Keresés ebben a blogban

2010. november 28., vasárnap

Schwimmwagen (Volkswagen Type 166)

A német tiszteket már a II. világháború kezdetén is foglalkoztatta egy könnyű kétéltű jármű megalkotása.
Ferdinand Porsche és csapata állt a rendelkezésükre 1940 tavaszán, aki mimást mint a Vw bogár alapjait vette elő tervei megvalósításához...
... eltelt 70 év és az egykori gyűlölt is rettegett harci járművekre mamár más szemmel nézünk. Lelkes rajongói és restaurátorai a típusnak klubokba tömörülnek, felújítanak, találkozókra hordják féltett és nehezen lábra állított kincseiket, a közönséget szórakoztatják vele és büszkén röfögtetik a boxer motoros "kádakat" folyókban, tavakban, a nézőközönség és a márkarajongók nagy megelégedésére.

vagyonokat költenek egy-egy példány restaurálására
minden kopogós, minden fém : ez itt egy harcieszköz !
kötél, ásó és evezőlapát : nem mindennapi kellékek egy autón
A vízben az autót egy lehajtható háromágú hajócsavar hajtja, ami egy áttételen keresztül csatlakozik a motorhoz. Vízbe ereszkedéskor a csavart egy speciális emelővel lehet leengedni, partraszálláskor felhúzni.
A meghajtott kerekek és a csavar együttes hatása biztosította a 10-12 km/h sebességet a vízben. Ez az egyedülálló megoldás tette lehetővé, hogy a két legkritikusabb helyzetben (vízbe ereszkedés és partra szállás) átmenet nélkül, a kerekek és a hajócsavar egymást segítve küzdjék le az akadályt.




                                                              (Foto : Kin Viktor)

2010. november 27., szombat

Cessna 206 Sea Plane

hidroplán : vízre leszálló, és onnan felszállni képes repülőgép.  Ezt a képességet azáltal nyeri, hogy alsó részén úszó talpakkal van ellátva, melyek a víz felületén tartják




 

 

...egyszerű és érthető is ez, de a valóságban látva mégis olyan meglepő dolognak tűnik az egész, főleg nekünk innen Európa tengerektől mentes részén, pedig nem is nevezhető ez a dolog újdonságnak . Az olaszok már 1920 környékén alkalmazták (Savoia-Marchetti S.55 )

 
 
Napjainkban sem merült a repülésnek ez a formája feledésben, jó példa erre ez a 206-os Cessna. A gép önmagában semmi különlegességet nem jelent, tucatjával szeli az eget ez a típus és a világ bármely repterén találkozhatunk vele. Amiben a különlegessége rejlik, az Wipline Floats márkájú amerikai úszótalpak.
 
Sok szerencsét és jó repülést! Good luck and have a nice flight!



2010. november 25., csütörtök

PIC OF THE DAY # 3

Vidéki csendélet : Ló és lóerő :-)

herceg fehér lovon : Lancia Augusta



A Lancia  a húszas években már ismert és elismert sportkocsikkal és szedanokkal örvendeztette meg vásárlóközönségét. Aztán 1929-ben jött a nagy  gazdasági világválság és megtépázta rendesen a gyártókat és a vásárlóikat is. Ekkor döntötték el, hogy valami olcsó kis-közép kategóriás autót is felvegyenek a palettára, ebben a döntésükben lökést hozott az is hogy ekkor jelent meg a konkurens Fiat-nál az új 508 Ballila, pont az említett vevőkört megcélozva.


1933-1936 között gyártották, kétajtós kabrió (tipo 234) és négyajtós limuzin (tipo 231) kivitelben. Motorja 1196 köbcentis  35 lóerős V4-es  (18° 15') és a legnagyobb sebessége óránként 105 km/h volt.
 
 
A képeken szereplő esküvői autó, fogalmazzunk szépen és  mondjuk így : egyedi példány. 

Valaha 4 ajtós limuzinként született, de az esküvői autóztatás még az olaszoknál is erősen jelen van a veteránosok körében, ott pedig előnyösebb egy fehér kabrió, főleg hogy a négy ajtónak köszönhetően még egyszerűbben is megközelíthető a beltér az ifjú pár számára.


Lehet ezt  szomorúan is elkönyvelni, hogy egy limuzint áldoztak fel a biznisz oltárán, de lehet felfogni ellenkezőleg is, egy limuzin megmenekült a pusztulástól és új formában sok örömet okoz gazdájának és bérlőinek is. Döntse el mindenki a maga ízlése szerint. Az autó még így is, tagadhatatlanul szép !

