy már rég elnyelte a vaskohó?

2025. június 16., hétfő

Porsche 718 Boxster

Amikor 2003-ban bemutatkozott a Porsche Boxter (986), erősen fanyalogtak a márka hívői. Először is nem nagyon akaródzott nekik elfogadni hogy a cég PR gépezet mindenképp azt akarja velük elhitetni, hogy ez az autón az egykori legendás 550 Spyder egyenesági leszármazottja és különben is. 

 Szegények, ha tudták volna hogy néhány éven belül miket látnak még - négyajtóst és terepjárót - a cég logója alatt. Teltek-múltak az évek és a kis Boxster mégis csak siker lett, amolyan belépő modell a Porschék, Porschések világába, de a hátracsapható vászontető és a kétüléses roadster kialakítás azért sokakban megbocsájtást ébresztett, sőt rajongást is a típus iránt. Az utódnak már jóval könnyebb dolga volt csak a kitaposott ösvényen kellett tovább haladnia a bevált recept szerint. Légy' kicsit erősebb, dögösebb és szebb mint az elődöd volt és garantált a siker! Ja, hogy itt már van négyhengeres turbómotor is??? Mit számít, hol van már az elődnél tapasztalható fanyalgás??? A Boxter már stabil oszlopa, mit oszlopa, pillére a márkának. Turbós, négyhengeres -továbbra is boxer elrendezésű- motorja egyedi hangzást adott a kis nyitott tetejűnek.  Oda a megszokott hathengeres bokszerhang, helyette érces, rekedtes üvöltéssel tépi fel az aszfaltot a megújult. Itt már nem a hathengeres boxermotorok mély komolysága sugárzik belőle, hanem valami fiatalosan pimasz, harapós vadság.


 Nincs ma jobb választás a piacon, nagy előnye a középmotoros elrendezés. Az oldalán trónoló óriási légbeömlők már az elődnél is karakteres megjelenést biztosítottak, de itt gondoskodnak az új turbós erőforrások tökéletes hűtéséről is. A képeken látható (egyébként vatta új) 718 S változat 2,5 literes, 350 lóerős, 420 Nm-es nyomatékú boxermotorja 4,2 másodperc alatt van 100-on és végsebessége 285 km/h, szóval nincs miért szégyenkeznie.

 
A Porsche a 718-as sorozattal próbált egy kompaktabb sportautót piacra dobni. A külső élesebb vonalakat kapott az elődhöz 986-hoz képest, ami jót tett neki. A beltér természetesen kellően sportos és könnyen átlátható. Kormányát a 918 Spyderből örökölte, amin négyféle mód közül választhatunk, köztük a Sport plusszal és a Sport Response-zal. A gombok versenyautókat idézőek, az ülések alcantara borításúak az anyósülés pedig Isofix-es hogy akár egy gyerekülést is rögzíthessünk benne (!!!)


A 718 Boxster egyébként két csomagtérrel rendelkezik, elöl és hátul is van egy-egy ami a középmotoros kialakításnak köszönhető. Tökéletes középút lehet azoknak a vásárlóknak, akik egy kisebb, ám mégis vad Porsche sportautóra vágynak. A menetdinamikai kapcsoló normál módjában hétköznapi vezetési élményt nyújt, sportban izgalmas és agilis, élvezhető és gazdaságos. 

Telitalálat. Már csak valami bankot kellene kirabolni hozzá :-)


              ..........még több Porsche, klikk  IDE!

 

2025. június 12., csütörtök

Corvette látomások

Valahol Magyarországon gyanútlanul beesel egy autószerelő műhelybe, amiről kiderül hogy egy restaurátor műhely és akkor meglátod azt a sok érdekes fehér autót (...) ...és amikor ráeszmélsz hogy, a csápos emelőkön kizárólag C3 Corvette-ek trónolnak, még nem is sejted mi vár a másik teremben közvetlenül az ajtó mögött.


 

Egy  hófehér, még így feltámadásra váró állapotában is csodálatos 1959-es azaz már a gyártási ciklus végéről érkező, igen ritka Corvette C1 sportkocsi fogadja a csarnokba belépőket.
 


 

 

Corvetteről itt olvashatsz a blogon, van több generáció is

https://car-tarsak.blogspot.com/Corvette 

 

.

