Keresés ebben a blogban

2012. április 20., péntek

PIC OF THE DAY # 24

                                                Angol katedrális

A lelet : 88 kilométer 22 év alatt

  
                                           DELTA RMR24 (1990)

Egy ismerős szólt hogy beszámított egy mopedet, mentsem már meg  (a srácot és a mopedet is) vegyem át mert akkor Ő le sem veszi a platóról, egyenesen jönne hozzám.
Aztán megérkezett :
Drapp 88 km-t futott (!!!) kockalámpás 1990-es évjáratú V501M blokkal szerelt (Riga) DELTA .






A 1990-es Delta hiánytalan és gyári, leszámítva a kormány markolatgumikat.
Sokáig védett helyen tárolták, de az utolsó 1 évbe kirakták...ennek sajnos látható nyomai vannak, de 90% -a vakrozsda, eltávolítható. Kis törődést követően életre kelthető, a fényezésen vannak apró hibák (mind a rossz tárolástól) de egy kis polírozó paszta csodákat fog tenni vele, szép kis gép pucolható ki az évtizedes mocsok alól !


a karbi alján ott a kis piros MEO-s címke
K60B, még virít a sárgított felületkezelés
a karbi alatt, piros ragadós izé :
a gyári konzerváló zsír maradéka

futott 88,6 kilométert
ez az a szöveg amit a mai facebook és iphone generáció képtelen megfejteni :-)
 Aztán eljött a pucolás napja is és egy egész szép kis motor bújt ki az évtizedes mocsokból : a karbin még látható a kis piros címke, ami a gyári MEO-t követően került rá, szépek a krómok a műanyag légszűrőház makulátlan a blokkban a karbi alatti bemélyedésben még ott a ragacsos (a portól már kicsit mocskos) gyári konzerváló zsír !

a fényezés apró hibái
a mostoha tárolásnak köszönhetők
nagy bamba kockalámpa

Személyes élmény a típussal kapcsolatban : 1990 körül  Simsonon túl, MZ-n innen voltam még, számos motoros kalandot megélve. 
Amikor megjelent ez a RMR24 típusjelű V501M -es blokkal szerelt Riga...bocsi, akarom mondani Delta, az akkori fiatalok körében már nem volt egy népszerű dolog. Mondhatnánk hiába volt már lábváltós (ami csak a Rigák közt tette moderné, máshol ez természetes volt) és nagy modern műanyag lámpa trónolt az orrán, a lesajnált olcsó kategória képviselője maradt ez a moped. A városi menő kamaszok ördögtől való dolognak tartották volna egy ilyen izéke nyergében ülve csapni a szelet a csajoknak, bezzeg egy új Simson Enduro/Electronic az volt ám a királyság (...) 

És hogy mennyire jól sikerült széppé tenni a mopedet, íme néhány kép a 2012-es budapesti Oldtimer Expo-ról ahol a Riga Klub standján volt kiállítva a Delta moped (is)  :-)


2012 Oldtimer Expo
.

2012. április 18., szerda

Vége

Egy mexikói gyártású bogár, a gyári Vw múzeumban

Kinyírják az utolsó bogarakat is :(












 

Mexikóvárosban az év végén fog lejárni az utolsó klasszikus bogárhátú taxik engedélye,  ezzel véget ér a város közlekedés történetének egyik színes és boxer-dübörgéstől hangos korszaka. A kétezres évek derekán volt a csúcs, akkor nem kevesebb, mint 50 ezer (az összes taxi majdnem felét kitevő) helyi gyártású (Puebla-i Volkswagen üzem) bogár furikázott a Mexikói főváros utcáin. Bár erre a célra nem volt sem túl kényelmes, sem gazdaságos a típus, mégis sokan szerették olcsósága és hangulata kapcsán, "Vochónak" becézték és kedvelték a típust a helyiek.
A modellt már 2003 óta nem gyártják Mexikóban. A mexikói főváros 2003-ban elrendelte a négyajtós taxik használatát, így a 2002-ben szolgálatba állított klasszikus bogárhátúak lettek fajtájuk utolsó képviselői, amelyek taxiként működhetnek. Ennek vetett véget most az új rendelet ami 2013-tól már nem engedi ezeket az autókat taxiként üzemelni.

2012. április 17., kedd

Egy amerikai ikon : Chevrolet Corvette (C1 / 1953-1962)

Korvett : könnyű gyorsmenésű felderítő hadihajó, az amerikai haditengerészet kisebb kísérőnaszádja a II. Világháború alatt.

