Keresés ebben a blogban

2015. november 24., kedd

MÁV Istvántelki főműhely (első rész)

Vannak rendezvények, látnivalók vagy  kiállítások ahol nem lehet, nem szabad megérinteni a tárgyakat
....és van ahol senkit sem érdekel hogy összefogdosol-e mindent,  megérintesz-e dolgokat, mert nem ez a lényeg.
Maga a hely érint meg téged, megigéz és magához bilincsel!  Ez a hely, ezek a tárgyak ebben a környezetben ilyen volt.

 
.


.
.
.
.


.

2015. november 15., vasárnap

2015. november 11., szerda

az ikon : BMW E25 turbo (1972)


Azt tudtad hogy az egyik leg-béemvébb BMW-t egy francia tervezte a hetvenes években?  :-) 

Az 1972-es Müncheni nyári olimpia tiszteletére épített a BMW  egy koncepció autót,  egyúttal prezentálva a cég tudását, jövendőbeli formai és technikai elképzeléseit. A műszaki alapot egy felpiszkált 2002 Turbo adta.

(képgaléria : kattints a képre - extranagy képek várnak!)

Francia vonal - Paul Bracq :
1933-ban született Bordeaux-ban, Franciaországban. Már diákként bizonyította tehetségét, a párizsi Képzőművészeti és Iparművészeti iskola tanulójaként is több díjat nyert. '53-ban, 20 évesen már a neves ipari formatervező Philippe Charbonneaux asszisztense volt.
A kötelező katonai szolgálatát Németországban teljesítette, ahol néhány tervét és rajzát a hóna alá csapva felvette a kapcsolatot a Daimler-Benz -el ahol olyan sikermodelleknél munkálkodott mint a Mercedes 280 SL "Pagoda", a W108 és a W109, az S600 (W100) valamint  a W114 és W115 sorozatoknál is. 1967-ben egy évtizednyi Mercedes-ezés után visszatért családjával Franciaországba, ahol a Brissonneau & Lotz nevű cégnél ő volt a felelős főtervező a designcsoport élén. Hogy miért érdekes ez, mert itt tervezték meg a franciák a legendás TGV-t a nagy-sebességű vonatukat. Bracq soha nem vesztette el a szenvedély az autók iránt, azért a hetvenes évek legelje már a BMW Desing-nél találta őt. Az ő vezetése alatt született a BMW 1600 TI, BMW 520, a BMW 2002  turbo, a cápa orrú 6-os kupé és a legleső 3-as sorozat (E21)
.....a '74 -es évet viszont már ismét a franciáknál, a Peugeot-nál töltötte, viszont ez semmit sem von le annak értékéből hogy a bajoroknál ikonikus típusokat hagyott maga mögött.

BMW turbo (E25)
Egy módosított 2002turbo alváza adta az alapot, amit valóban rendesen átvariáltak tekintettel arra hogy az egy lépcsőshátú, orrmotoros és hátsókerék meghajtású típus volt. A hátsókerék meghajtás maradt azon kívül viszont nem sok.


A kétszáznyolcvan lóerőre felhúzott motort középre építették be, az autó végsebessége elérte a 250 km/órát a nulláról százra sprintet 6,6 másodperc alatt teljesítette. Az öncélú száguldást és az erősen sportos megjelenést némi, korabeli biztonsági kütyükkel és ötletekkel próbálták kompenzálni :-) Az egykori BMW 2002 -es váz oldalsó biztonsági gerendákat kapott az esetleges oldalütközések ellen (és persze besegített a "sirályszárnyas" ajtóknak is a kasztni merevítésében) fékút monitorral és radarokkal szerelték fel valamint az első-hátsó túlméretes lökhárítókat is energiaelnyelő habbal látták el. Az utastér és a műszerfal extra-futurisztikus volt a maga idejében, - ma már talán kicsit megmosolyogtató is ezek a formák és kialakítások.

.
A mindösszesen két példányban megépült autó formai és stíluselemei viszont halhatatlanok maradtak és  több későbbi BMW modellben is visszaköszönnek részletei, de szinte egész  formai koncepcióját átvéve, minimálisan újragondolva született meg 1978-ban a BMW M1 szuper-sportkocsi, de az már egy másik sztori....azt majd legközelebb.  Addig is jöjjön arról a modellről is két kép, bizonyságul arról hogy nem zöldségeket beszélek ;-)
BMW M1 (E26)



2015. november 9., hétfő

Porladó Olympia

A Rekord/Olympia típusnév és típuscsalád igen hosszú évtizedeket ívelt át az Opel életében, a kereklámpás Rekor "A" -t  viszont csak 1963 és 1965 között gyártották. Négyajtós limuzin, kombi és kétajtós lépcsős hátú kivitelben. Sosem volt egy olcsó típus, kasztniváltozattól függően   6,830 márkától  9,370 márkáig  volt elérhető új autóként, erre jöhetett még re esetlegesen az első tárcsafék: +  200 márkáért vagy a négysebességes váltó további 180-ért. 885.292 darab készült a típusból.

Aztán szép csendben eltelt 50 év : 

Egykor valószínűleg  család a szeme-fénye, büszkesége volt ez a kétajtós,  ma megcsonkítva, kidobva áll
 
helyenként meglepően ép a krómozás
megskalpolva

a kesztyűtartó fedél még büszkén viseli az autó nevét...
...a hátfal pedig azt, hogy egykoron merre falta a kilométereket
 
Általános adatok:
  • Motorok : 
  • 1488 ccm, 55 LE 
  • 1680 ccm, 60 vagy 67 lóerős 
  • 2605 ccm, 100 LE 
  • Saját tömeg :
  •  970 kg - 1140 kg
  • Végsebesség :
  •  130 km / h -167 km / h

Amennyiben további rozsdás vasakról is olvasnál még, kattints!  
(Berva, Datsun, Warsawa, Volkswagen)


***

2015. november 1., vasárnap

Flathead V8




 Ford (Flathead) V8 (1932) : a Ford első saját fejlesztésű V8-as motorcsaládja a  Flathead '32-ben mutatkozott be a "Ford V8" modeljében. Magát a blokkot hívták még Ford L-head V8-nak, vagy InVincible 8-nak is és egészen 1953-ig ez a blokk volt a ford autók erőforrása. Később több más gyártó is átvette a motor liszenszét.



.


.

PIC OF THE DAY # 45



Egy traktor és egy sólyakocsi  a hajónak, pálmák, mangrove  és az a szép zöld gyep. Mi kellhet még a boldogsághoz? 
Ja, egy jó utcanév tábla : Jack Daniel's road   :-)