2025. június 10., kedd

Athén - hadtörténeti múzeum (War museum / Athen)


Athén egyik legfrekventáltabb, központi helyén található, tágabb környékét 1959-ben az úgynevezett „Athéni Kulturális Központnak” projektnek tervezték, egy nagy közösségi térnek, kulturális tevékenységek központjának, beleértve könyvtárakat, múzeumokat, galériákat, színházakat, koncerttermeket, télikertet, oktatási intézményeket és sok mást. Sajnos az eredetileg javasolt terv nem, azaz csak részben valósult meg az akkori politikai helyzet miatt és lehetőségek, de a múzeum létrejöttének szándékát már 1969 márciusában megalapozták.

 A múzeum épületét egy régi tüzérségi táborhely alapjain, annak helyén építik fel és a projekttel a jól ismert építészt és az Athéni Nemzeti Műszaki Egyetem professzorára, Thuküdidész Valentist bízták meg.

Valentis az épületet az akkori kor szellemében modern, múzeumok számára előírt nemzetközi szabványai szerint tervezte, majd 1972-ben megkezdte az épület építését. Tervezése a modern építészeti szabványokat követte, formájára pedig egyértelműen a német Bauhaus iskola hatása utal. A Hadmúzeum ünnepélyes megnyitójára 1975. július 18-án került sor Konstantinos Tsatsos, a Görög Köztársaság korábbi elnöke és Evangelos Averoff védelmi miniszter részvételével.
 
 
A múzeumi kiállítások kezdeti magját az 1968-ban Zappeionban megrendezett nagyszabású görög hadtörténeti kiállítás tárgyai, valamint Petros Saroglou értékes gyűjteménye alkotta, amely több ezer ritka fegyvert és fegyveralkatrészt tartalmazott különböző történelmi korokból. A következő években a Hadmúzeum magánszemélyek és különböző intézmények által számos műalkotást, levéltári anyagot és ereklyét vásárolt , amelyek a kiállítóterek tárgyához kapcsolódnak és azóta is folyamatosan bővül a kiállított gyűjtemény.

.

2025. június 6., péntek

Hollywood, Kőbányán!

Hollywood Market, 

amerikai autós / motoros találkozó és börze a kőbányai sörgyár területén

 Tavaly már írtunk róla és idén ismét ki kellett menni meglátogatni! A hangulata, a stílusa, a jó hamburger és az erős fekete KV valamint a feelingje miatt....na jó, meg voltak ott még dögös amcsi autók és - autóval érkezőknek kizárólag hazavitelre -  finom kézműves sörök is.

Képes beszámoló:

.

.

.


.



2025. június 1., vasárnap

AutoTech Future (ATF 2025) Hungexpo



 Idén is megrendezésre került az egyedülálló szakma rendezvény a Bárdi Autó támogatásával.

Olyan kérdésekre kaphatnak választ a látogatók hogy például, hol tart és hová fejlődik a gépjárműipar, mik a legújabb innovációk, fejlesztések és trendek vagy melyek a legfrissebb és legizgalmasabb kutatási eredmények? Milyen termékek kerülnek néhány év múlva a jelen és a jövő autóiba? Többek közt ezekre és számos további kérdésre adta meg a választ Közép-Európa legnagyobb gépjárműalkatrész és autó kiállítása, vásár és szakmai konferencia rendezvénye az AutoTech Future az ország legnagyobb rendezvényközpontjában, a Hungexpón. De hogy ez ne csak egy nehezen emészthető, szigorúan szakmai program legyen, természetesen a fent említett kérdések-válaszok és látnivaló mellett számos könnyedebb téma is várta a látogatókat. Veterán és sportautó kiállítás, extrém autó kiállítás, drift-taxi, motoros bemutatók, koncertek és gyermek programok! Volt az egésznek a szakmai közönség megszólításán felül egy családbarát, szélesebb rétegnek szóló íze is, klasszikus autószalonokat idéző márkaképviseletek által bemutatott új-autó, motor és robogó kínálattal, volt gyerekeknek szól számos program, ugrálóvár és lábbal hajtós gokart.

Szóval, egy szakmai rendezvény, nem csak szerelőknek és műhelyvezetőknek és üzleti partnereknek, hanem azok családtagjainak is :-)

Képes beszámoló


.

.



.

.

.

,

,

.


.

.

,

,

,

.

.