Keresés ebben a blogban

2010. október 31., vasárnap

Útszéli kép 001 - Rigák

A várost rettegésben tartó (vad)motorosok :-)



(kép : Rubens)

Országelső kispolszki

Igen, nekünk akik abban a korban kezdtek kicsit odafigyelni a világ / autós világ dolgaira, történéseire mikor még az utcaképet kis fityók, Zsigák, Wareszok és Dália 1310 -ek lepték el, kicsit furcsa és talán még ijesztő is hogy így rohan az idő (...)
 Már a Polski Fiat 600 is az oldtimer korba lépett :




Bíró Laci barátom autója, mely az országban elsőként kapta meg az OT minősítést és rendszámot, ebből a típusból (ez még a 600-as, nem a 650-es kisfityó !).




Néhány mondat a kisautó történetéről a tulajdonostól :
 "Az autó egy 1977. 04. 05.-én forgalombahelyezett P.fiat 126p 600 modell.
2005 januárjában került a családunkba (nővéremhez) 13 év pihenő után. Ekkortól 4 évig napi használatban teljesített szolgálatot. Miután 2009. tavaszán hatósági vizsgája lejárt hozzám került és megkezdődött a felújítása a még ekkor is meglehetősen jó általános állapotú kisautónak. Cél az eredeti gyári alkatrészek, elemek minél nagyobb %-ban történő megtartása volt. Karosszériája 80 %-ban eredeti maradt (2 sárvédőt kellett cserélni), a padlólemeze ma is érintetlen. Alvázvédelem és fényezés történt. Motorjában mindössze tömítéscsere volt szükséges, így ma is alapméretű 600-as motor dolgozik benne. A váltó érintetlen, itt gumialkatrészeket cseréltem. A kormány-, és futómű teljes felújítást kapott típusazonos alkatrészek felhasználásával. A kárpitozás, villamos berendezések (műanyag lámpabúrák kivételével) és a gépkocsi üvegezése eredeti gyári.
   2009. őszén sikeres muzeális minősítő és műszaki vizsgát tett. OT rendszámot 2009. novemberének végén kapott."


És mi lehetne nagyobb elismerés egy oldtimer tulajdonosnak, mint amikor kis kedvencét és keze munkáját kiállítják egy olyan rangos esemény fő csarnokában mint pl. az Oldtimer Expo !
Ekkor még a kék "szakiköpenyes" bohóckodás is megbocsátható :-)
 

Apróságok a P126 / 600-hoz (Országelső kispolszki - második rész)


Még egy ilyen kisautón is rengeteg apró pótolandó, legyártandó, felújítani való ezernyi bizbasz van...









...és sajnos amikor az emberfia eltervez esetleg bele is fog egy restaurálásba, pont ezeknek az aprólékoknak a macerájáról hajlamos megfeledkezni, tervbe veszi a lakatolást, fényezést, esetleges motor generált...



...a többi meg majd megoldódik valahogy....naja, érdemes elcsemegézni ezeken a képeken, és ez nem valami hatalmas 5 méteres, sokhengeres autó teli elektromos berendezésekkel...ez csak egy kispolszki !









Honda Gyro-X : a kedves kis kobold

Gnóm törpét mégsem írhatok és nem is érdemelné meg a kismotor, maradjunk abban hogy egy kis kobold, dolgos, praktikus és kedves :)



A Gyro sorozat története a nyolcvanas évek első felében kezdődött, a Hondánál felismerték a piaci rést a haszonjárművé is alakítható,  kisméretű teher-robogók iránti keresletet. Számításuk bejött, pizzások, futárok kedvelt társává vált ez az apró 50-es, világszerte.

 A háromkerekű koncepció tűnt elég stabilnak és strapabírónak a vázat összekötő csuklóval, ezzel felelevenítve a múlt század eleji motoros tricikliket.
 

 Egy hagyományos robogóhoz szokott szemnek furcsán hatnak a külső megjelenési jegyeken kívül, mechanikájának egyedi elemei, például a differenciálművet helyettesítő szerkezet,  a felfüggesztések , a 3 kerék és a kézi (rögzítő)fék...
 
 
  ...valamint a pakolást segítő felületek, csomagtartók stb.
 

A képeken látható példány egy 1990-es gyártású Gyro-X. Már jócskán benne van a korban és különösen szerencsés darab hogy megmaradhatott ebben a kifogástalan állapotban  figyelembe véve azt, hogy ez egy napi nyüstölésre szánt munkaeszköznek  született típus. 


Makulátlan állapotát mi sem mutatja jobban,  a “10 éves a Totalcar” standon is szerepelt mint kiállítási darab :
 

2010. október 29., péntek

A címlaphős(nő)

La déesse. Címlaphős avagy egy  fél pucér Istennő :)



A képek még a 2010-es tavaszi OT Expo-n, készültek, ekkor volt a méltán elismert Citroen márkakereskedő és restaurátor, Pásztor Tamás Chapron karosszériás Citron DS 21 Usine Décapotable kabriójának első fellépése.
Ez az autó szerepelt a Veterán Autó és Motor 2010/10-es lapszámában is és a figyelmesebbeknek feltűnhet, egy ilyen típus van weblapunk fejlécében is.

                                                    (kép : http://www.veteran.hu/)

Hercules RX9 : a "focifrizurás" kamaszok álma



1984-ben járunk az egykori NSZK -ban. 
Mi lehetett az akkori kamaszfiúk álma ? 
Hát ez:    

                                                  Hercules RX-9 Air cooled   

                                                                                                                                                                                                  



100 km/h fölé kalibrált óra a műszerfalon a fordszám mérő szomszédságában valamint ha kicsivel tovább engedjük a képzeletünket, napfény  és a berlini-fal szabadabbik oldala és pár márkás (DM) super benzin valamint egy Samantha Fox-ra esetleg CC Catch-re vagy Sandra-ra hasonlító barátnő (esetleg a Playboy friss, német lapszáma).




  És mi van ma ? Nemhogy a Hercules gyár, de már maga az ország sem létezik (avagy már rég nem abban a formában, hiszen azóta egyesült a két Németország) ahol ezeket a remek motorokat építették. Ja és a napokban láttam a you tube-n egy aránylag friss videót amin az énekesnő, Sandra szerepel...hát, kár volt (...) Aminek még örülni lehet hogy ez az RX még megvan, és pont úgy fest  mint 1984-ben, ellenben a felsorolt hölgyekkel :-)
Az RX-9 sorozatot 1982-1985 között gyártották, belföldi modell (NSZK) levegős és vízhűtéses változatban.





1986-ban jött az modelfrissített RX-9 Replica, amit csak 1 évig gyártottak a gyár bezárásáig.
A konkrét motort 2 évig gyártották (léghűtéses, rövid spoileres) ritka kivitel, a '84-es. Korabeli katalógusára 4198 DM volt + 200 DM -ért az extrában rendelhető kofferek. 





  És végül néhány műszaki, technikai finomság amikről anno egy Kelet-európai motoros csak álmodozhatott, de közel nem nagyon kerületet hozzá: 



5sebességes SACHS 80 SA  ( 79,8 ccm  / 6 Kw  ) motorblokk



Bing HD-95-ös karbi, tűzpiros fényezés, fejidom, "csillag" alufelnik és első tárcsafék, Marzocchi első és Paoli hátsó lengéscsillapítók,