Keresés ebben a blogban

2016. november 23., szerda

Jubileum: harminc éves az M3 -as


Bár 1985-ben  már bemutatták az első  M3-as BMW-t, a sorozat az 1986-os modellévtől készült, így jön ki idén a kerek évforduló. Első modellgeneráció (E30 M3) megjelenésekor ez a dinamikus egyéniség nem csupán az ügyfelek és márkahívek szívverését gyorsította fel és nyitotta ki sorban a pénztárcájukat a típus Autószalonjaiban, hanem a modell fejlesztéséért felelős BMW Motorsport Divízió háza táján is felgyorsultak az események, mondhatnánk úgy is,  - lendületbe jöttek és sikert sikerre halmoztak a versenypályákon is. Hosszasan lehetne most felsorolni a trófeákat, ehelyett gyönyörködjünk ebben a néhány képen amik a szülinapos típusról készültek.



2016. november 15., kedd

Törperős - Abarth 1000 TC


Kicsi fehér, erős és gömbölyded valamint pillanatok alatt beindítja a nyálelválasztást !
Mi az ?
...nem, nem a Menthos ;-)

"itthon is van ilyen, csak ez kicsit olyan tuningos"  - mondja a laikus, aki persze a  Zastavára  gondol
...aztán ....
"itthon is van ilyen, valami Kubinyi nevezetű srác csapat vele a Histroric Rally-ban" - mondják a jobban értesültek.

Az igazság az hogy ez nem ZASTAVA 750, viszont ami a hazai rally pályákon látható Abarth, az viszont egy Zasztira épülő Abarth replika.

Kezdjük az elején, tegyük tisztába a dolgokat 1.:
Amit mi itthonról ismerünk az a Zaszti, Zatyi, hivatalos nevén Zastava 750. Alapja az 1955-ben megjelent (633 köbcentis) Fiat 600-as. Ezt az olaszok késöbb 767 köbcentire növelték és ennek a növelt köbcentis változatnak a gyártását vették át a Jugoszlávok amit 1971-től hazánkban a Merkur forgalmazott.

Ritmo-ról és X1/9-ről ismerős a felni
fix kitámasztós a géptető

Tegyük tisztába a dolgokat 2.:
Az eredeti Fiat 600 -ra épült a csodás olasz tuningmester Carlo Abarth csodafegyvere, a Mini Cooper rettegett ellenfele az Abarth 1000 TC. A  lent keresztlaprugóval, fent háromszög-lengőkarokkal működő első futóművet alaposan megültették, elöl-hátul keresztstabilizátor segítségével megfűszerezték. A négyhengeres motort felfúrták és alaposan bemérgesítették, így érve el az eredeti 22 lóerő többszörösét, a széria gyártásának vége felé már 110 lóerő fölött jártak közel tízezres fordulaton !!!

a dobozban olajhűtő lapul
kell ennél szebb belső ?

Tegyük tisztába a dolgokat 3.:
a képeken látható méregzsák szintén "csak" replika, Fiat 600D alapokon egy Zara-i gyűjtő ékköve aki elsősorban a léghűtéses Volkswagenek nagy szerelmese, de mint jó hazafi rendelkezik jó pár olasz géppel is mint pl ez a kis méregzsák. A kint igen elterjedt replikaépítésnek néhány, de igen alapos oka van :  az eredeti Abarthok ára a "csillagos ég" kategóriát nyaldossa és ma már senki sem használja ezeket utcai krúzolásra, néha-néha igazi otthonában egy-egy versenypályán lehet őket megcsodálni.
A sima tucat 600D -ből tucatszám maradt fönt napjainkra is épkézláb példány és elég kimenni valamelyik nagy olasz börzére (pl. Imola, minden év szeptemberében) ahol halmokban találhatók vérbeli tuning cuccok a típushoz. Építhetünk korabeli Abarth replikát vagy korabeli look - mai technikával mérgesített fegyvernek minősülő tárgyat is.

....minden csak pénz kérdése....sok pénz kérdése (...)

(foto : Bazsi)



2016. november 8., kedd

Ford Edsel


Edsel, azaz a 250 millió dolláros bukta

250 millió azért az nagy pénz még ma is, forintban is, és pláne a jó kis zöldhasúban, dollárban is. Az ötvenes években 8reál értékben) meg még nagyobb pénz volt ez, kevesen engedhették meg maguknak hogy ekkora összeget elbukjanak, főleg úgy hogy ezt a buktát sikerüljön is nekik túlélni. A Ford Motor Company ezek kevesek közé tartozott az Edsel név a jelképe a kereskedelmi kudarcnak az ötvenes-hatvanas évek Amerikájában. Talán már a névadáskor is látni kellet volna  a baljós fellegeket, az autó Henry Ford tragikus hirtelenséggel elhunyt fiáról kapta a nevét és nem Fordként árusították hanem ez lett volna az önálló Edsel márkanév első típusa, egy frissen bevezetett prémium márk a az amerikai középosztály részére. (a sors fintora, ennek ellenére ma már mindenki csak Ford Edselként említi). Valószínűleg az sem lökött a bevezetés szekerén sokat jó irányba, hogy '57-ben egy, az újságíróknak rendezett sajtóbemutatón az új modell egy példánya majdnem felborult és van még egy dolog, talán mindezeknél banálisabb ok amit még megszoktak említeni a bukás okát keresve,  - az autó orra....egyesek szerint női nemi szerv, mások szerint hatalmas karvaj-orr (...) Főleg a legelső  '57-es modellévű kocsikra mondták ezet, a későbbieken már némileg tompult az a tipikus orr-stílus elem, majd a '60-as modell évre szinte teljesen el is tűnt, mint ahogy maga a frissen bevezettet márka is.

Több mint fél évszázaddal a csúfos bukást követően, az Edsel ma egy viszonylag ritka és keresett márka  a klasszikus  amerikai autókat gyűjtők körében és a képeket elnézve,  -így kicsit megültetve, patinásan, de szép állapotban ...nos, még számomra is kívánatos. Akár van p...na az elején, akár nincs :-)