 
Corvette: 
az amerikai sportautó ikon, immár 60 éve


















A II. világháborúból hazatérő amerikai fiatal katonák számos főleg angol sportkocsi importáltak Amerikába. Ekkor kerültek a figyelem középpontjába többek között az MG-k, az Aston Martin vagy éppen a Jaguar sportkocsik. Egyértelmű volt hát az amerikai autógyártók számára, hogy az új célközönség a fiatalok legyenek és valamit lépni kell.Kell egy viszonylag kis köbcentis, ezért (a megszokott amerikai autókhoz képes) pille súlyú, fürge kétszemélyes autó, lehetőleg kabrió kivitelben.

Itt kapcsolódik a történetbe egy másik szál, 1952-ben bemutatják Kaiser DKF-161 személygépkocsit, ez volt az első műanyag karosszériás autó (mindössze 1000db készült). Ez adhatta a végső lökést Chevroletnek (General Motors) és '53 januárjában bemutatták az üvegszál erősítésű műanyag kasztnis Corvette C1 sportkocsit. A Corvette-et a sajtó és a közönség is jól fogadta, pár hónappal a bemutató után már a szalonokban állt az autó. Azonban két év elteltével mégis úgy döntött a GM, hogy a kukába dobja a Corvette-t, mert egyszerűen keveset adtak el a típusból. 


.
Ennek több oka is volt, -a trehány illesztések és  összeszerelés, a borsos ár
Köszönet a konkurenciának : azt, hogy végül mégsem tűnt el a süllyesztőben a Corvette, az a GM nagy riválisának a Ford konszernnek köszönhető mert 1955-ben bemutatták a nagy sikerű Thunderbird nevű autójukat. A GM  felkérte  Zora Arkus-Duntov tervezőt, hogy álmodja újra a Corvette-t, autó 1957-ben nyerte el végleges formáját,  megkapta a 4,6 liter  hengerűrtartalmú V8-as motort,  a Ramjet nevű befecskendezéses Corvette 283 lóerővel rendelkezett. Az új Corvette jól fogyott, ebből a változatból egy év alatt adtak el annyit, mint az előzőből két év alatt.


.
1958-ban a karosszériát áttervezték, hosszabb, szélesebb és nehezebb lett, ezenkívül a krómozott fogak számát 13-ról 9-re csökkentették és az autó fényszórói megduplázódtak, már 4 darab lámpa volt az autó orrán és még számos apró külső jegy is módosult 1963-ban jelent meg a második széria, a C2 -es, napjainkban már a hatodik generáció fut az utakon.











2012. április 5., csütörtök

B/125 jogsi : friss infók, bővített kiadás

Frissítve !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Egy kis segítség azoknak akik tervezik hogy 125-ös motort/robogót  szeretnének vezetni B kategóriás jogosítványukkal.
Segítség és némi támpont a paragrafusokban való eligazodáshoz és a különbözeti vizsga szabályainak, feltételeinek megismeréséhez.



UPDATE :

Na végre !!! 125 ccm / B kat.  
 A blog legolvasottabb cikke volt és most új és hasznos információkkal bővült :
 KLIKK IDE !  

2012. április 2., hétfő

Tudjad, mivel játszol : Közlekedési bírságok (2012. július 1)


Közlekedési bírságok 2012. július 1-től

Az ittas vezetés minimum 150 ezer forint :
A július elsején életbe lépő közlekedési törvény módosításai értelmében a megengedett legnagyobb sebesség túllépése, az ittas vezetés és a biztonsági öv használatának elmulasztása már nem szabálysértési, hanem közigazgatási bírsággal sújtható.
Mivel a közigazgatási eljárás a zéró tolerancia elvét követi, a bűncselekménynek nem minősülő ittas vezetésnél fix büntetési tételeket vezettek be. Eddig 5 büntető pontot (hivatalosan előéleti pontot) kapott az, aki ivott és a volánhoz ült, a módosítás után az ittasság mértékétől függően 6-8 ponttal szankcionálják a részeg vezetőket.
0,5 ezrelék alatt 150 ezer forint és 6 büntetőpont, 0,51 és 0,8 ezrelék között 200 ezer forint és 8 pont, 0,8 ezrelék felett pedig 300 ezer forint bírsággal és 8 ponttal büntetik az ittas sofőröket. Ha valaki kocsmázás után ül biciklire, 0,8 ezrelékig 30 ezer forintra, e felett 60 ezer forintra büntetheti a rendőr.

Tilos jelzés :

Százezer forinttal büntetik azt, aki átmegy a piroson vagy a vasúti átjáró tilos jelzésén. Ugyancsak 100 ezer forint bírság jár azért, ha a sárgán!!! megy át az autós. Azt persze nem mindig lehet egyértelműen megállapítani, hogy az autós ilyen helyzetben meg tudott volna-e állni, de Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője szerint a rendőrök ehhez megfelelő szakmai iránymutatást kapnak.