 

2010. november 11., csütörtök

Ferrari 250 GT tipo 508C


Egy fenséges maranelloi pa­ripa, 3000 köbcentis motor, 280 lóerős és 270 km/órás maximális se­bes­ségre képes szobor





1958-ban készült ez a 2 üléses  250 GT.
Az elmúlt 30 évben csupán egy tulajdonosa volt, aki miután hozzá került (30 éve) a Pinin Farina kasztnis kétüléses, átépíttette az egyébként is a Ferrarinak  bedolgozó Bachelli & Villa cégnél.


A mechanikus elemeket a Dienna e Silingardi, egy szintén a gyárnak bedolgozó cég specialistái módosították, a Dunlop dobfékekekt lecserélték tárcsafékes rendszerre és az eredetileg 240 lóerős motor teljesítménye 280-ra növelték. Azt is  fontos megjegyezni, hogy az alváz és a mechanika változatlan maradt,eredeti.



.
Az átalakítások után a kocsi a Tour de France autóversenyre kifejlesztett gyári gépekhez hasonló tulajdonságokat, megjelenést kapott. Jelenleg a svájci tulajdonban lévő autót hazánkban restaurálják .
Az értékét 2009-ben  310.000 € -ra becsülték !


PIC OF THE DAY # 2

 

1968 Dodge Charger

 

   

Restored by RPM-Styling  

***************************

2010. november 10., szerda

Próbakör / Teszt : Royal Enfield Bullet 500


Egy igazi őskövület, egy szeretni való dinoszaurusz a mai "plasztikcsótányok" közt. Egy motor ami nem csak felidézi, hanem hozza is a régi idők hangulatát !

 "Ehhez a motorhoz stílus kell! Egy igazi enfieldes nem önindítóval kelti életre motorját, hanem tisztességgel berúgja. Amikor elôször bizonytalanul pöffen egyet, hihetetlenül hosszú szünet után pöffen még egyet, majd még egyet, végül komótosan beindul, valami elemi örömmámor önti el az embert. Ezt a gépet KEZELNI kell! Hozzá tartozik a szellemiségéhez. "
(Motorrevü Online)

Nos igen, ma elérkezett az a nap, ha csak egy rövid időre is, de megtapasztalhattam milyen egy igazi enfieldesnek lenni és KEZELNI a vasat :)
Röviden, tömören ? Magával ragadó!


 
Már a puszta látványtól is ledermed az ember, ez egy gyakorlatilag új motor (3 éves, viszont alig futott többet 1000 km-nél), és ezt a mai dolgokhoz, formákhoz szokott szemnek kell némi idő amíg megemészti. Ez a gép nem retró, ez maga a történelem.
1949-ben készült a Royal Enfield 500 Twin Angliában, aminek kicsivel később Indiában is megkezdték a gyártását. Az 50-es évektől az indiai hadsereg volt a gyár fő megrendelője, így a gyártás 1961-ben véglegesen átkerült Indiába. '93-ban kezdődött az itt is látható Bullet 500 típus gyártása, amely azóta is a gyár legsikeresebb modellje. 
 


Vezetése egy mai motorhoz képest érdekes élményt nyújt, kicsit karcos, csilingelős a blokk hangja, a fékeket nyugodtan mondhatom harmat gyengének (elöl-hátul dob), viszont az egyenes futással és az 5 sebességes váltó kapcsolásával semmi probléma nem volt. Amennyiben folytatjuk a vonalat, mármint az összehasonlítást egy mai vassal, csuda dolgokat veszünk észre. Ennek igazi MOTOR formája van ! Van becsületes hátsó teleszkópja, majrévas az utasnak és ha olyan részleteket is észreveszünk mint pl. kézzel csíkozott tank vagy a két kis apró helyzetjelző lámpácska az első lámpa tövében, nos akkor egy minimális veterános vírussal beoltott embernél garantált a szerelembe esés. 



Kötélvégen egy Lambó ?

Vontatókötélen egy Lamborghini Murcielago!
6500 ccm  /  V12 és több mint 600 ló, mit sem ér ha baj van...

 ...és ekkor jön a megmentő, de vajon ki van a kötél másik felén ?

A képek az első, Hungexpo-n megrendezett Old Motors börzén készültek, a Mini Club hathatós közremüködésével :-)
a Lambónak persze semmi baja nem volt !

