Keresés ebben a blogban

2015. október 30., péntek

Autótervezés, dizájn


Általában  több éves munka és tervezési folyamat előzi meg a gyártók egy-egy új típusának piaci bevezetését. Formatervező stúdiójukban több száz ember dolgozik lázasan azért, hogy az új modell  megjelenése garantáltan elnyerje a jövendőbeli vevők ízlését. 



.
.

A tervezők feladata a rajzolás, a komputeres- és az agyagmodellezés, hogy az ötletek megnyerő formát öltsenek, de mindeközben arra is figyelni kell hogy minden arány, részlet megfeleljen a műszaki, technológiai és biztonsági előírásoknak. A mai autók  rövid (4-6 éves) gyártási ciklusai és a költségek optimalizálása is  azon fő célok közé tartoznak amiket szintén szem előtt kell tartaniuk.

.
.



 
A mai autós világban több sztár-dizájnert is jegyeznek, a modern piac sokkal magasabb  és összetettebb követelményeket támaszt az autókkal szemben. Már nem egyetlen tervező, hanem egy-egy márka sokszínű tervezőirodáinak, kollektívájának termékei.

.

2015. október 29., csütörtök

olcsó élvezet - Toyota Paseo Cabrio

Élvezetes kis dög a kilencvenes évekből. Mutatós, és a kabrió változata ritka mint a fehér holló.

A kilencvenes évek elejétől élték virágkorukat az apró, fapados japán sportkupék. Egy Nissan 100NX vagy  Mazda MX-3 nevét említve csak keveseknek ugrik be elsőre a kép a fejükbe miről is van szó, de a Paseo-t említve még a legelvetemültebb autórajongók is csap bután pislognak.  Műszaki alapját a milliós darabszámban gyártott Tercel, Starlet adja de van belőle Corolla származék is, De ez csak a gépészet, megjelenésében egyikre sem emlékeztet (szerencsére!)  és mára igazi kis hobbiautó-ritkasággá érett be ez a típus. Belül az a tipikus '90-es évek japánautós hangulata fogad,  - fekete, kopogós dögunalom, ebbe biztosan nem fogunk beleszeretni. A külseje is csalóka mert  pofonegyszerű letisztult ékforma minden felesleges cicoma, él és hajlítgatás mentesen, de pont ez az egyszerűsége adja meg a báját. Mit lehet mondani a műszaki  / minőségi paraméterekről?


A Toyota Tercel 1.5 literes (5E-FE I4) motorja csendben és alázattal teszi a dolgát, ha megkapja a minimális törődést a világból is kiszalad. Nem egy erőgép, de a kis kasztnit jól mozgatja és mellette még a fogyasztás is baráti....semmi extra, olyan Toyotás...csak megy és megy és megy.

Teszt, menetpróba : 
Toyota Paseo 1,5 Cabrio

Szóval mint már írtam, nálunk a kupé sem gyakori vendég az utakon, hát még a limitált cabrio változat!  Minden példány tűzfalán (ha szembe állsz vele, jobb oldalt) van egy apró is matrica ami egy négyjegyű számjegy és a legnagyobb szám ami szerepelhet ezen a kis címkén az az ötezres. Ugyanis mindösszesen 5000 darab kabrió készült a Paseóból ami valljuk meg, nem egy nagy darabszám viszont pont ez adja meg a dolog zamatát.

  Ez egy igazi kabrió, nem az a mai divatos CC -félék az összecsukható fém tetejükkel. Igazából azoknál nem kis a fém tetővel van a problémám, mert legyünk őszinték, - azért az jó dolog - hanem a szélvédőkerettel ami konkrétan belóg a fejed föle (lásd pl. Pug. 206 CC ). Értem én hogy biztonság meg merevség meg minden, de azok sosem fogják azt a kabrió-érzetet adni mint pl ez a Paseo aminél a még tovább fokozza az érzetet az hogy a tető hátrahajtásakor automatikusan lemegy a kis oldalablak is a hátsóülés mellett. Úgysem raksz oda senkit, az már emberkínzásnak számítana. Ja, és a tető kézzel (pofonegyszerűen) nyitható-csukható. Nincs szervomotor, nincs hidraulikus tetőmozgató mechanizmus, semmi macera ami meghibásodhat. A sofőrülésből kicsit kiállva és hátranyújtózkodva simán hátracsapható a tető egy átlagmagassággal rendelkező sofőr számára, kb 7 másodperc alatt (...)

.
 Összegzésként elmondható,  döbbenet hogy a Paseo 15 évesen is mennyire élvezhető autó. Nem komoly, nem sportos csak játékosan élvezetes. Nyári kalandnak vagy nyári kalandokhoz egy titkos aduász.

.

2015. október 8., csütörtök

Rugby


Jelenleg is, és még okt. 18-ig tart a 2015-ös Rugby Világbajnokság. Az ez évi viadal megrendezője Anglia, 10 helyszínen zajlanak a játékok és a véletlen hozta így de szintén a tízes szám szerepel amikor a résztvevő nemzetek létszámát hozzuk szóba.  Nem, a Magyarok nincsenek köztük ami feltehetően nem a véletlen műve, hiszen itthon sokan azt sem tudják hogy eszik-e vagy isszák azt a rugby-t. És bármilyen hihetetlen is számunkra, a mi hagyományos focinkon is túl van élet és esetleg még vannak olyan dolgok (sportok) is amik népszerűbbek saját régiójukban mint a labdarúgás.
És persze mint minden nagy sporteseményen, itt is vannak szponzorok. Esetünkben lásd pl.: DHL
...ennek ékes bizonyítéka  nemrégiben Budapesten járt :


.
.

Ja, és jöjjön két kép arról, mi is az a rugby - még akkor amikor nem profi sport hanem "csak" közkedvelt tömegsport, hobby. Valahol a világ végén ahol nincsenek nagy szponzorok, nincs nagy pénz és hatalmas hírverés csak a sport és annak szeretete, íme a rugby :


.
.