 
Gyorshajtás :

Szigorodott a gyorshajtásért kiszabható bírság összege is. Továbbra is szankcionálják a legkisebb mértékű sebességtúllépést. A megengedett sebesség 15-20 kilométer/órás túllépése szabálysértésnek számít, az efölöttiért már közigazgatási bírság jár.

Aki például az 50 km/órás táblánál 60-nal megy, szabálysértési bírságot kap. Ha 66-tal megy, azért már 30 ezer forint közigazgatási bírsággal büntethetik. Ha az 50-es táblánál 110-zel megy, akkor már 130 ezer forint bírság és 6 büntetőpont jár, ha 120-szal, akkor már a bírság összege 200 ezer forint, a büntetőpontok száma pedig 8 lesz.
Aki az autópályán a megengedett 130 km/óra helyett 148-cal megy, az még szabálysértésnek számít (ebben az esetben a 20 km/órásnál kisebb sebességtúllépés minősül szabálysértésnek). Ha a traffipax 151-et mér, azért már 30 ezer forint lesz a közigazgatási bírság. Az autópályán a legmagasabb bírságnak számító 300 ezer forintot az kaphatja, aki 240-nél gyorsabban hajt.

 
Biztonsági öv, objektív felelősség :

Aki nem köti be a biztonsági övet, azt lakott területen belül 15 ezer, lakott területen kívül 30 ezer, autóúton, autópályán 40 ezer forintra büntethetik. A bírság személyenként értendő, így ha egy négytagú család elfelejti bekötni magát, az akár 160 ezer forintjukba is kerülhet, azonban büntetőpontot csak az autó vezetője kap.




  ....és még mondja azt valaki, hogy nem pénzbehajtásra megy ki a játék (...) 
További egyéb csemegék :  

 Elvehetik a külföldiek autóját :

Külföldiek esetén a hatóságoknak lehetősége lesz a jármű visszatartására függetlenül attól, hogy a bírságot a helyszínen kiszabták, vagy sem. Ha a közúti ellenőrzésnél a hatóság megállapítja, hogy az autó vezetőjének vagy az üzembentartónak korábbról közigazgatási bírság tartozása van, a járművet visszatarthatják. Ebben az esetben a sofőrtől elveszik a forgalmit addig, ameddig nem fizeti meg a bírságot.


(Román kamikaze sofőrök a négyes úton.... remélem lecsap rátok a vasököl !!!)
 
Az autó vagy más jármű visszatartásáról a rendőrök egy négynyelvű tájékoztatót adnak majd át a külföldi tulajdonosnak, a kocsi pedig egy várakozóhelyre kerül. A jármű őrzéséről a tulajdonosnak kell gondoskodnia. Ettől a rendőrség azt várja, hogy nagymértékben csökkenni fog a külföldiek által elkövetett szabályszegések száma. A szabályok szerint nem lehet visszatartani járművet, ha valaki magyarországi bejelentett lakcímmel és érvényes adószámmal, adóazonosító jellel rendelkezik. (Az Európai Parlament a jövő héten tárgyalja azt az irányelvet, ami lehetővé tenné a tagállamok közötti adatcserét, így egy külföldi üzembentartó adatait egy magyar rendőr is lekérhetné.)

Ha július elsejével a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a közlekedési hatóság, a rendőrség vagy a munkavédelmi hatóság bírságot szab ki, az egy központi bírság-nyilvántartó rendszerbe kerül. Ha kiderül, hogy a gépjármű vezetője egy korábbi bírságát nem fizette meg, az autó visszatartható lesz. "Jól gondolja meg egy külföldi, hogy kinek adja kölcsön Magyarországon autóját" - mondta Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.
A jövőben - a 15 napon belüli készpénzes átutalás mellett - lehetőség lesz arra is, hogy a bírságot a helyszínen bankkártyával fizessék meg. (Ehhez a rendőrségnek jelenleg egyetlen kártyaleolvasó terminálja sincs, viszont mintegy 200 leolvasó beszerzését tervezik.)

Büntetőpontok :

Változnak az egyes jogsértésekhez rendelt büntetőpontok is. A szabálysértésnél az eddigi 1-5 helyett 1-8 pont, gondatlan bűncselekmény esetében az eddigi 6 helyett 9, szándékos bűncselekménynél 9 helyett 11 pont jár. A módosítás után így akár 2 súlyos szabálysértés miatt már fél évre bevonató lenne a jogosítvány.
Az eddigieknél kevesebbet kell majd fizetni a gyerekülést vagy a bukósisakot nem használóknak, és az autóban mobiltelefonálóknak. Ezek a jogsértések a jövőben szabálysértésnek minősülnek, és legfeljebb 30 ezer forintig büntethetőek.