2010. november 4., csütörtök

PIC OF THE DAY # 1

Caterpillar RD7 (1935-1938)

Öv teljesítmény (max.) : 96 LE [71,6 kW]

Vonórúd teljesítmény (max.)  :

78 hp [58,2 kW]

Vonóerő (max) :

16,782 lbs [7612 kg] 



Tudja valaki mi lehet az az "Öv teljesítmény" ? 
 :-) 

2010. november 3., szerda

Vespa 125 / 1958



Hazánkban igazi csemege egy ilyen korú Vespa robogó, eredeti, restaurálásmentes és menetkész állapotban meg pláne az.



Szerintem nem árulunk el vele nagy titkot, hogy ez a motor nem hazánkban került elő hanem Olaszországból. Egész pontosan, a veteránosok Mekkájában, -az imolai börzén sikerült kimenteni a mindent (el)vivő német és holland felvásárlók mindenféle Vespát beszippantó, trélerei és furgonai elöl.



Igazi kis csoda ez, már a sikeres vásárlás is annak számított, hogy a látszat ellenére tökéletesen működőképes volt már akkor, ott is.





Az imolai pályáról a parkolóba saját lábán pöfögött át, megküzdve a tömeggel a 40 fokos meleggel, kétpercenként megállva hogy új büszke tulajdonosa elmondja az őt leintőknek, nem (már) nem eladó...








...amit az érdeklődők nehezen akartak felfogni, megérteni, látva a tökéletesen pöfogő, de ennek ellenére törődést és restaurálást igénylő, tökéletes felújítási alapot.



Hazaérkezését követően még kilátogatott egy-két közeli veterános találkozóra/ börzére hogy lassan, egy hosszabb időre félrevonuljon és azt követően már csillogva, restaurálva jöjjön ismét elő a garázs rejtekéből. 


.




Díszkíséret

Zündapp KS750 (1941) : egy behemót testközelből
A KS 750 -es egy ikonikus járműve a második világháborúnak. Jellemzően oldalkocsi kombinációként használták, amit a német Wehrmacht számára fejlesztettek ki és az összes jelentősebb német harci fronton bevetésre került. A KS 750 integrált kialakítású volt, nem egy, hanem két hajtott kerékkel rendelkezett – a hátsó kerék és az oldalkocsi kereke is - mellyel átlag feletti terepjáró képességgel és terhelhetőséggel emelkedett ki kortársai közül. Motorja 751 köbcentiméteres (45,8 cu in) (75 mm-es furat, lökethossz 85 mm), felül szelepelt, boxermotor.

.

Megérkezés, nézelődők gyűrűjében :


  

Szeretnél többet is megtudni a motorról : 
Ocskay Zoltán cikkében ITT mindent elolvashatsz ! (origo.hu/motor/veteran/)

Technikai adatok : 
Motor. Kéthengeres, léghűtéses, négyütemű, felülszeletelt, 170 fokos V-motor. Furat 75 mm, löket 85 mm. Összlökettérfogat 751 cm3. Legnagyobb teljesítmény 26 LE (4000/min). Sűrítés 6,2. Solex Typ 30 BFR karburátor. Mágnesgyújtás (Noris Typ ZG2, egyes gépeken Bosch FJ2R 134), Noris 6 V 50 W dinamó.
Erőátvitel. Négy előremeneti és egy hátrameneti fokozatú, lábkapcsolású váltómű, folyamatos hátsókerék- és oldalkocsikerék-hajtás, kapcsolható differenciálzár, kapcsolható terepfokozat. Egyenes fogazású fogaskerekek.
Menetteljesítmények. Legnagyobb sebesség 95 km/óra. Legkisebb sebesség 3 km/óra. Tüzelőanyag-fogyasztás 6,5 liter/100 km.
Méretek, tömegek. Tengelytáv 1415 mm. Szabad magasság 160 mm. Saját tömeg 420 kg, megengedett össztömeg 840 kg. A benzintartály befogadóképessége 23 liter.
Felépítés. Ovális keresztmetszetű acélcsövekből hegesztett dupla bölcsőváz. Merev hátsókerék-beépítés. Elöl hidraulikus csillapítású rugózás. Lengőnyereg, külön a vezetőnek és az utasnak. Elöl mechanikus, hátul és az oldalkocsin hidraulikus dobfékek. Gumiméret 4,50-16 (4,75-16).
Szín. Afrika Korps homokszín (RAL 8000)